مدیرعامل گروه مپنا در سخنانی با عنوان “توسعه فناوری ساخت و سرویس نیروگاهی کلاس F گفت: توسعه فناوری ساخت و سرویس نیروگاه های کلاس F از سال ۹۴ در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و بازیگران مختلفی نیز در ان فعال هستند. در گروه مپنا نیز این پروژه بابومی سازی، مهندسی و ساخت تجهیزات آغاز شد و در ادامه و تاکنون این تجهیزات در نیروگاه های هنگام، دوکوهه، سهند و فولاد مبارکه و سایر نیروگاه های موجود در کشور نصب شده است.
محمد اولیاء در همایش کاربران واحدهای گازی با تمرکز بر تورببن کلاس F به تولید ژنراتورهای کلاس F ادر شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) پرداخت و افزود: علاوه بر طراحی و ساخت ژنراتورهای ۶ واحد کلاس F مپنا، برای سایر واحدهای بزرگ بخار و گاز دیگر نیز از این ژنراتورها استفاده می شود.همچنین مونتاژ توربین های نیروگاه های دوکوهه، سهند و نیز دو واحد فولاد مبارکه در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) انجام شده است.
مدیرعامل گروه مپنا در ادامه با اشاره به مسیر آغاز طراحی و ساخت بویلرهای نیروگاهی از سال ۱۳۸۲، خاطرنشان کرد: این مهم در سالهای اخیر توسعه و ارتقا یافته و در نیروگاه های جدید کلاس F از جمله فولاد مبارکه از بویلرهای سایز و فشار بالا استفاده شده است.
ساخت پره کلاس F در شرکت پرتو
اولیاء با اشاره به نقش پره های داغ توربین به عنوان یکی از قطعات اصلی و استراتژیک تعمیر توربین ها برای بهره برداران اظهار داشت: با استفاده از فناوری انجماد جهت دار و تک کریستال از سال ۹۶ توسعه تکنولوژی پره های داغ در شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) انجام و به مرور ساخت پره های بزرگ توربین های بومی سری MGT-75 نیز در این گروه انجام و ساخته شد و این سری پیشرفته پره ها در کلیه ۱۵ ناوگان کلاس F کشور قابل استفاده است.
وی همچنین به توسعه و ساخت قطعات مسیر داغ توسط شرکت توگا، سرویس های دوره ای توسط شرکت سرویس نیروگاهی و پشتیبانی کارخانجات مپنا، بازسازی پره ها و قطعات داغ کلاس F در شرکت موادکاران مپنا، توسعه شبیه ساز شبه دینامیکی توربین کلاس F توسط شرکت توگا پرداخت.
آینده توسعه نیروگاه ها با طراحی و تولید واحدهای کلاس F از نگاه گروه مپنا
اولیاء گفت: در سال های ۹۵ و ۹۶ و پس از آن، همزمان با همکاری با شرکت زیمنس جهت احداث نیروگاه ها،به دلیل برخی ریسک های همکاری بین المللی، گروه مپنا برنامه توسعه توربین کلاس Fرا در دستور کار خود قرار داد.توربین کلاس F با هدف کمینه بودن توان و بالاترین راندمان حاصله، طراحی، توسعه و تست شده و در آینده ای نزدیک خروجی نهایی آن عرضه خواهد شد. این توربین قابلیت جایگزینی با تورببن کلاس E فرسوده در پایان دوره کاری با حداقل هزینه را دارد. پایین تر بودن سایز این توربین نیز موجب ترغیب سرمایه گذاران می شود.همچنین این توربین ها از میانگین ۱۹۵ تا ۲۲۰ مگاوات توان و راندمان ۳۹.۱ در نیروگاه های سیکل ساده و ۵۸.۵ در سیکل ترکیبی برخوردار است.
مزایای توربین MGT_75
مدیرعامل گروه مپنا همچنین به مزایا و قابلیت های این دسته از توربین های ساخت مپنا از جمله قابلیت جایگزینی با توربین های کلاس E، امکان استفاده از ۴۰ درصد سوخت هیدروژن و پشتیبانی کامل مهندسی و قطعات با توجه به طراحی و توسعه بومی پرداخت. وی افزود: تست احتراق ازمایشگاهی این توربین سال ۲۰۲۰ انجام و مراحل ساخت آن نیز پایان یافته و درچندماه آینده در نیروگاه بعثت شرکت برق حرارتی نصب و راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به راه اندازی سامانه TAPP در مپنا تصریح کرد: تاکنون ۵۳ واحد نیروگاهی شامل ۴ نیروگاه کلاس F و ۱۸۳ واحد گاز و ۴۳ واحد بخار به سامانه TAPP متصل شده اند. این سامانه متعلق به شرکت توگا مپنا است و به هوشمندسازی فرآیندهای خدمات و پاسخگویی سریع و آسان به سوالات فنی، توسعه سبد خدمات، برقراری ارتباط مستقیم با نیروگاهها می انجامد. این سامانه بر روی پلتفرم MAPNA24 برای پشتیبانی کامل از تجهیزات مهم نیروگاهها به کار گرفته شده است.