به گزارش خبرنگار تجارت گردان، محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت، در نشستی با اصحاب رسانه به تشریح برنامههای تجاری ایران با کشورهای مختلف پرداخت و بر اهمیت روابط تجاری با ترکیه تأکید کرد.
وی اعلام کرد که ترکیه به دلیل همسایگی، قرابتهای فرهنگی و سیاسی و حجم قابل توجه تجارت با ایران، همواره یکی از پنج شریک تجاری اصلی ایران بوده و هست.
دهقان دهنوی افزود: ترکیه برای ایران نه تنها یک شریک تجاری مهم است، بلکه مسیر دستیابی به بازارهای اروپا، شمال آفریقا و غرب آفریقا نیز محسوب میشود. ما تلاش میکنیم تا همکاریهای تجاری خود را با ترکیه توسعه دهیم و نمایشگاههای تجاری فرصت مناسبی برای این هدف هستند.
وی ادامه داد: در سال جاری، هیئتی از ترکیه در نمایشگاه حضور داشتند و برای سال آینده نیز از مقامات سیاسی و تجاری ترکیه دعوت خواهیم کرد تا در تهران حضور یابند و از نمایشگاه بازدید کنند. همچنین از بخش خصوصی ترکیه دعوت میکنیم تا به صورت فعالانه در این رویداد شرکت کنند تا با توانمندیهای صادراتی ایران آشنا شوند و با همکاری بخش خصوصی ایران، بازارهای جدیدی را کشف کنند.
دیپلماسی اقتصادی؛ راهنمای دولت چهاردهم
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی، گفت: بازرگانی ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی است و دولت چهاردهم نیز دیپلماسی اقتصادی را راهنمای دیپلماسی سیاسی خود میداند.
وی افزود: در این دوره، نمایشگاه با شش گروه کالایی اصلی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی، ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و فولاد برگزار میشود. برآورد ما حضور ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت صادراتی در این نمایشگاه است.
دهقان دهنوی با اشاره به موفقیتهای دوره گذشته نمایشگاه، گفت: در دوره گذشته، بیش از ۸۰۰ شرکت صادراتی و بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴ کشور جهان در نمایشگاه حضور داشتند. همچنین ۱۲ وزیر صنعت و بازرگانی، یک نخستوزیر و ۱۳ رئیس اتاق بازرگانی در رأس هیئتهای تجاری شرکت کردند. این حضور گسترده نشاندهنده بیاثر بودن تحریمها و جذابیت بازار تجاری ایران برای دنیا است.
روابط تجاری با عربستان و کشورهای اروپایی
رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به روابط تجاری ایران با عربستان و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: ما در توسعه تجارت با کشورهای مختلف دنیا هیچ محدودیتی نداریم، به جز رژیم اشغالگر قدس که به رسمیت نمیشناسیم. عربستان به دلیل اشتراکات فرهنگی، مذهبی و همسایگی، فرصتهای تجاری خوبی برای ایران فراهم میکند. روابط سیاسی ایران و عربستان در حال بهبود است و از این کشور نیز برای حضور در نمایشگاه دعوت خواهیم کرد.
دهقان دهنوی در پایان از بخش خصوصی خواست تا در توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف فعالتر عمل کنند و فرصتهای جدیدی را برای توسعه صادرات و افزایش منافع اقتصادی کشف کنند.