![تلاش برای رفع چالشهای بیشمار نظام سلامت دیجیتال تلاش برای رفع چالشهای بیشمار نظام سلامت دیجیتال](https://s6.uupload.ir/files/34215324532456_0cmm.jpg)
به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نصر تهران همواره در تلاش بوده تا چالشها و مشکلات پیش روی فعالان این حوزه را رفع کند.
مهدی خدادادی، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، گفت: در کمیسیون سه کارگروه داریم؛ کارگروه سامانههای مدیریت اطلاعاتی مراکز سلامت که ذیل آن چندین کمیته فعالیت میکنند؛ کمیته HIS، کمیته LIS، کمیته PIS و کمیته OIS
او افزود: ذیل این کمیتهها، بزرگترین بازیگران بخش خصوصی فعالیت میکنند. تقریباً بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات حوزه سلامت دیجیتال در مراکز درمانی کشور توسط اعضای این کارگروه تولید شده است.
خدادادی گفت: در کارگروه استارتاپ سلامت نیز اعضای فعال این حوزه عضو بوده و بیش از ۹۵ درصد از مدیران و بنیانگذاران استارتاپهای سلامت دیجیتال کشور که سهم بازار قابل توجهی دارند، در این کارگروه فعالیت میکنند. همچنین کارگروه AI IoT Health یا هوش مصنوعی، اینترنت اشیای در سلامت دیجیتال از دیگر کارگروههای فعال و مهم کمیسیون سلامت دیجیتال است که بین کمیسیون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سلامت دیجیتال مشترک بوده و محوریت آن با کمیسیون سلامت دیجیتال است.
جایگاهیابی قانونی سلامت دیجیتال در نظام سلامت
او با اشاره به مشکلات و چالشهای بیشمار سلامت دیجیتال کشور بیان کرد: با میزان قابل توجهی از مشکلات در این دوره مواجه شدیم. حدود پنج سال است که درگیر جایگاهیابی قانونی سلامت دیجیتال در نظام سلامت کشور هستیم.
یکی از این موارد موضوع دارو رسانی است که دستورالعمل آن امسال توسط وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت امضا و ابلاغ کردند، اما ضوابط فنی آن که باید توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ میشد، چندین بار به تعویق افتاد و نهایتا چیزی تهیه شد که از منظر بخش خصوصی نه تنها مطلوب نبود بلکه اصلا قابل اجرا هم نبود.
خدادادی گفت: در ۱۱ ماه گذشته، بیش از ۲۰ جلسه با ارگانها و نهادهای مختلف از جمله وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمیسیون سلامت دیجیتال مجلس و بسیاری نهادهای دیگر برگزار کردهایم. تلاش کردهایم مشکلات فعالان حوزه سلامت دیجیتال را رفع کنیم و همچنان پیگیر این مسئله هستیم.
او افزود: امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم در این حوزه به نتیجه مطلوب برسیم و بخش عمدهای از مشکلات را رفع کنیم. منتظر سازمان غذا و دارو هستیم تا ضوابط را ابلاغ کند و امیدواریم این امر بهزودی اتفاق بیفتد.
مشکلات سکوهای استارتاپی
خدادادی درباره سکوهای استارتاپی گفت: مشکل دیگر این حوزه مربوط به سکوهای استارتاپی حوزه خدمات آزمایش در محل بود که در سال جاری، سازمان تأمین اجتماعی در اقدامی نامتعارف، شروع به تهدید آزمایشگاهها و جریمه آنها کرد تا با استارتاپهای مرتبط همکاری نکنند. بیش از ۱۵ جلسه با نهادهای مختلف در این زمینه داشتیم.
وی افزود: در خصوص مشکل سکوهای خدمات آزمایشگاهی در محل، چندین جلسه به میزبانی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان نظام صنفی رایانهای با حضور سازمان تأمین اجتماعی، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد برگزار شد. در نتیجه، مصوبهای برای همه اعضا ارسال گردید، اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی، علیرغم حضور و تأیید مصوبات، آن را نادیده گرفت. همچنین، چند جلسه در مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار، هیئت مقرراتزدایی و دیگر نهادها در این زمینه برگزار کردهایم.
