به گزارش تجارت گردان به نقل از بانک سپه: دکتر سیدمهدی حسینی اظهار داشت: اجرای موفق گام نخست طرح ملی ادغام به عنوان اقدامی بنیادین در راستای اصلاح نظام بانکی کشور، با راهبری و حمایت مسئولین ارشد نظام و با برنامهریزی منسجم و تلاش شبانهروزی کلیه عوامل اجرایی آن، عملیاتی شد و مراتب از سوی مقامات اقتصادی و سیاسی کشور مورد تقدیر قرار گرفته است.
وی افزود: ابرپروژه ادغام، به لحاظ اهمیت، وسعت و ابعاد اجرایی آن در سطح ملی بینظیر بوده و همراهی و مشارکت نهادهای ذیربط از جمله ستادکل نیروهای مسلح، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی، نقش به سزایی را در تحقق آن ایفا کردندودر این میان، تمامی تلاش و همت مجموعه مدیران و کارکنان بانک سپه و بانک های ادغام شده، بر این اصل استوار بوده است که ارایه کلیه خدمات و سرویس های بانکی به مشتریان ، همچون گذشته استمرار یابد.
عضو هیئت مدیره خاطرنشان کرد: با توجه به پیچیدگی موجود در یکسان سازی سامانههای بانکی و انتقال داده ها طی یک بازه زمانی کوتاه در سال ۱۳۹۹ که البته از مهمترین الزامات آن، مراجعه مشتریان برای تغییر کارت ها و حساب های بانکی ایشان بود، لیکن بانک سپه در اقدامی نوآورانه با طراحی و استقرار یک سامانه واسط بین بانکی، مانع حضور مشتریان در شعب در شرایط شیوع بیماری کرونا گردید.
دکتر حسینی افزود: در این شیوه، بدون تغییر حتی یک حساب یا کارت مشتری، ارایه خدمات بانکی ادامه یافت. بر این اساس، به منظور جلوگیری از بروز کمترین تأثیر منفی در ارایه خدمات به مشتریان بانکها و موسسه ادغام شده و همچنین مدیریت نحوه مراجعه مشتریان به شعب با توجه به وضعیت بیماری کرونا در کشور، نسبت به تقویت زیرساخت ها و اتصال کلیه شعب بانکهای ادغامی به یکدیگر در سطح کشور اقدام شد و سامانه جدیدی با نام سامانه سمتا (سامانه متمرکز تبادل اطلاعات بانکی) طراحی و استقرار یافت.
معاون مدیر عامل بانک سپه در حوزه فناوری اطلاعات در ادامه گفت: بدین ترتیب و با بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا در حوزه فناوری اطلاعات، ارائه مطلوب تر ۱۷ سرویس بانکی مشترک و پرتکرار در کلیه شعب بانک سپه (از جمله عملیات واریز و برداشت و انتقال وجه بین کلیه حسابهای مشتری، حفظ کارت های بانکی قبلی و امکان تمدید و تغییر رمز کارتها، پرداخت اقساط تسهیلات، وصول چک، انجام عملیات ساتنا و پایای بین بانکهای ادغامی بدون پرداخت هزینه کارمزد و…) بدون هیچگونه کم و کاستی نسبت به قبل از ادغام، با رعایت سقف مبلغی یکسان و ضوابط نقل و انتقال وجوه در کل شبکه بانکی، فراهم آمده است و حتی امکان طراحی محصولات بانکی مطابق با اصول و ضوابط استاندارد فنی، امنیتی و نظارتی در واحدهای ادغامی مهیا شده است. لذا مشتریان با حفظ و ارتقای امکانات قبلی و افزایش کیفیت، خدمات مطلوبتری را دریافت می کنند. به گونه ای که حتی خدماتی نظیر افتتاح حساب جاری، اخذ دسته چک، انجام عملیات ساتنا و پایا، اتصال به شبکه شتاب و بهره مندی از خدمات استاندارد کارت و … در برخی از این بانک ها (همچون مهر اقتصاد و کوثر سابق) برای نخستین بار به مشتریان ارایه شد.
وی افزود :البته برخی از خدمات قبلی (همچون وصول قسط از طریق درگاه خرید در مهر اقتصاد سابق)، با ضوابط بانک مرکزی و استانداردهای امنیتی پلیس فتا و مرکز افتا، مغایرت داشت که به منظور حفظ حقوق و امنیت اطلاعات مشتریان، متوقف و در فرایند انطباق با ضوابط ابلاغی به نحو دیگری ارایه شده اند.
دکتر حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر تابلوها، به منظور ارایه خدمات یکپارچه به کلیه مشتریان واحدهای ادغامی در تمامی شعب، سامانه واسط ادغام (سامانه سمتا) با امکان ارائه خدمات پایه پولی و مالی، توسط بانک سپه طراحی و در دسترس تمامی کاربران شعب در هر شش مجموعه بانکهای ادغامی قرار گرفت تا مشتریان بتوانند تبادلات مالی همچون انتقال وجه از طریق حساب سپرده و یا کارت، پرداخت اقساط، وصول چک، دریافت صورتحساب، عملیات ساتنا/پایا، خدمات کارتی منتخب و … را به صورت لحظه ای انجام دهند.
عضو هیئت مدیره افزود: این سامانه از روز یک ادغام هر بانک یا مؤسسه ادغام شده، در شعب این بانکها به همراه شعب قبلی بانک سپه فعال گردیده و در این راستا روزانه دهها هزار تراکنش از طریق این سامانه و به صورت لحظه ای انجام می گیرد و تا زمان یکسان سازی سامانه های بانکی، توسعه خدمات از طریق این سامانه نیز در دستور کار این بانک قرار دارد.
معاون مدیرعامل بانک در پایان تاکید کرد: از نکات مهم در طراحی این سامانه، استفاده از ظرفیت ها و توانایی نیروهای داخلی کشور می باشد که انجام موفقیت آمیز یکی از پروژه های مهم نرم افزاری را فراهم آورده و امکان اتصال به سامانه های بانکداری متمرکز هر شش واحد ادغامی را فارغ از شعبه و سامانه بانکی واحد ادغامی ایجاد کرده است واین مهم، تا زمان اجرای برنامه جدید بانک سپه در گام دوم طرح ملی ادغام و انتقال سامانه ها و انتقال داده ها در سال ۱۴۰۰، استمرار خدمات قبلی و یکپارچگی در پاسخگویی به کلیه مشتریان را فراهم کرده است.