تک نرخی کردن ارز راه‌حل مشکلات صادرات فولاد است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط‌عمومی فولاژ، جلسه کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان یزد با محوریت مشکلات ارزی شرکت فولاد آلیاژی ایران در محل این شرکت برگزار شد. در این جلسه که با حضور مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، رئیس اتاق بازرگانی یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد، عضو هیئت‌مدیره شرکت فولاد آلیاژی، اعضای کمیسیون تجارت و توسعه اتاق بازرگانی استان و جمعی از مدیران و رؤسای این شرکت، برگزار شد، مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور و هیئت همراه و خوشامدگویی به اعضای اتاق بازرگانی استان یزد، از مشکلات و چالش‌های پیشروی این شرکت در خصوص صادرات محصولات گفت و ادامه داد: تحویل صددرصدی ارز در سامانه نیما، سود صادرکننده را کاهش می‌دهد و ارز نیمایی پاسخگوی نیاز تولید نیست و این موضوع می‌تواند در کاهش یا توقف صادرات مؤثر باشد.

ارز نیمایی پاسخگوی تولید نیست

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره بر این موضوع که تلاش ما در یک سال گذشته شفاف‌سازی راهکارهای ارزی حاصل از صادرات بود، بر این موضوع تأکید کرد: در طول یک سال گذشته شرکت فولاد آلیاژی تلاش کرد تا با رایزنی های خود شرایط تسهیل در استفاده از ارز حاصل از صادرات را به قیمت واقعی ایجاد نماید که متأسفانه هیچگونه گشایشی توسط بانک مرکزی صورت نگرفت و همین امر باعث از رونق افتادن صنعت فولاد در سال جاری شده است.

 این فعال صنعت فولاد کاهش یا توقف صادرات فولاد به دلیل عرضه ارز صادرات فولاد در سامانه نیما، را از مهم‌ترین مشکلات صادرات این صنعت دانست و گفت: عرضه ارز صادرات فولاد در سامانه نیما می‌تواند مشکلات زیادی را برای صادرکننده ایجاد کند؛ چراکه سود صادرات برای صادرکننده به زیان تبدیل شده است و الزام عرضه ارز در سامانه نیما با قیمت ارز نیمایی باعث ورشکستگی این صنعت در سال های آتی خواهد شد.

لزوم همدلی بین تشکل‌های اقتصادی استان یزد

محمد کمال‌زاده درباره اقدامات دولت برای حل این مشکل پیشنهاد داد: بهترین راه برای حل این مشکل تک‌نرخی کردن ارز است و دولت می‌تواند با تغییراتی در سیاست‌های پولی و مالی خود، افزایش صادرات و افزایش تولید داخلی، رفع مشکلات زیرساختی برای تأمین انرژی، مشکلات صنایع را تا حد زیادی برطرف کند و در پیشرفت کشور و افرایش صادرات صنایع، تأثیر مثبت بگذارد.  محمد کمال‌زاده در بخش دیگر از صحبت‌های خود با تأکید بر این موضوع که پیوند بین سمن‌ها و تشکل‌های موازی باعث می‌شود تا اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد استان بیفتد، گفت: هدف تشکل‌ها این است که با تسهیلگری موازی با دولت کار را جلو ببرند و زمانی که تمام تشکل‌های اقتصادی با یکدیگر همراه شوند، شاهد تغییرات مثبت سیاست‌های اقتصادی هستیم.

بازار مسیر خود را می‌رود

مجتبی دستمالچیان؛ رئیس اتاق بازرگانی یزد هم در این نشست با بیان اینکه اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه ارز دونرخی است که رانت و فساد را به همراه آورده، گفت: راهی جز اینکه ارز تک‌نرخی داشته باشیم نداریم. وی با بیان اینکه بازار مسیر خود را می‌رود و از دستورات تبعیت نمی‌کند، افزود: بازار هیچ تبعیتی از نرخ ارز دولتی ندارد و با نرخ ارز آزاد پیش می‌رود؛ اما دولتی‌ها اصرار دارند که ارز دونرخی باشد که نتیجه آن می‌شود فساد . رئیس اتاق یزد با بیان اینکه موضوع تعهد ارزی مانع اصلی صادرات و توسعه صادرات است اضافه کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهدات ارزی که به‌عنوان تکلیف برای تجار و بازرگانان فعال در حوزه صادرات مشخص شده است باعث شده تا بسیاری از صادرکنندگان، صادرات را از دستور کار خود خارج کنند.

