×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۹ تیر , ۱۴۰۳
تفاهم‌نامه همکاری گروه مپنا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی/مپنا شریک راهبردی صنایع کشور

در این مراسم «محمد اولیاء» مدیرعامل گروه مپنا و «فرشاد مقیمی» مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر تأمین برق پایدار شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه تحت پوشش این سازمان تأکید کردند.

بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌های تحت مالکیت گروه مپنا، احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌های خورشیدی از جمله راهکارهای در نظر گرفته شده در این تفاهم‌نامه برای تأمین پایدار برق واحدهای صنعتی است.

طراحی و پیاده‌سازی بستر نرم‌افزاری مناسب برای ایجاد بازار عرضه و تقاضای برق بین صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی، انجام مشاوره در خصوص احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، کمک به تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی راکد، ممیزی انرژی، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق، اجرای ریزشبکه‌های هوشمند و ایجاد مرکز کنترل بار و پایش و کنترل و هوشمندسازی مصرف از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده در این تفاهم‌نامه به منظور تأمین انرژی برق صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی توسط گروه مپنا است.

مدیرعامل گروه مپنا، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ضمن اشاره به ماهیت کاربردی این سند، جایگاه مپنا به عنوان یک گروه تولیدکننده انرژی و حل‌کننده نیازهای این حوزه را یادآور شد.

«محمد اولیاء» تجربه گروه مپنا در راه‌اندازی واحدهای توزیع پراکنده (distributed generation) را خاطرنشان کرد و با ذکر راه‌حل‌های مختلف گروه مپنا در این حوزه، تضمین سوخت و تأمین سرمایه را شروط اصلی اجرای موفق این رویکرد دانست.

مدیرعامل گروه مپنا با یادآوری راهبرد جدید گروه مپنا در بحث ناترازی انرژی، از تمرکز گروه بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و توزیع و انتقال و توسعه بیشتر این سه حوزه خبر داد.

وی با اشاره به توسعه محصولات جدید گروه مپنا در حوزه تجدیدپذیر و رونمایی از آنها در آینده نزدیک، پایداری تأمین انرژی را اجزای مهم این تفاهم‌نامه دانست.

اولیاء همچنین با اشاره به بحث بهره‌وری و تجارت انرژی در تفاهم‌نامه، پایش، تجارت و تبادل انرژی در ریزشبکه‌های شهرک‌های صنعتی را جزء مجموعه راه حل‌های ارائه شده در این تفاهم‌نامه برای غلبه بر ناترازی انرژی دانست.

مدیرعامل گروه مپنا موضوع باتری و ذخیره‌سازهای انرژی را از دیگر راه‌‍حل‌های تأمین برق پایدار صنایع دانست و با اشاره به ماهیت کاربردی و مبتنی بر تجربه این تفاهم‌نامه، انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و توزیع و انتقال را از نکات متمرکز آن دانست.

همچنین در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، “فرشاد مقیمی”، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ضمن تقدیر از همراهی گروه مپنا، با اشاره به این نکته که طرح‌های رشد صنعتی تاکنون عمدتاً متمرکز بر به‌روزرسانی فناوری و تأمین مالی بوده است، بر اهمیت توجه به بحث تأمین انرژی تأکید و از ضرورت همکاری با گروه مپنا با عنوان شریک راهبردی برای بخش صنعت در حوزه انرژی سخن گفت.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای بخش انرژی را از رشد انرژی در این حوزه کمتر دانست و استفاده از ظرفیت‌های توسعه و پژوهش و فناوری گروه مپنا به عنوان قطب تخصصی تولید انرژی را یک ضرورت عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت طراحی نقشه جامع انرژی، به ظرفیت ۸۴۰ مگاواتی توزیع پراکنده در شهرک‌های صنعتی و ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی اشاره و ابراز امیدواری کرد: با امضای تفاهم‌نامه با مپنا، منافع طرفین متقابلا تضمین شود.

«محمدحسن متولی‌زاده»، مشاور مدیرعامل گروه مپنا نیز با اشاره به توانمندی‌های گروه مپنا، این تفاهم‌نامه را باعث ایجاد یکپارچگی و هماهنگی دو سازمان و حل چالش‌های تأمین برق واحدهای صنعتی در میان‌مدت و درازمدت دانست.

وی از تأسیس یک شرکت مشترک خدمات انرژی میان گروه مپنا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان یکی از راه حل‌های تأمین برق پایدار واحدهای صنعتی نام برد.

«محمودرضا حقی‌فام» جانشین مدیرعامل حوزه برق مپنا در انتقال و توزیع (T&D) و معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا نیز با اشاره به امکان نقش‌آفرینی مپنا به عنوان تولیدکننده/فروشنده برق (gentailer)، از ظرفیت اجرای قراردادهای دوجانبه میان گروه مپنا و شهرک‌های صنعتی خبر داد.

وی استفاده از ریزشبکه‌ها را راهکاری جامع دانست که می‌توان از آن در تأمین برق پایدار شهرک‌های صنعتی استفاده کرد.

در حال حاضر بیش از ۵۲ هزار واحد صنعتی در ۸۶۰ شهرک، ناحیه صنعتی یا منطقه ویژه اقتصادی با برق مصرفی حدود ۳۶۰۰ مگاوات مشغول به فعالیت هستند که گروه مپنا با تجربه احداث ۶۰ درصد واحدهای نیروگاهی کشور و مالکیت بیش از ۱۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ظرفیت فنی و منابع مالی لازم جهت تأمین، تولید و ارتقاء کیفیت برق مطمئن و پایدار این واحدها را دارا است.

گروه مپنا در حال حاضر پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی با شرکت صنعتی فولاد مبارکه سپاهان را نیز در دست اقدام دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.