×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳
تهیه‌کننده «عنکبوت»: بهترین فیلمم از جشنواره بازمانده است

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عنکبوت» که فیلمش در بخش رزرو جشنواره‌ی فیلم فجر قرار گرفته است به ایسنا گفت: با توجه به اینکه «عنکبوت» درباره یک اتفاق واقعی بود از همان ابتدا که برایش درخواست پروانه ساخت دادم با مشکلاتی مواجه شدم. این فیلم درباره یک قاتل زنجیره‌ای است که در اواخر دهه هفتاد دست به قتل زنان می‌زد و پیش از این مستندهایی هم درباره او ساخته شده بود.

او یادآور شد: «عنکبوت» از همان زمان تقاضای پروانه ساخت با مخالفت‌هایی رو به رو شد که ما تقریباً توانستیم افراد را متقاعد کنیم و بگوییم ما در این فیلم، سهم افراد خودسر را از کلیت جدا کرده‌ایم و اتفاقاً «عنکبوت» به آسیب‌شناسی اجتماعی می‌پردازد.

نوروزبیگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با سازمان‌های مرتبط و حتی قوه قضاییه هم جلساتی داشتیم تا اشکالات را برطرف کنیم و این کار را کردیم. وقتی فیلمبرداری به پایان رسید از سازمان سینمایی اجازه گرفتم و اولین نسخه را به برخی سازمان‌های دیگر نشان دادم و توانستیم نظر مساعد آن‌ها را جلب کنیم.

او ادامه داد: ما و همه کسانی که فیلمی در جشنواره داریم متوجه یک سری فیدبک‌هایی از داوران و دست اندرکاران آن می‌شویم. سال‌هاست که من به جشنواره، فیلم می‌دهم و طبیعی است که متوجه برخی ماجراها می‌شوم. از همین رو احساس خطر کرده و با دبیر جشنواره صحبت کردم، اما ایشان حتی از ارایه مجوزهای ما استقبال کرد چراکه من هر مجوزی لازم بود ارایه دادم و فیلم را برای هرکسی که لازم بود نمایش داده بودم و نظرات آن‌ها را در بخش‌هایی از فیلم اعمال کردم. ولی من خودم نگران هیات انتخاب بودم چون می‌دانستم برخی با این جنس فیلم‌ها مشکل دارند.

وی افزود: در مجموع به نظرم بیشتر، نگرانی‌های برخی از اعضای هیات انتخاب باعث شد «عنکبوت» به جشنواره راه پیدا نکند و اینچنین با آن رفتار کنند و گرنه به‌عنوان کارشناسی که باید تمام ابعاد یک فیلم را بررسی کنند، «عنکبوت» را نگاه نکردند. یعنی به جهت محتوایی با فیلم برخورد کردند. حتی به نظرم در نگاه این ترکیب هیات انتخاب، صاحبان فیلم هم تاثیر داشتند.

نوروزبیگی ابراز عقیده کرد: متاسفم که چندین سال است با جشنواره‌ای مواجه هستیم که روی حضور یا غیبت یک جناح خاص در این رویداد سینمایی تاکید دارند. گویا فیلم قبل از اینکه بخواهد مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرد دچار یک نشانه‌گذاری خاص می‌شود. می‌دانم دوستان ناراحت می‌شوند اما باید بگویم که وقتی ترکیب هیات انتخاب به گونه‌ای چیده می‌شود که سهم سینما در این ترکیب کم است، این اتفاقات می‌افتد. سینما آن‌قدر تهی شده است که باید از جای دیگری افرادی را برای انتخاب فیلم‌های سینمایی بیاوریم! واقعاً چه زمانی از سینمایی‌ها برای داوری آثار تلویزیونی استفاده شده است؟ گلوگاه‌های سازمان سینمایی دست بچه‌های سینما نیست.

این تهیه کننده سینما عنوان کرد: اعتراض من مربوط به این رفتار است. هدف ما از برگزاری جشنواره چیست؟ آیا قرار است یک طیف خاص از فیلم‌ها را به جشنواره راه بدهیم؟ آیا قرار است صاحبان فیلم‌ها را هم مورد ارزیابی قرار بدهیم؟ باید صادقانه رفتار کنیم. من سه فیلم دارم و با عرض پوزش از ۲ کارگردان دیگر، اما به نظرم بهترین فیلمم از جشنواره بازمانده است. 

نوروزبیگی توضیح داد: این موضوع به خاطر نظر دو سه نفر این اتفاق افتاد و اتفاقا همان‌ها می‌ترسند و فکر می‌کنند اگر «عنکبوت» در این رویداد دیده شود، جامعه به هم می‌ریزد. درحالی‌که مردم این فیلم را دوست خواهند داشت، چون بیان صادقانه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: اگر «عنکبوت» فیلم ضعیفی بود، حرفی نمی‌زدم و اصلا آن را به جشنواره ارایه نمی‌دادم. بالاخره بعد از این همه سال کار در سینما من یک شخص صاحب تشخیص هستم و فکر می‌کنم سنوات کاری من نسبت به برخی از اعضای هیات انتخاب خیلی بیشتر است. واقعاً متاسفم که با روحیه یک کارگردان و یک جمع فیلمساز بازی شده است. واقعاً روند جشنواره کی می‌خواهد درست شود؟ کی قرار است مبنای قضاوت ما، آدم‌ها نباشند؟

نوروزبیگی عنوان کرد: از قبل هم یک جو رسانه‌ای راه افتاد و متاسفانه هیات انتخاب تحت‌تاثیر این جو رسانه‌ای قرار گرفت. برای مثال سرمایه گذار فیلم را مورد انتقاد قرار می‌دهند در حالی که او از بخش خصوصی آمده و برای ما فیلم می‌سازد. او فیلم طنز نمی‌سازد، بلکه فیلم‌های اجتماعی تولید می‌کند. سینمای ما مدت‌ها بود که از انعکاس آسیب‌های اجتماعی در آثار دوری می‌کرد اما او دقیقاً در همین بخش سرمایه‌گذاری می‌کند، اما حتی او را هم بی‌انگیزه می‌کنند و در مقابل سازمان اوج قرار می‌دهند.

تهیه‌کننده فیلم «عنکبوت» در پایان گفت: باید سرمایه بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد. اگر قرار است جشنواره دولتی داشته باشیم به ما بگویند تا به‌عنوان بخش خصوصی فکری کنیم. اما اینکه سعی می‌کنند آثار بخش خصوصی را از جشنواره جدا کنند و تنها آثار بخش دولتی را به جشنواره را بدهند، زیبنده یک جشنواره وزین نیست. اصلاً به نظرم بهتر این است که امتیازی بالاتر به بخش خصوصی بدهند چون دست اندرکاران این بخش برای فیلم‌های اجتماعی پول هزینه کرده‌اند اما با این روند جشنواره، بخش خصوصی فدا و فراموش می‌شود. اگر نگاهی به فیلم‌های فهرست اعلام شده جشنواره امسال داشته باشید، متوجه سهم زیاد بخش دولتی می‌شوید و این موضوع به بدنه سینما لطمه می‌زند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.