توسعه پوشش بیمه‌اجتماعی به کارگران ساختمانی و رانندگان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

وی با اعلام این‌که در کنار حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بهره‌مند از پوشش بیمه اجتماعی، تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر از جامعه کارگران ساختمانی نیز به‌واسطه بیمه‌پردازی در قالب بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده و به‌عنوان مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند، گفت: با توجه به این که بخشی از منابع این بیمه از محل عوارض صدور پروانه ساختمان تأمین می‌شود، توسعه این بیمه به همه کارگران ساختمانی مستلزم تأمین منابع است اما با این وجود سازمان تأمین‌اجتماعی، از طریق شناسایی و حذف افرادی که کارگر ساختمانی واقعی نیستند، امکان جایگزینی کارگران واقعی را فراهم کرده است.

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات به جامعه کارگران ساختمانی، در حال حاضر «سامانه متمرکز کارگران ساختمانی» راه‌اندازی و در ۲۹ استان عملیاتی شده که تا پایان سال‌جاری تمام استان‌ها زیر پوشش این سامانه قرار می‌گیرند و این سامانه امکان مدیریت موضوعات مرتبط با کارگران ساختمانی و رصد اتفاقات این بخش را به وجود می‌آورد. سامانه مذکور از سال ۱۴۰۱ پس از اجرای آزمایشی در یک استان، فعالیت خود را آغاز کرده و داده‌های لازم برای فعالیت این سامانه، از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کارگران ساختمانی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد.
عمرانی با اشاره به بهبود فرایندها، اصلاح بخشنامه‌ها و رویه‌ها و بهبود تعاملات و سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه نامنویسی سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی این سازمان گفت: با حذف دفترچه‌های درمانی تأمین‌اجتماعی، «سامانه استحقاق درمان» برای اطلاع بیمه‌شدگان از وضعیت بهره‌مندی خود و افراد تحت تکفل از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی راه‌اندازی شد به‌گونه‌ای که در حال حاضر روزانه بیش از ۴ میلیون استعلام موفق در حوزه نامنویسی پشتیبانی می‌شود. ضمناً در حوزه حساب‌های کاربری بیمه‌شدگان در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی نیز با افزایش بیش از ۲٫۵ میلیون نفر در سال جاری، تعداد کاربران این سامانه به بالغ بر ۲۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر رسیده است.
وی بررسی و رسیدگی به امور مربوط به سابقه پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان را یکی دیگر از مأموریت‌های مهم اداره‌کل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد و گفت: در سال‌جاری تاکنون بیش از ۵۹۴ هزار فقره اعتراض بیمه شدگان در این رابطه  مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است. همچنین در سال جاری با برگزاری ۱۱۰۷۲ جلسه مربوط به کمیته های احتساب سابقه و بررسی ۱۰۸ هزار فقره درخواست نسبت به احتساب سوابق ۶۹۶۴۲ مورد  به میزان حدود ۱۵ میلیون روز اقدام لازم صورت پذیرفته است و با بررسی ۱۲ هزار و ۷۳۵ درخواست اصلاح عناوین شغلی از تحمیل حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی جلوگیری شده است.
عمرانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی به بیمه‌شدگان با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود از راهبردهای مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی است، در نظر داریم تا قبل از پایان سال جاری با ارسال پیامک به بیمه‌شدگان اجباری سازمان، اطلاعات آخرین لیست پرداخت حق بیمه از قبیل کارکرد، دستمزد مشمول کسر حق بیمه، شغل، آخرین کارگاه و شعبه بیمه‌پردازی اطلاع‌رسانی شود که این امر از سال آینده همه ماهه ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات مبتنی بر سابقه از پربازدیدترین بخش‌هاست. 
مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: در دولت سیزدهم، ارتباط و تعامل گسترده با سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظیر سازمان ثبت احوال، اصناف، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برقرار و این امر منجر به افزایش سرعت پاسخگویی به جامعه ذی‌نفعان و مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی و ارتقای رضایتمندی آنان شده است. همچنین پیگیری و ایجاد تعامل و همکاری  با حوزه روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون ماده ۱۴۸ قانون کار، یکی از دستاوردهای بسیار مهم حوزه نامنویسی و حساب‌های انفرادی تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی محسوب می‌شود که منجر به تدوین و صدور شیوه‌نامه مشترک ماده ۱۴۸ قانون کار و رفع بسیاری از  ابهامات، تسریع در ارائه خدمات و احقاق حقوق بیمه‌شدگان شده است.
عمرانی با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار راننده درون و برون‌شهری با استفاده از پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند، گفت: با وجود عدم تأمین کامل منابع مالی موضوع ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، پوشش بیمه‌ای بیش از ۹۰ هزار راننده جدید‌الورود، از محل جایگزینی به میزان ۱۰۰ درصد موارد قطع بیمه‌پردازی رانندگان غیرواقعی انجام شده است. 
وی همچنین در مورد برنامه‌های آتی اداره‌کل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت:  طرحی تحت عنوان «کارنامه سوابق » در این اداره‌کل در حال طراحی و تدوین است که این طرح ارائه اطلاعات در حوزه سابقه، دستمزد و عناوین شغلی بیمه‌شدگان را مورد توجه دارد. همچنین برنامه‌های ارتباطی و تعاملی برخط با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در دستور کار قرار دارد. به‌دلیل نبود زیرساخت‌ لازم در برخی سازمان‌های مورد تعامل، ارتباط برخط با بخشی از این نهادها برقرار نیست، اما به‌واسطه وجود زیرساخت‌های اشاره شده در تأمین‌اجتماعی، برنامه توسعه تعاملات برخط با سازمان‌های مذکور در دستور کار قرار دارد.

فتحنایی

Recent Posts

اطلاعیه بلو

بعد از ظهر روز شنبه دوازدهم خردادماه اپلیکیشن بلو و بلوکارت به دلیل نوسانات برق…

7 ساعت ago

پیام مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به مناسبت فرا رسیدن سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و قیام ۱۵ خرداد

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در پیامی فرارسیدن سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی…

7 ساعت ago

بورسیه تحصیلی همراه اول برای نخبگان رشته‌های برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

همراه اول در راستای حمایت از دانشجویان نخبه و با استعداد در مقطع کارشناسی ارشد،…

7 ساعت ago

کاتالیست های پیش ریفرمینگ خوارزمی در بزرگترین واحد تولید هیدروژن پالایشگاهی کشور

برای ریفرمینگ هیدرو کربن های سنگین موجود در خوراک واحدهای متانول و هیدروژن نیاز به…

8 ساعت ago

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری هندی‌ها در بندر چابهار / ورود هند به پروژه‌های نفتی ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در ادامه قرارداد با هندی‌ها و با هماهنگی…

8 ساعت ago

طرح ویژه ایران‌خودرو برای ارایه خدمات و امداد هم‌زمان با نیمه خرداد

شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی…

8 ساعت ago