حدود یک ماه پیش چند تولیدکننده در تماس با ایسنا، از هزینههای سرسام آوری که فروشگاههای زنجیرهای از آنها دریافت میکنند، انتقاد کردند. تا جایی که طبق گفته برخی از آنها، فقط میتوانند ۴۰ درصد از قیمت درج شده روی کالا را از فروشگاهها دریافت کنند و مابقی صرف هزینه ورود به فروشگاه زنجیرهای، خسارت، بازاریابی و غیره میشود که همان مبلغ را هم قسطی و با دیرکرد پرداخت میکنند. این موضوع از اتحایه فروشگاههای زنجیرهای هم پیگیری شد و یکی از اعضای این اتحادیه تلویحا دریافت هزینههای یاد شده از تولیدکنندگان را تایید کرد و با اشاره به هزینههای چند صد میلیونی بیلبوردهای تبلیغاتی گفت که حضور در یک فروشگاه زنجیره ای به عنوان یکی از اثرگذارترین کانالهای تبلیغاتی، نیاز به برنامه ریزی برای بهره برداری هرچه بیشتر از حضور در شلف فروشگاه دارد.
ایسنا این موضوع را از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز پیگیری کرد که نتیجه روشنی در پی نداشت. اما حالا معاونت بازرسی اتاق اصناف میگوید در صورت شکایت رسمی، امکان پیگیری ماجرا در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که زیرمجموعه وزارت صمت است و همچنین معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف، وجود دارد.
بهنام نیک منش در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: تولیدکنندگان میتوانند به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران شکایت کنند، اما تاکنون هیچ گزارشی در این رابطه دریافت نکردیم.
وی با بیان اینکه اگر توافق بین دو طرف منعقد شده باشد وضعیت متفاوت است، تصریح کرد: اگر فروشگاههای زنجیرهای با تهدید یا با اجبار این مبالغ را از تولید کنندگان دریافت کنند، تخلف میکنند و قابل پیگیری است. البته فرد تولیدکننده باید با گزارش و شکایت رسمی مراجعه کند.
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران تاکید کرد که اگر تولیدکنندگان به صورت رسمی شکایت و این ادعا را ثابت کنند، حتماً مراجع رسیدگی خواهند کرد.