Categories: خبر ویژه

تعبیر نادرست کنترل بازار یا مهار تورم از مسیر قیمت‌گذاری/دو نرخی شدن قیمت خودرو غیرکارشناسی بود

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به ‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.

از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

فتحنایی

Recent Posts

ثبت‌نام خودروهای برقی با حساب وکالتی بانک سرمایه

مشتریان ارجمند بانک سرمایه می‌توانند برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه‌ خرید خودروهای برقی، به صورت…

4 ساعت ago

همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیمه آسیا گسترش یافت

امکان دریافت خدمات بیمه‌ای به پشتوانه وام بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اقساط ۶۰ماهه برای…

4 ساعت ago

رویداد «مهرِ نو» به میزبانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار می‌شود

نخستین رویداد نوآورانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با نام «مهرِ نو» در تاریخ ۶ خرداد…

4 ساعت ago

تارا هیبرید بهار سال آینده وارد بازار می‌شود/ ری‌را برقی رقیب جدی محصولات وارداتی

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با بیان این‌که تارا هیبرید به دلیل…

4 ساعت ago

استقرار فراگیر نمایندگان بیمه میهن در تمامی فرودگاه‌های کشور و ارائه خدمات بیمه‌ای به حجاج

نمایندگان بیمه میهن و کادر درمانی در تمامی فرودگاه های کشور در حال خدمات رسانی…

4 ساعت ago

دومینوی غافلگیری از سیل به مشهد رسید؛ ساخت‌وساز در «جویی که یک روز بگذشت آب»

سیل دروازه قرآن شیراز، سیل در امام‌زاده‌داوود، سیل استهبان و حالا سیل در مشهد؛ روایت…

4 ساعت ago