او درباره دستاوردهای این کمیسیون گفت: مجوزی در این حوزه ایجاد شد که ضوابط آن را آزمایشگاههای مرجع وزارت بهداشت تعیین میکنند. این مجوز در مسیر تصویب هیئت مقرراتزدایی قرار دارد و پس از تصویب، برای تمامی پلتفرمها قابل استفاده خواهد بود.
چالشهای نسخهنویسی
خدادادی گفت: چالشهای متعددی در حوزه نسخهنویسی داشتیم. سازمان تأمین اجتماعی NDA منتشر کرده بود که شرکتهای نسخهنویسی باید آن را تهیه و امضا میکردند، اما مفاد آن مطلوب نبود. با نامهنگاریها و جلسات متعدد، تلاش کردیم که این مفاد بازنگری شود. همچنین درباره مشکلات متعدد پشتیبانی در زمینه ارائه سرویسها، چندین جلسه برگزار کردیم.
وی افزود: نرمافزارهای LIS در رابطه با ارسال اطلاعات برای سامانه سپاس با مشکلاتی مواجه شدند. شرکتهای توسعهدهنده نرمافزارهای مدیریت مراکز آزمایشگاهی مکلف شده بودند اطلاعات را ارسال کنند، اما شرایط مالی، قرارداد و زیرساختهای آن تعیین نشده بود. این مسئله را نیز پیگیری کرده و در حال رفع مشکل هستیم.
خدمات دوراپزشکی
خدادادی گفت: درباره دوراپزشکی نیز با سازمان نظام پزشکی تعامل داشتهایم تا ضوابط و قوانینی برای آن تدوین کنیم و سپس بهعنوان نظر بخش خصوصی بهداشت و درمان و فناوری اطلاعات جهت تصویب به مراجع ذیربط ارسال کنیم.
او افزود: تدوین و ابلاغ آییننامه ماده ۲۲ و ماده ۸ مصوبه ۵/۴/۱۴۰۱ هیئت وزیران از مواردی است که در حال پیگیری آن هستیم. اییننامه ماده ۸ درباره تنظیمگری کاربری و رگولاتوری اپراتوری است که تدوین شده و در کارگروه اقتصاد دیجیتال در حال بررسی و ابلاغ است. آییننامه ماده ۲۲ نیز درباره حمایت از کسبوکارهای سلامت دیجیتال دانشبنیان تدوین شده و در دست تصویب است.
چهار برنامه برای آینده
خدادادی با اشاره به چهار برنامهای که کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نصر تهران در دو سال آینده قصد دارد پیگیری کند، بیان کرد:
۱. کمک به تدوین و تصویب چارچوب قانونی جامع برای فعالیتهای سلامت دیجیتال. ۲. ایجاد پل ارتباطی مؤثر میان بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی در راستای توسعه اکوسیستم سلامت دیجیتال. ۳. حمایت از نوآوری و کارآفرینی در این حوزه با تأکید بر حفظ استانداردهای کیفی و امنیتی. ۴. ارتقای جایگاه کمیسیون سلامت دیجیتال بهعنوان مرجع تخصصی و مشورتی در سطح ملی و توسعه همکاریهای بینالمللی.
تلاش برای کاهش اخبار بد
خدادادی درباره اخبار خوبی که کمیسیون در آینده قرار است به اعضا بدهد، بیان کرد: در یک سال گذشته چالشهای بسیاری داشتیم و تلاش میکنیم خبرهای بد کمتری بشنویم.
وی افزود: شاخصترین اتفاق نامطلوب اخیر، پلمپ شدن یکی از استارتاپهای سلامت بود که هنوز هم پس از گذشت چند ماه، رفع نشده است. امیدواریم نگاه سیاستگذاران به حوزه سلامت دیجیتال تغییر کند.