×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها؛ راهی به سوی آینده

به گزارش تجارت گردان ، شقایق حق‌جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در نشست خبری که به موضوعاتی نظیر حمایت از توسعه آموزش هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، تمرکز بر اساتید در بخش سامانه (نان)، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی رشته‌های تحصیلی، حمایت از نخبگان و ساماندهی دانشگاه‌ها پرداخته بود، به اهمیت ادغام هوش مصنوعی در دروس دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رتبه ایران در حوزه هوش مصنوعی حدود ۷۰ در جهان است و هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به ۱۰ رتبه برتر داریم. وی تاکید کرد که هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور، تمامی جنبه‌های زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و شیوه زندگی روزمره را تغییر داده است. به همین دلیل، مقام معظم رهبری هدفگذاری کرده‌اند تا ایران در میان ۱۰ کشور برتر این حوزه قرار گیرد.

وی افزود: موج‌های فناوری زمین بازی کسب‌وکارها را تغییر می‌دهند و اگر آمادگی کافی برای مواجهه با آن‌ها نداشته باشیم، ممکن است آسیب ببینیم. به ویژه اگر مشاغل تخصصی نتوانند با تحولات هوش مصنوعی همگام شوند، متضرر خواهند شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری تاکید کرد که این معاونت در سال‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای انجام داده است که از جمله آن‌ها ایجاد ستاد توسعه فناوری و تدوین سند ملی هوش مصنوعی است. اولین بند این سند بر لزوم توسعه و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر تاکید دارد. همچنین، اضافه کردن دو واحد درسی هوش مصنوعی به برنامه‌های دانشگاهی، یکی از اقدامات هوشمندانه و با ارزش وزارت علوم است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای دانشجویانی که علاقه‌مند به کاربرد هوش مصنوعی در رشته خود هستند، سه واحد درسی در نظر گرفته شده است که کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف را از طریق یک کار بین‌رشته‌ای تدریس می‌کند. در صورت تایید برگزاری مسابقه‌ای در این زمینه، مبلغی تا سقف یک صد میلیون تومان به استاد مربوطه اختصاص داده می‌شود که تا مهرماه فرصت ارائه دارند.

در پایان، حق‌جوی جوانمرد اظهار داشت: این امتیاز به اساتیدی که پیش‌تر موضوع هوش مصنوعی را در تدریس خود گنجانده‌اند، تعلق می‌گیرد. با همکاری بنیاد علم ایران، یک کرسی یک میلیارد تومانی نیز برای اساتیدی که در زمینه تألیف کتاب و پروژه‌های مرتبط فعالیت می‌کنند، اختصاص یافته است. هدف اصلی، تربیت نیروی انسانی متخصص و آماده‌سازی تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای استفاده بهینه از هوش مصنوعی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.