تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور/ دولت توجهی به اسقاط خودروها ندارد/ ۸۰ هزار گواهی اسقاط بدون مشتری ماندند

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمدحسین گودرزی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه بسیاری از مراکز اسقاط خودرو تعطیل شده‌اند، گفت: به دلیل آنکه خودروسازها به هیچ عنوان زیر بار مصوبات دولت نمی‌روند، حیات این صنف وابسته به واردات خودرو است. زیرا گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را فقط واردکننده استفاده می‌کند.

وی یادآور شد؛ مصوبه اول دولت در سال ۱۳۸۷ مبنی بر الزام خودروسازهای کشور به جایگزینی ۳۰ درصد خودروهای تولیدی به جای خودروهای فرسوده است که فقط در یک مقطع کوتاهی انجام شد. و آنها دلیل عدم ادامه این مسئله را بدحسابی دولت و عدم استفاده گواهی‌های اسقاطی اخذ شده از مردم در گمرک و راکد شدن سرمایه به دلیل انباشت گواهی‌های اسقاطی بیان کردند.  

گودرزی افزود: در ادامه دولت مصوبه دیگری را مبنی بر ارائه یک گواهی اسقاط به ازای هر خودروی تولیدی که مصرف بیش از ۸٫۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد ابلاغ کرد که متاسفانه به این موضوع نیز عمل نشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت عزمی جدی برای حل این مسئله ندارد و نتوانسته در مسئله اسقاط خودروهای فرسوده موفق عمل کند، گفت: ترافیک، هوای آلوده موجود در کلان شهرها و مصرف بی‌رویه سوخت نتیجه این اتفاق است.

گودرزی با بیان اینکه با جلوگیری از واردات خودرو عملا دیگر مصرف گواهی در کشور وجود ندارد، در نتیجه گواهی‌های مختلف و سرمایه در گردش مراکز اسقاط خودرو در صفحات آنها انباشته شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ هزار گواهی به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از قرار قیمت مصوب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی دولت در دست مراکز اسقاط مانده است.

وی تعداد اسقاط خودروهای فرسوده در سال گذشته را کمتر از ۱۰۰ هزار خودرو بیان کرد و ادامه داد: در صورتی بر طبق برنامه‌ریزی دولت باید بیش از یک میلیون خودرو در سال اسقاط شود.

 رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳ میلیون خودرو فرسوده در کشور موجود است، گفت:‌ هرساله به تعداد این خودروها افزوده می‌شود، در صورتی که با برنامه‌ریزی دولت باید حداقل ۸۰۰ هزار خودرو در سال اسقاط می‌شد تا بتوانیم در چند سال آینده این رقم را به صفر برسانیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت فقط ۱۰ درصد از صرفه جویی سوبسید مصرف سوخت یک سال را به اسقاط اختصاص دهد این موضوع تسهیل خواهد شد درصورتی که عزم جدی برای این مسئله وجود ندارد.

فتحنایی

Recent Posts

توسعه یافتگی تنها با حضور فعال بانوان امکان پذیر است

آیین «مهرآرام» تکریم مقام بانوان گروه مالی گردشگری با حضور مهدی جهانگیری رئیس گروه مالی…

11 ساعت ago

پیروزی شباب‌الاهلی با گلزنی آزمون/ الوحده با کاپیتان نورالهی برد

در دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ کاپ امارات، تیم شباب الاهلی با گلزنی مهاجم…

11 ساعت ago

کارگاه‌‌ آموزشی مبانی مدیریت ریسک شرکتی در شرکت‌های دانش بنیان

کارگاه‌‌ آموزشی «مبانی مدیریت ریسک شرکتی در شرکت‌های دانش بنیان» از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۱:۰۰…

11 ساعت ago

مهندس آقاجانلو: ایمیدرو در سپردن ماموریت ها به افراد، نگاه جنسیتی ندارد

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان در سپردن ماموریت ها به افراد، نگاه جنسیتی…

11 ساعت ago

پتروشیمی مروارید به پویش ملی «دو درجه کمتر» پیوست

در راستای حرکت به‌سوی بهینه‌سازی مصرف انرژی، شرکت پتروشیمی مروارید به پویش ملی «دو درجه…

11 ساعت ago