بیمه یکی از صنایعی است که در جهان به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است و هر روز اخبار جدیدی از توسعه دیجیتال این صنعت در سطح بینالمللی میشنویم. در کشورمان نیز تلاشهای قابل احترامی در این زمینه آغاز شده که نیازمند حمایت و نظارت بیمه مرکزی به منظور تداوم رشد است. بیشتر شرکتهای بیمهای از اختصاص منابع کافی به اینشورتک غافل هستند. اینشورتک به معنای صرف استفاده از فناوریها در بیمه نیست، بلکه با تغییرات اساسی در استراتژی، زنجیره ارزش و مدلهای کسب وکار همراه است.
در بخش توسعه محصولات و خدمات فعالیتهای مهم عبارتند از آنالیز بازار، شبیهسازی سوددهی محصول و بخشبندی مشتریان و آنالیز ارزش.
در بخش بازاریابی و توزیع فرایند توزیع کننده/ بهبود فعالیت توزیع، برنامهریزی و اجرای اتوماسیون نیروی فروش و بهبود فرآیند فروش باید مورد توجه قرار گیرند. تحول دیجیتال به زنجیره ارزش بیمه کمک میکند تا دیدی ۳۶۰ درجه به این صنعت داشته باشد.
” به کارگیری فناروی اطلاعات تحول گستردهای را در امور اداری و سیستمهای اطلاعاتی صنعت ایجاد میکند، به طوری که امکان انتقال الکترونیکی دادهها، مدارک، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق رایانه و خطوط ارتباطات مخابراتی فراهم میگردد. بین سرمایهگذاری در این بخش و بازده شرکتهای صنعتی و بهرهوری نیروی انسانی ارتباط دوسویه مثبتی وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات توانایی شرکتهای پیشرو در بخش صنعت را افزایش میدهد و این در نتیجه افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری است. از سوی دیگر، فناوری اطلاعات سبب تسهیل روند اداری و افزایش بازده نیروی انسانی و مدیریت میشود.
یکی از نتایج عمده این فناوری تمرکززدایی در عین تمرکزگرایی است. بدین معنی که میتوان کارها را از راه دور انجام داد، بدون آن که لازم باشد در محل حضور فیزیکی و مستمر داشته باشیم که این ویژگی بر کوتاه شدن فواصل زمانی و مکانی به عنوان یک ابرشاهراه تاکید دارد.
تحول دیجیتال یک تغییر بزرگ در تمامی سطوح سازمان است که باعث ایجاد مدلهای کسب وکار جدید میشود و بسیار فراتر از دیجیتالیکردن است. مشکلات فعلی صنعت بیمه در این خصوص اختصاص نیافتن منابع لازم مالی جهت پیادهسازی زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، نبود قوانین قضایی مناسب در خصوص تجارت الکترونیک و نهایتا تحریمهای بینالمللی.
// روز بیمه سال ۱۴۰۰ //
https://tejaratgardan.ir/?p=159684