×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۳
تولید سالانه اتان در کشور به ۵ میلیون تن می‌رسد

به گزارش تجارت گردان به نقل از شانا، مجید چگنی پیش‌ از ظهر امروز (دوشنبه، ۱۲ تیرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح افزایش استحصال گاز اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس‌جنوبی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصادی طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری به شمار می‌آید، گفت: از ابتدای کار مذاکراتی با ستاد اجرایی آغاز و منجر به تعیین چهارچوب پروژه شد.

وی با تأکید بر اینکه اکنون ظرفیت تولید سالانه ۷.۲ میلیون تن اتان در کشور وجود دارد، افزود: امروز توافقنامه این پروژه به امضای دو طرف خواهد رسید و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد، اگر چه کارهای مهندسی آن از چند ماه پیش آغاز شده است.

تولید اتان کشور به ۵ میلیون تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: هم‌اکنون سالانه حدود ۴.۲ میلیون تن اتان تحویل مجتمع‌های پتروشیمی می‌دهیم ‌که این عدد در آینده‌ای نزدیک به ۵ میلیون تن می‌رسد، تا سال ۱۴۰۶ با مازاد اتان روبه‌رو می‌شویم و از آن سال به بعد با توجه به اجرای طرح‌های پتروشیمی کیان، هرمز خلیج فارس، پارسیان سپهر و سیراف انرژی و طرح‌های دیگر با کمبود خوراک اتان روبه‌رو خواهیم داشت.

چگنی با اشاره به تکالیف وزیر نفت درباره تکمیل زنجیره ارزش گوگرد کربن تصریح کرد: زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش شانا، طرح استحصال اتان از ۱۸ فاز مجتمع گاز پارس‌جنوبی به‌منظور افزایش بازده بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه این مجتمع اجرایی می‌شود. استحصال اتان از پالایشگاه‌های فازهای هجده‌گانه پارس جنوبی بر اساس طراحی ۶۶ درصدی است که با اجرای این طرح، به ۷۸ درصد ارتقا خواهد یافت.

اتان یکی از محصولات راهبردی شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی است و ظرفیت تولید روزانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در مجموعه ۱۳ پالایشگاه وجود دارد که به پتروشیمی‌های منطقه ارسال می‌شود. پتروشیمی‌های مروارید، کاویان و جم مصرف‌کننده‌های این محصول هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.