تعویض شافت واسط موتور قفسه ۵ فینشینگ نورد گرم بدون دمونتاژ کامل موتور

مجتبی رمضانی، فورمن نواحی کارگاه برق در این باره گفت: با توجه به درخواست ناحیه نورد گرم در مورد مشکلات شافت واسط بین موتور قفسه ۵ فینیشینگ و گیربکس قفسه و مشاهده خوردگی دنده‌های سه شافت و لقی زیاد، برنامه تعویض شافت واسط طی جلسه‌ای قبل از شات‌دان سالیانه در تاریخ ۲۰/۸/۱۴۰۳ به تعمیرگاه ارسال شد و پس از بازرسی نفرات تعمیرگاه مرکزی از محل و با توجه به زمان‌بر بودن دمونتاژ کامل موتور و تبعات ایمنی و بار مالی زیاد، کارگاه برق طی جلسات مکرر و کارشناسی به این نتیجه رسید که شافت واسط موتور گیربکس، بدون دمونتاژ کامل موتور تعویض شود. ازآنجا‌که دمونتاژ شافت واسط باعث رها شدن یک سمت آرمیچر موتور می‌شود، لازم است تمهیدی برای مهار کردن شافت موتور در حین جابه‌جایی شافت واسط اندیشیده شود که با ساخت یک ساپورت مناسب، عملیات مهار آرمیچر پس از دمونتاژ شافت با موفقیت انجام شد.

محمد پالیزبان، آماده‌ساز مکانیک کارگاه برق نیز درباره نحوه انجام این کار چنین گفت: برای ساختن یک ساپورت نگه‌دارنده برای مهار آرمیچر فینیشینگ نورد گرم، ابتدا نیاز به استفاده از یک H بیم بلند برای قرارگیری زیر آرمیچر موتور بود که با توجه به طول زیاد دهانه زیر شافت موتور (بزرگ‌تر از ۴ متر) و محدودیت پهنای قابل‌استفاده (کمتر از ۱۵ سانتی‌متر) و از طرفی نبود H بیم با مشخصات لازم و امکان بروز خمیدگی در H بیم، با مشورت دفتر فنی اسکلت فلزی، مقرر شد از یک تختال برش‌خورده با طول m 4/5 و پهنای ۱۴cm و ارتفاع ۲۵cm استفاده شود. به همین منظور درخواست برش تختال مذکور توسط واحد اسکلت فلزی انجام گرفت و پس از اتصال حلقه‌های باربرداری به دو سر آن، به محل موتور نصب شد. در نهایت عملیات دمونتاژ شافت واسط و مونتاژ شافت جدید با مهار شافت موتور توسط ساپورت ساخته‌شده بدون کوچک‌ترین مشکل انجام شد.

امین سعیدی، کارشناس تعمیرات کارگاه برق نیز در همین زمینه خاطرنشان کرد: با انجام این فعالیت و ساخت این ابزار، ضمن فراهم شدن امکان تعویض شافت واسط موتورهای اصلی واحد فینیشینگ در صورت بروز عیوب مشابه با صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و ریسک کمتر برای نفرات و تجهیزات، امکان دمونتاژ کامل موتورهای اصلی سمت جلوی قفسه‌ها نیز بدون نیاز به دمونتاژ موتور سمت عقب در مواقع بروز خرابی با مهار شافت موتور سمت عقب توسط تجهیز مشابه فراهم شد و این امر صرفه‌جویی بسیار زیاد در وقت و افزایش آماده‌به‌کاری سریع‌تر خط تولید را به همراه داشته است.

سعیدی در خاتمه از همکاری کارکنان کارگاه برق، دفتر فنی اسکلت فلزی و شرکت تابان نیرو تشکر و قدردانی کرد.

فتحنایی

Recent Posts

رشد تولید محصولات ذوب آهن اصفهان را حمایت می کنیم

صنعت فولاد کشور طی چند سال گذشته در خصوص ظرفیت سازی، تولید و تجارت رشد…

4 ساعت ago

بازدید وزیر راه و شهرسازی از شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا

وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ج. ا. ایران از کارخانه شرکت مهندسی…

4 ساعت ago

سومین مگامدول شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد

صبح امروز و هم‌زمان با چهل و ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کارخانه تولید…

4 ساعت ago

سرپرست هلدینگ سرمایه‌گذاری سیمان تأمین (سیتا) منصوب شد

مدیرعامل شستا، طی حکمی محمدرضا محمدی را به عنوان سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین منصوب…

4 ساعت ago

سرپرست هلدینگ افق انرژی سبز منصوب شد

مدیرعامل شستا طی حکمی حمیدرضا هوشیاری را به عنوان سرپرست هلدینگ افق انرژی سبز منصوب…

4 ساعت ago

تاکید استاندار سمنان بر حمایت ویژه از شستا برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها

استاندار سمنان در دیدار با مدیرعامل شستا ضمن تقدیر از سرمایه گذاری‌های صورت گرفته شستا…

4 ساعت ago