Categories: راه و مسکن

توافق ایران و ارمنستان برای بازماندن کریدور قفقاز

به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما؛ خیرالله خادمی گفت: در دیدار با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال _ جنوب که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می‌کند و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته شود.

دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد و همچنین بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه‌ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: براساس برنامه زمان بندی که مقامات دو طرف تهیه کردند، مقرر شد روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.

خادمی اظهار کزد: در پی مشکلاتی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، روز گذشته دیدار‌های موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون‌ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد صورت گرفت و تصمیمات مناسبی برای رفع این مشکل اتخاذ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است افزود: با برنامه زمان بندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده تاتو که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد . همچنین حداکثر تا ۳ ماه آینده، گردنه‌ها و نقاط حادثه‌خیز که در محور جایگزین برطرف شود.

خادمی ادامه داد: همزمان عملیات اجرایی جاده اصلی جایگزین دیگری به عنوان قطعه ۴ کریدور شمال _ جنوب در کشور ارمنستان (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل خاطرنشان کرد: قطعه ۴ کریدور شمال _ جنوب در خاک ارمنستان حدود ۱۵ کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن ۵ سال طول خواهد کشید.  همچنین مقرر شد نقاطی که در گوریس دچار اشکال است توسط مشاوران ایرانی بررسی شود و تا یک سال آینده محور جایگزین قطعه ۴ در خاک ارمنستان آماده‌سازی شود.
خادمی گفت:  کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است.

وی اضافه کرد: قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیماتی برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.


معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده است حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است داشته باشیم.

فتحنایی

Recent Posts

هم‌اندیشی شبکه فروش خراسان با مدیرعامل بیمه سینا

مدیرعامل بیمه سینا طی سفر به مشهد مقدس با شبکه فروش استان‌های خراسان رضوی، شمالی…

4 ساعت ago

تسریع روند پرداخت خسارت فرهنگیان، بزرگ‌ترین دستاورد بیمه معلم است

مدیرعامل شرکت بیمه معلم طی نشستی مشترک با مدیران ستاد آموزش و پرورش و ادارات…

4 ساعت ago

رونمایی از نخستین مرکز نوآوری و فناوری صنعت بیمه‌ کشور در بیمه معلم

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان دردومین روزهمایش"جهش تولید،رضایت مشتری و بهره وری پایدار" ضمن رونمایی از…

4 ساعت ago

اتمام مهرماه ”معین“، با مهر؛ رشد ۵۴ درصدی حق بیمه

گزارش فعالیت دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ مهر ۱۴۰۳ شرکت سهامی بیمه اتکایی ایران‌معین…

4 ساعت ago

نشست هم اندیشی مدیرعامل بانک ملی ایران با مشتریان برتر و فعالان اقتصادی استان اصفهان

مدیرعامل بانک ملی ایران در جمع مشتریان ارزنده این بانک در استان اصفهان بر جدیت…

4 ساعت ago