گروه : پتروشیمی
به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پتروشیمی پردیس، شیردل با اشاره به تغییرات راهبردی در بازارهای صادراتی گفت: طی سالهای گذشته، یکی از مهمترین بازارهای هدف ما یعنی بازار هند را از دست داده بودیم و بخش عمده صادرات بهصورت انحصاری به بازار برزیل انجام میشد. قراردادی که در گذشته منعقد شده بود، این بازار را عملاً در اختیار تنها یک شرکت قرار داده بود.
وی ادامه داد: در بازنگری انجامشده، موفق شدیم انحصار را بشکنیم و با انتخاب شریکهای تجاری جدید و استفاده از چند تریدر مستقل، هم جریان فروش را متنوع کنیم و هم قراردادهایی با مفاد بهتر و قیمت فروش مناسبتر منعقد کنیم. امروز دیگر فروش پردیس در بازار برزیل وابسته به یک کانال نیست و این خود تأثیر زیادی بر افزایش رقابت و رشد درآمد داشته است.
معاون بازرگانی پتروشیمی پردیس تصریح کرد: پتروشیمی پردیس از جهاتی نسبت به سایر رقبای داخلی در موقعیت ممتازی قرار دارد. اسکله اختصاصی، فاصله بسیار کم تا دریا و امکان بارگیری سریع، مزیتهایی بود که در گذشته کمتر به آنها توجه شده بود. ما این مزیتها را به ارزش اقتصادی تبدیل کردیم و با استراتژی جدید، توانستیم محصولات خود را در بسیاری از موارد با ۲ تا ۵ دلار بالاتر از قیمت سایر رقبا بفروشیم.
او تأکید کرد بخشی از این اختلاف قیمت به دلیل کاهش هزینههای لجستیک پردیس نسبت به مجتمعهای دیگر است: هزینه حمل از کارخانه تا اسکله را عملاً نداریم. این یعنی هم قیمت فروش ما بالاتر است و هم به دلیل هزینههای کمتر، حاشیه سود خالص بیشتری به دست میآوریم.
شیردل با اشاره به سیاست شفافسازی بازار فروش گفت: برخی شرکتها در سالهای گذشته به دلیل محدودیتهای داخلی از چرخه خرید کنار گذاشته شده بودند. در این دوره، تمام این شرکتها را مجدداً دعوت کردیم و نتیجه آن شد که طی چند ماه، چندین مشتری صادراتی جدید وارد سبد مشتریان پردیس شدند. این موضوع تأثیر مستقیمی بر رقابتیشدن فروش و بهبود قیمتهای عرضه داشت.
وی افزود: در خصوص عوارض مربوط به صادرات محصولات خام و نیمهخام، پیگیریهای زیادی انجام شد تا این عوارض حذف شود. همچنین موضوع عوارض ۱۰ درصدی کشتیهای خارجی در کمیسیون فرعی تأیید شده و در انتظار تصمیمگیری نهایی مجلس هستیم. در صورت نهایی شدن، هزینههای حملونقل ما به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
به گفته معاون بازرگانی پتروشیمی پردیس، تغییر در ساختار فروش یکی از اقدامات کلیدی این دوره بوده است: در گذشته عمدتاً از دو ترم FOB و CFR استفاده میکردیم. اما طی ماههای اخیر سبد متنوعی از ترمها و بستههای فروش طراحی کردیم که انعطافپذیری بیشتری در برابر نوسانات بازار ایجاد میکند. نتیجه مستقیم این کار، ورود پردیس به بازارهای اروپا و آفریقا در دو ماه گذشته بوده است.
او ادامه داد: این تنوع باعث شد بتوانیم از موجهای افزایشی یا کاهشی بازار حداکثر بهره را ببریم و درآمد بیشتری نسبت به شرایط قبل محقق کنیم.
شیردل از سوآپ بهعنوان یکی از منابع درآمد پتروشیمی پردیس یاد کرد و گفت: در سال مالی قبل حدود ۱۴۰ هزار تن سوآپ از طرف شرکت های اوره ساز انجام دادیم که به دلیل تاخیر شرکت ها در تحویل ما به ازای اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هنوز این میزان به عنوان فروش پردیس در نظر گرفته نشده است. برای این دوره نیز ۵۰۰ هزار تن سوآپ تعریف شده که پیشبینی میکنیم ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن آن محقق شود. این عملیات حدود ۳ میلیون دلار درآمد اضافی برای پردیس ایجاد میکند که رقم قابل توجهی است.
وی از برقراری ارتباط مستقیم با نشریه معتبر آرگوس، یکی از مراجع اصلی قیمتگذاری اوره، خبر داد: در پی حضور فعال پردیس در سمینار سالانه Argus در ترکیه و برگزاری جلسه تخصصی با تیم تحلیل بازار لندن به دست آمد؛ جلسهای که برای نخستینبار منجر شد قیمتهای رسمی پردیس در گزارشهای این نشریه منتشر شود.
معاون بازرگانی پتروشیمی پردیس ادامه داد: بر اساس تازهترین گزارشها، پتروشیمی پردیس طی سه هفته متوالی موفق شده در صدر فروش اوره صادراتی ایران قرار گیرد و بالاترین قیمت فروش را در میان صادرکنندگان به ثبت برساند. این عملکرد چشمگیر موجب افزایش قیمت مرجع ایران در نشریه Argus شده و جایگاه پردیس را در بازار جهانی تقویت کرده است.
وی گفت: همچنین براساس مستندات موجود، هر دو اسکله پردیس تا پایان آذرماه با ظرفیت کامل در حال بارگیری خواهند بود. علاوه بر این، برای نخستین بار فروش Spot با ترم CFR به مقصد برزیل محقق شده است. توسعه مدلهای متنوع فروش، مسیر ورود پردیس به بازارهایی را هموار کرده که پیش از این قیمتهای آنها در Argus ثبت نمیشد. این تحولات نشاندهنده نقشآفرینی مستقیم پردیس در ارتقای قیمت مرجع ایران و گسترش بازارهای هدف است.
معاون بازرگانی پتروشیمی پردیس درباره اختلاف دیدهشده میان «موجودی انبار» در کدال و موجودی فیزیکی توضیح داد: در فروشهای CFR، کالا از انبار خارج میشود اما تا زمان رسیدن به مقصد، مالکیت آن منتقل نمیشود و به همین دلیل در اسناد مالی همچنان موجودی محسوب میشود. این موضوع در ظاهر اختلاف ایجاد میکند، اما کاملاً طبیعی و مبتنی بر استانداردهای حسابداری است.
وی افزود: برای شفافسازی، در گزارشهای ماهانه آینده، بخش کالای در مسیر بهصورت جداگانه درج خواهد شد تا تحلیلگران تصویر دقیقتری از وضعیت موجودی و فروش شرکت داشته باشند.
شیردل در پایان تأکید کرد: تمام اقدامات انجامشده چه در اصلاح ساختارها، چه در توسعه بازار و چه در افزایش درآمد، در راستای استراتژی اصلی شرکت یعنی حداکثرسازی منافع پردیس بوده است. امیدواریم با ادامه این مسیر، هم در بازارهای جهانی حضور پررنگتری داشته باشیم و هم اداره بازرگانی بتواند بهعنوان بازوی شرکت در کنار همکاران عملیاتی مجتمع نقشآفرینی بیشتری کند.
https://tejaratgardan.ir/?p=386647














