×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
ثبت سفارش بیش از ۲۶ هزار دستگاه ناوگان باری/ ظرفیت ترانزیت بار در راهگذر شمال به جنوب به ۲۰ میلیون تن می رسد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دیشب در برنامه صف اول حاضر به سوالات مجری برنامه  در مورد حمل و نقل جاده ای پاسخ گفت.

امانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت کنونی راه های کشور با توجه به بارش های اخیر به چه صورت است اظهار داشت: در زمان بارش های اخیر، یکی دو ساعت برخی جاده های اصلی به دلیل کولاک و برف بسته شدند اما اکنون همه راه های اصلی به جز جاده قدیم پلدختر به خرم آباد باز است و مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه اولین اولویت ما راه های شریانی و اصلی و اولویت بعدی راه های روستایی است افزود:  الان اکثریت راه های روستایی باز است مگر اینکه صعب العبور باشد که با بازسازی و نوسازی ناوگان راهداری، زمان بسته بودن راه های صعب العبور حداکثر به ۱۵ روز رسیده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر اینکه ۲۳۱ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور داریمتصریح کرد:  از این میزان ۳۴ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی و مابقی فرعی و روستایی هستند.

به گفته امانی  ناوگان راهداری عموما فرسوده هستند و به طور میانگین بالای ۲۵ سال عمر دارند. به دلیل کمبود اعتبارات خریدهای ما کمتر بوده و سعی کردیم بیشتر بازسازی کنیم.

وی با اعلام این که ۹۶۰۰ دستگاه ناوگان راهداری و ۱۲ هزار نفر کارمند در این سازمان مشغول و هر ۲۵ کیلومتر یک دستگاه نمک پاش داریم، بیان داشت:اقدام بزرگی دیروز در هیات دولت مصوب شد تا۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری از خارج خریداری کنیم و۱۴۰۰ دستگاه هم از تولیدات داخل کشور تامین می کنیم، در این صورت می توانیم ۴۰ درصد ماشین آلات راهداری را نوسازی کنیم.

امانی با اشاره به اینکه  در بیشتر کشورها، تصدی گری و نگهداری از راه ها را بخش خصوصی انجام می دهد خاطرنشان کرد:  البته در حوزه راه ها حاکمیت هم باید حضور داشته باشد. با توجه به کمبود اعتبار بیشتر کارها به صورت امانی انجام می شود. با تقویت اعتبارات باید نگهداشت راه های شریانی را به بخش خصوصی بدهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بالاترین مشکل در وزارت راه  و شهرسازی را کمبود اعتبارات دانست و گفت:  به طور استاندارد برای نگهداشت هر کیلومتر راه ۴ تا ۶ درصد قیمت روز آن در سال  هزینه می شود در این صورت اعتباری که باید در سال داشته باشیم، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است اما این بودجه محقق نمی شود لذا تلاش  ما این است که با وجود کمبود ها، این جاده ها  را که سرمایه ملی هستند به درستی نگهداری کنیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه نقاط حادثه خیز بر اساس شاخص ها تعیین می شود افزود:  تاکنون ۲۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است. ۱۵۰۰ نقطه اولویت یک پلیس و ما بوده است. تا سال گذشته ۵۰۰ نقطه را رفع کردیم و ۶۰۰ نقطه هم امسال در حال کار داریم.

امانی ادامه داد : رفع هر نقطه حادثه خیز ۵ میلیارد تومان اعتبار می خواست طبق دستور رئیس جمهور مقرر شد برای هزار نقطه حادثه خیز اولویت دار ،۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گیرد که با وجود  مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، هنوز اعتباری داده نشده است.

وی تصریح کرد: کار ۶۰۰ نقطه حادثه خیز را  تا پایان سال انجام می دهیم. اقدامات اولیه و مقطعی از جمله آشکارسازی، نصب علائم و هشدار به رانندگان  در همه این نقاط انجام شده است  اما اقدام اساسی حتما نیاز به اعتبار ویژه دارد.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با تاکید بر اینکه  ۳۸۱ هزار ناوگان باری داریم که میانگین سنی ۱۹ سال دارند و باید نوسازی شوند خاطر نشان کرد: سال گذشته تفاهمنامه ای با وزارت خانه های صمت، نفت و راه و شهرسازی برای نوسازی ۱۶۷ هزار دستگاه ناوگان جاده ای امضا کردیم و پیگیر اجرای آن هستیم. اگر این امر محقق شود ناوگان جاده ای در بخش بار و مسافر طی ۵ سال نوسازی می شود.

وی گفت: میانگین سنی  استاندارد اتوبوس بین ۱۰ تا ۱۲ سال است که اکنون در کشور ۱۳ سال است. میانگین سنی مینی بوس بالای ۲۵ سال و سواری هم  ۷ سال است که  باید هر سال برنامه نوسازی برای این ناوگان داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کار نوسازی ناوگان کند پیش می رود اظهار داشت : بحث تورم و مباحث اقتصادی مطرح است. قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است در این شرایط ما چقدر وام باید به بخش خصوصی دهیم تا صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد؟

امانی بیان داشت : سال گذشته آمار جابه جایی مسافر ۱۰۳ میلیون نفر بود که امسال تاکنون به  ۸۴ میلیون و ۵۰۰ نفر رسیده است و پیش بینی می کنیم این آمار امسال در مجموع  ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه ناوگان باری ثبت سفارش شده که ۱۰ هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده و  ۴ هزار دستگاه به چرخه حمل ونقل آمده است یاد آور شد: به دلیل افزایش قیمت کامیون اسقاطی کار نوسازی سخت شد به همین دلیل در مجلس مصوب شده به ازای کامیون وارداتی ۵ درصد قیمت واریز شود که اگر اجرا شود حداقل  تا دو ماه آینده  ۲۶ هزار ناوگان وارد چرخه حمل و نقل کشور خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل جاده ای کشور توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.تصریح کرد: طبق آیین نامه ای که باید در دولت مصوب شود، ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس از خارج وارد می شود همچنین قرار است هزار دستگاه اتوبوس هم از ظرفیت تولید داخل تامین شود.

امانی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر دلیل تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری چیست گفت: ابتدا بابت این تاخیرها عذرخواهی می کنم. بعضی تاخیرها موجه بوده  که به دلیل مشکل ناوگان یا اینترنت است.

وی افزود: یک سری تاخیرها هم  به دلایل غیر موجه مثل  مسافرگیری در مسیر بوده که با رانندگان و شرکت های حمل و نقلی متخلف برخورد می کنیم. مسافران اگر شکایتی در این زمینه دارند با سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری تماس بگیرند.

وی گریزی به آمار ترانزیت بین المللی زد و تصریح کرد:  از ابتدای امسال تاکنون ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیت  عبوری در کشور داشته ایم. سال گذشته این رقم  ۹.۲ میلیون تن بود که  پیش بینی می کنیم تا پایان سال این عدد به  حدود ۱۰ میلیون تن برسد.

امانی در پایان خاطرنشان کرد: با ۱۵ کشور همسایه هستیم  و ۲۶ پایانه مرزی داریم و باید ظرفیت ترانزیت بار کشور افزایش یابد. ظرفیت ترانزیت بار در راهگذر شمال به جنوب ۲۰ میلیون تن است که باید بتوانیم با اقداماتی که انجام می دهیم در سال ۱۴۰۲ به این رقم برسیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.