تعامل مدیران دولتی با اهالی صنعت و تولید

مجتبی دستمالچیان افزود: واحدهای صنعتی و تولیدی در شرایط فعلی با عدم تأمین تسهیلات از سوی بانک‌ها و همچنین مسائل مربوط به تخصیص ارز روبرو شده‌اند؛ درحالی‌که هم‌زمان با کمبود تقاضا و عدم وصول مطالبات از سوی دولت و سایر مشتریان روبه‌رو هستند.دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد اظهار کرد: این موضوع باعث شده باوجود فراهم بودن تجهیزات برای تولید، امکان افزایش تولید وجود نداشته باشد و عدم‌حمایت دولت از صادرات نیز باعث کاهش صادرات شده است. وی با تأکید بر این موضوع که تعامل مدیران دولتی با اهالی صنعت و تولید تقویت شود، گفت: واحدهای تولیدی با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند و به‌تبع آن در تهیه و تأمین مواد اولیه موردنیاز نیز با مشکلاتی روبرو شده‌اند.  رئیس اتاق یزد، با تأکید بر اینکه این اتاق به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردمی است، گفت: مردمی سازی اقتصاد در راستای تحقق شعار سال از مسائلی است که باید مورد توجه بخش خصوصی باشد.

دولت مانع‌تراشی نکند

در ادامه این نشست،  رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه پیگیری‌‌‌هایی برای تعدیل این نرخ‌گذاری انجام شده است، اظهار کرد: امیدواریم دولتمردان به موضوع رقابت در صادرات و شرایط کشور توجه داشته باشند. علی‌اصغر بیگی با بیان اینکه شیوه اجرایی فعلی مورد پذیرش صادرکنندگان نیست، بر این موضوع تأکید کرد که صادرکنندگان از دولت تقاضا دارند که در سیاست تعهد ارزی تجدید نظر شود تا بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت آزاد در بازار بفروشند یا نظام بانکی، ارز صادراتی را به قیمت بازار آزاد خریداری کند تا متضرر نشوند.

این تولیدکننده در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که تولیدکننده و صنعت‌گر در مشکلات و تحریم به دنبال راهکار هستند تا بتوانند چالش‌های موجود در صادرات را حل کنند اما دولت همیشه مانع تراشی می‌کند. رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی یزد هم مانند دیگر تولیدکنندگان، بر این موضوع تأکید می‌کند که چند نرخی بودن ارز مشکل‌زاست و راهی هم جز تک نرخی کردن آن نداریم. وی در پایان این پیشنهاد را داد که تشکل‌ها و سمن‌ها بایستی در این راستا با یکدیگر همسو شده و مطالبه‌گری کنند.

اکوسیستم اقتصادی استان فرا جناحی است

مدیر کل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری یزد نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که با تأکید بر همراهی و همدلی استاندار یزد با صنعتگران استان به این موضوع اشاره کرد که در استان یزد مجموعه اندیشکده‌هایی هستند که با بررسی مطالبه‌گری بخش صنعت و تولید، آنها را در مجلس شورای اسلامی منعکس می‌کنند تا دغدغه‌های تولیدکنندگان دیده و پاسخ داده شود. محمدرضا پاکدل در ادامه اکوسیستم اقتصادی استان را یک مدل فراجناحی دانست و ادامه داد: در این سیستم تلاش شده است تا بازیگران حوزه اقتصادی به علت جهت‌گیری‌های سیاسی حذف نشوند تا انسجام لازم در این حوزه حفظ شود.

فتحنایی

Recent Posts

صرفه جویی ۳.۵ میلیون دلاری شرکت پتروشیمی مارون با مدیریت ضایعات پلیمری

باتلاش و همت تیم‌های مدیریت کیفیت، فرآیند، بسته بندی، انبار محصول و واحدهای تولیدی و…

4 ساعت ago

نحوه دریافت غرامت از پست اعلام شد

مدیرکل دفتر کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست گفت: تعهد جبران خسارت در جایی…

12 ساعت ago

جهش تولید سه محصول در ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان به عنوان پیشران صنعت فولاد کشور و بزرگترین تولید کننده مقاطع طویل…

13 ساعت ago

پیام مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان و آغاز دهه امامت و ولایت

دکتر محمود تبریزی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره طی پیامی فرارسیدن عید بزرگ قربان…

14 ساعت ago

ارائه بسته‌های ویژه همراه اول از عید قربان تا غدیر

بسته‌های ترکیبی جدید همراه اول به مناسبت دهه ولایت با تخفیف ویژه ارائه شد.

15 ساعت ago