Categories: راه و مسکن

تفاهمنامه همکاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران امضا شد/بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در اجرای قانون جهش تولید مسکن

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی، آموزشی و اجرایی و باهدف توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

همکاری مشترک در زمینه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان، سازه‌های پیش‌ساخته، تکنولوژی مصالح ساختمان، هوشمندسازی، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، ساختمان‌های سبز پایدار و صنعتی‌سازی مصالح ساختمانی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی و فراهم ساختن بستر مناسب و استفاده از امکانات و تجارب و توان تخصصی متقابل و اهداف مشترک و وظایف قانونی و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت، موضوع این تفاهم‌نامه مشترک ۹ ماده‌ای است.

علیرضا قاری قرآن رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه مشترک همکاری فی مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید، بر اهمیت توجه به فناوری های نوین و بهره مندی از آن در طرح جهش تولید مسکن تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان به عنوان یک محور مهم کاری در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است، پنج فناوری نوین منتخب جهت بهره گیری در طرح جهش تولید مسکن و انبوه سازی را معرفی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به انتشار نتایج اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات در قالب آیین‌نامه و ضابطه، بر استفاده بهینه از این ضوابط و آیین‌نامه‌ها از سوی نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد.

وی، توجه به مبحث آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی را دارای اهمیت برشمرد. 

علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید نیز در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری گفت: در مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید تلاش می‌کنیم تا به دو رسالت اصلی خود یعنی کار خوب و الگوسازی جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: خوب کار کردن ما منوط به این است که بعد مطالعاتی و تحقیقاتی را به بهترین شکل در حوزه اجرایی و عملیاتی پیاده‌سازی کنیم. در گام بعدی باید به خوبی الگوسازی کنیم و فرهنگ سازی مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: آمادگی داریم تا برای شرکت‌های دارای تاییدیه مرکز تحقیقات، در شهرهای دارای ظرفیت فرصت مناسب جهت ارائه را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می تواند ضمن ایجاد تحول در الگوی ایرانی و اسلامی در ساخت و ساز و افزایش تاب آوری شهرها، شان مهندسی کشور را در رقابت با سایر کشورها افزایش دهد، افزود: ضرورت دارد تا در حوزه صدور پروانه و تاییدیه ها، هزینه تمام شده و تلاش در جهت کاهش هزینه ها وایجاد نمایشگاه دائمی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری های نوین حوزه ساخت توجه بیشتری را معطوف کنیم.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، طرفین در خصوص استفاده از تجربیات و توانمندی‌های طرفین در توسعه کاربرد فناوری نوین در صنعت ساختمان، مشارکت «مرکز» در برنامه‌ریزی و اجرایی نمودن قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون طرح جهش مسکن در پروژه‌های «شرکت»، تدوین یا بروزرسانی تعاریف، الزامات موردنیاز فناوری نوین ساختمانی توسط «مرکز»، برگزاری جلسات تخصصی و آموزشی برای عوامل تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر «شرکت» در خصوص بند ۳-۳،‌ معرفی و الزام متقاضیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان فناوری متعامل با «شرکت»، به «مرکز»، اجرای طرح پایلوت برخی از سیستم‌های ساختمانی با مشارکت شرکت‌های صاحب فناوری و با نظارت «مرکز»، مستندسازی دانش و تجارب اجرای پروژه‌های پایلوت صنعتی‌سازی، ارائه مشاوره فنی در راه‌اندازی کارخانه‌های صنعتی‌سازی ساختمان با نگاه جامع به تمامی اجزاء اصلی و فرعی آن‌ها،‌ معرفی و به‌کارگیری سازه‌های سبک پیش‌ساخته پایلوت که به‌صورت یک‌طبقه قابل‌اجرا باشند،‌ بررسی و امکان‌سنجی استفاده از مصالح مصرفی ساختمانی و اجرا در پروژه‌های موردنظر «شرکت» و اقدام «مرکز» به‌انجام ممیزی و ارزیابی شرکت‌های صاحب فناوری (مراجعه‌شده به «مرکز» یا معرفی‌شده توسط «شرکت») و در صورت امکان اعطای گواهینامه‌ فنی یا نظریه فنی مطابق با الزامات تدوین‌شده و مباحث مقررات ملی، مستندات نظام فنی و اجرایی کشور و سایر اسناد فنی داخلی یا بین‌المللی موردقبول «مرکز» متعهد شده‌اند. 

نظارت عالیه «مرکز» بر تعدادی از پروژه‌‌های منتخب «شرکت» که در چارچوب صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در دست اقدام هستند، برگزاری جلسات مشترک طرفین تفاهم‌نامه با بخش‌های دولتی و شرکت‌های فعال و صاحب فناوری، در راستای توسعه کاربرد فناوری‌های نوین، برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینار، همایش و نشست‌های تخصصی در خصوص فناوری‌های نوین ساختمانی، انجام پروژه‌های مشترک در زمینه‌ استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌‌های انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی، انجام مطالعات آسیب‌شناسی در برخی از پروژ‌ه‌های انجام‌شده قبلی به‌منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم‌های مورد استفاده، تهیه گزارش‌های فصلی از همکاری‌های فی‌مابین و ارائه به مراجع ذی‌صلاح، استفاده از مباحث جدید در حوزه هوشمندسازی ساختمان، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و ساختمان سبز پایدار در راستای برندینگ‌سازی شهرها و تولید مقالات و کتب مرتبط با نمایه‌های داخلی و بین‌المللی از دیگر تعهدات طرفین در این تفاهم‌نامه مشترک همکاری خواهد بود.

این تفاهم نامه مشترک به مدت سه سال از سوی علیرضا قاری‌قرآن رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید امضا شد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،در پایان این نشست، علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید و هیات همراه از بخش انرژی بازدید کردند. سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید پیش از این و در حاشیه نشست وزیر راه و شهرسازی و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهزسازی که ۲۸ فروردین ماه برگزار شد، از بخش مهندسی سازه نیز بازدید به عمل آورد.

فتحنایی

Recent Posts

پیام تسلیت مدیرعامل فولاد سنگان به مناسبت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت…

16 ساعت ago

پنج روز عزای عمومی در ایران اسلامی اعلام شد

رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر…

17 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی ایلام شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

مدیرعامل پتروشیمی ایلام، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.

20 ساعت ago

پیام تبریک دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی

دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی در پیامی این روز را به همه آتش نشانان…

21 ساعت ago

مدیر عامل‌ پتروشیمی ایلام، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

داود جعفری‌فر؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام با صدور پیامی هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و…

21 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی پیام تبریکی به شرح…

21 ساعت ago