×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تدوین آیین‌نامه بررسی تراکنش‌های بیش از پنج میلیارد تومان/ وکلای متخلف منتظر جرایم سنگینی باشند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در حاشیه نشست صبحانه کاری با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران از بررسی تراکنش‌های بانکی و تدوین آیین‌نامه آن تا پایان هفته جاری خبر داد.

وی ادامه داد: البته تمام این تراکنش‌ها شامل این موضوع نمی‌شوند و تنها تراکنش‌هایی که بیش از پنج میلیارد تومان است مورد بررسی مالیاتی قرار خواهد گرفت. بر اساس این آیین‌نامه سازمان امور مالیاتی حق دارند که تراکنش‌های پنج سال گذشته این افراد را نیز مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: در بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۵۰ درصد این قبیل تراکنش‌ها اصلا مربوط به موضوع خرید و فروش و یا معامله نبوده پس خود به خود از دستور کار خارج می‌شود اگر هم تمام این مبلغ مربوط به یک معامله‌ای باشد نهایتا دو تا سه درصد مالیات به آن تعلق خواهد گرفت. البته این موضوع فقط برای افرادی است که هیچ گونه اطلاعاتی درباره فعالیت‌های مالی آنها وجود نداشته باشد. پس طبیعی است شرکت‌ها و کسانی که پرونده مالیاتی دارند نباید نگرانی‌ای در این خصوص داشته باشند.

پارسا در پاسخ به این سوال که کارگران و کارمندان قبل از دریافت حقوق، مالیات خود را پرداخت می‌کنند اما وضعیت پرداخت مالیات در قراردادهای میلیاردی مشخص نیست، گفت: ما دو نوع مالیات مستقیم و ارزش افزوده داریم که در برخی مواقع این دو با یکدیگر مختلف می‌شوند. مالیات مستقیم از آن دسته مالیات‌هایی است که قانون فعلی می‌گوید کل فعالیت‌های فرهنگی و هنری معاف هستند اما این رویه در اصلاحیه بعدی قانون تغییر خواهد کرد. اما اینکه چه اصلاحیه‌ای اعمال شود دارای سلسله‌مراتبی است که در اختیار من نیست و توضیح بیشتری در مورد آن ندارم. معافیت در امور فرهنگی و سینمایی یعنی اینکه ارزش افزوده بر روی بلیت سینماها اعمال نشود و اینجا بحث سلبریتی‌ها مطرح نیست.

وی در خصوص مالیات بر مجموع درآمد گفت: این موضوع مجموعه پیوسته‌ای است که وزارت اقتصاد آن را تضمین کرده و فعلا در دولت در دست بررسی است.

پارسا افزود: برآوردهای ما این است که حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم.

وی در خصوص نصب کارتخوان در مطب پزشکان و وکلا گفت: ما نشستی با جامعه پزشکی کشور داشتیم که منجر به امضای تفاهمنامه شد که سازمان نظام پزشکی کشور به طور شایسته این موضوع را در داخل خود بررسی و به سرانجام برساند.

پارسا افزود: قانونگذار تکلیف کرده که سازمان امور مالیاتی این اظهارنامه‌ها را در خرداد ماه سال آینده بررسی و نتیجه را اعلام کند. در مورد پزشکان با ابزارهایی که سازمان در اختیار دارد، با وجود کارتخوان‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

وی در خصوص اخذ مالیات از وکلا گفت: اگر آنها در این مدت تکلیف خود را انجام ندهند در هنگام بررسی اظهارنامه‌ها با آنها برخورد می‌شود. وکلای متخلف نیز همچون سایر بخش‌ها باید منتظر جرایم سنگینی باشند.

پارسا در خصوص میزان محقق شده درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفت: تاکنون ۹۸ درصد از درآمدها محقق شده البته دولت در کمیسیون تلفیق ۳۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال آینده در نظر گرفته است اما باید دید که در صحن علنی مجلس چه تغییراتی رخ خواهد داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.