×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تولید آمار با روش ثبتی‌مبنا کلید خورد/ تهیه فهرست آمار رسمی کشور

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، جواد حسین زاده به مناسبت اول آبان ماه، روز ملی آمار در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه «ثبتی مبنا» از مباحث مورد توجه مرکز آمار ایران است، اظهار داشت: از مهم ترین گرایش هایی که در دنیا روی مدل سازی نظام آماری تمرکز شده بحث «ثبتی مبنا» کردن آمار است. در ایران نیز به دنبال این هستیم که به جای استفاده از آمار سنتی، درصد قابل توجهی از آمارگیری ها را به سمت ثبتی مبنا ببریم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه داده‌های باارزشی در دستگاه ها وجود دارد، افزود: در روش ثبتی مبنا این داده ها و پردازش هایی که به شکل علمی تهیه شده و در ادامه نیز، تقابل داده‌ها صورت گرفته است را تبدیل به داده آماری می‌کنیم و در نهایت نیز این داده‌های آماری به آمار رسمی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از روش ثبتی مبنا منجر به بالا رفتن کارایی نظام آماری شده و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد؛ همچنین می توانیم آمارهای متنوع تری با کیفیت بیشتر و هزینه کمتر تولید کنیم.

حسین زاده با بیان اینکه اوضاع داده های اداری دستگاه ها خوب است، گفت: با شعار «همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری» در پی این هستیم که با همکاری دستگاه ها و کلیه قوا این بحث مهم را پیاده سازی کنیم.

وی اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته مبانی تئوریک این کار را انجام داده ایم و در حال حاضر از نظر تئوری وضعیت خوبی داریم و نقشه راه را مشخص کرده ایم. در همین راستا نیز برنامه توسعه ملی آمار کشور به دستگاه ها ابلاغ شده است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: پیش نویس قانون آمار کشور نیز در مرداد ماه به تصویب شورای عالی آمار رسید و در همین راستا فهرست آمار رسمی تهیه و در مسیر تصویب در شواری عالی آمار قرار دارد.

وی ادامه داد: این مسیری که طراحی شده به خصوص در برنامه ملی آمار به طور دقیق و کامل وظیفه همه دستگاه ها و مراکز آمار مشخص شده است. در پی این هستیم که با کمک همه دستگاه ها و نظام آماری کشور موضوع توسعه کشور را پیش ببریم.

حسین زاده گفت: در حال حاضر عمده سازمان‌ها همکاری کرده‌اند و مقدمات اولیه را پیش برده‌ایم.

گفتنی است، در نظام آماری ثبتی مبنا، برای جمع‌آوری امار به جای مراجعه ماموران سرشماری به درب منازل مردم ، از آماری که توسط دستگاه های اجرایی تولید می‌شود، بهره گیری می شود. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.