×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۹ مهر , ۱۴۰۳
جرائم مالیاتی + رایج‌ترین جرائم

مالیات یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد دولت‌هاست که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست‌. دریافت مالیات و اجرای قوانین مالیاتی در ایران برعهده اداره مالیات و به صورت دقیق‌تر سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد‌. تمامی افرادی که در ایران کسب درآمد می‌کنند و میزان درآمدشان از مبلغ مشخصی بیشتر است موظف به پرداخت مالیات هستند و این قانون شامل افراد حقیقی و حقوقی می‌شود‌. در صورتی که اشتباهی در پرداخت‌، محاسبه یا اظهارنامه مالیاتی وجود داشته باشد مشمول پرداخت جرائم مالیاتی می‌شوید‌. در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین جرائم مالیاتی را بیان می‌کنیم‌.

جریمه مالیاتی به چه معناست‌؟

در صورتی که در پرداخت مالیات خود مطابق با قانون عمل نکنید مشمول پرداخت جرائم مالیاتی می‌شوید که بسیاری از این جرائم مطابق با نوع جرم میزان جریمه مشخصی دارند‌. جرائم مالیاتی معمولا به علت عدم پرداخت در موعد مقرر‌، اشتباه در پرداخت مبلغ مالیات یا سند سازی‌های عامدانه برای کاهش مبلغ مالیات اتفاق می‌افتد‌. منظور از جرائم مالیاتی فهرست و لیستی از وظایف مالی و مالیاتی‌ای است که باید انجام می‌دادید و در انجام آن‌ها اشتباهاتی صورت گرفته است‌.

لازم به ذکر است که پرداخت مالیات و جرائم مالیاتی در صورت وجود برعهده مودی مالیاتی است‌.

جریمه مالیاتی چیست‌؟

جرائم مالیاتی به صورت سخت‌گیرانه هستند و برای همین بهترین راه محاسبه صحیح و پرداخت درست مالیات است چرا که در غیر اینصورت مشمول جرائم مالیاتی می‌شوید که مبالغ این جرائم به میزان مالیاتی که باید پرداخت کنید افزوده می‌شود‌.

از آنجایی که قوانین مالیاتی سالیانه تغییر می‌کنند و تبصره‌های جدیدی به قوانین مالیاتی افزوده می‌شود بهتر است از افراد آگاه این حوزه کمک بگیرید تا مشمول پرداخت جرائم مالیاتی نشوید‌. آژانس خدمات مالی دیمان با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه خدمات مالی و مالیاتی می‌تواند مشاوره مالی تخصصی در این زمینه به شما ارائه کند تا به صورت قانونی کمترین میزان مالیات را پرداخت کنید و مشمول جرائم مالیاتی نشوید‌.

جرائم مالیاتی رایج + میزان جریمه

حال که با جرائم مالیاتی آشنا شدیم بهتر است درباره جرائم مالیاتی پر تکرار نیز بدانیم‌. دانستن این جرائم باعث می‌شود تا علاوه بر آگاهی از میزان این جرائم بتوانیم بفهمیم که چه اشتباهاتی جرم مالیاتی محسوب می‌شود‌. در ادامه با پرتکرار‌‌ترین جرائم مالیاتی آشنا می‌شویم‌.

جریمه دیرکرد در پرداخت مالیات

زمانی که اظهارنامه مالیاتی را پرداخت می‌کنید و میزان مالیات برای شما مشخص می‌شود باید میزان مالیات را در زمان مشخصی پرداخت کنید‌. در صورتی که در پرداخت مالیات تاخیر داشته باشید باید علاوه بر مبلغ مالیات حریمه دیرکرد را پرداخت کنید‌. این جریمه به ازای هر ماه ٪۲.۵ از مبلغ کل مالیات است‌. این جریمه در بسیاری از موارد غبر قابل بخشش است و پرداخت آن قطعی است‌.

جریمه دیرکرد در پرداخت مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد همان مالیات عملکرد است. منظور از مالیات بر درآمد کم و وجه میزان سود و زیان هزینه است‌. شما مبلغ عملکردی سالیانه را با اسناد و مدارک در اظهارنامه مالیاتی خود می‌آورید و آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهید‌. مالیات بر عملکردی که برای شما مشخص می‌شود زمان مقرری برای پرداخت دارد و در صورتی که برای پرداخت مالیات خود تاخیر داشته باشید مجبور به پرداخت ٪۲.۵ درصد از مبلغ مالیات به عنوان جریمه هستید‌. این درصد به ازای هر ماه تاخیر محاسبه می‌شود و آن را باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید‌.

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا انتهای خرداد ماه سال بعد به این سازمان تقدیم کنید‌. در صورتی که از موعد مقرر ارائه اظهارنامه بگذرد و شما اظهارنامه‌ای به اداره مالیات ارسال نکنید مشمول جریمه عدم ارسال اظهارنامه در موعد مقرر خواهید شد‌. این جریمه غیر قابل بخشش است و پرداخت آن الزامی است‌. میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه در موعد مقرر برای اشخاص حقوقی ٪۳۰ میزان مالیات و برای اشخاص حقیقی ٪۱۰ مبلغ مالیات است‌.

جریمه کتمان درآمد و سند سازی غیر واقعی در اظهارنامه مالیاتی

برخی از شرکت‌ها برای آنکه مالیات کمتری پرداخت کنند اقدام به سند سازی‌هایی می‌کنند تا هزینه‌های شرکت را بالا ببرند و درآمد شرکت را پایین‌تر از مبلغ واقعی نشان دهند‌. این موضوع یکی از جرائم مالیاتی محسوب می‌شود و مبلغ این جریمه برای اشخاص حقیقی ٪۱۰ از مبلغ کل مالیات و برای اشخاص حقوقی ٪۳۰ از مبلغ کل مالیات است‌.

جریمه عدم پرداخت مالیات قطعی

برای آنکه این جریمه را توضیح دهیم ابتدا باید بدانیم مالیات قطعی چیست‌. زمانی که شما اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کنید پس از مدتی کارشناسان اداره مالیات اظهارنامه شما را بررسی می‌کنند و برگه تشخیص مالیات برای شما صادر می‌کنند‌. شما ۳۰ روز فرصت دارید تا به برگه نشخیص مالیاتتان اعتراض کنید تا گروهی دیگر از کارشناسان اداره مالیات‌، پرونده شما را بازبینی کنند و برگه تشخیص مالیات جدیدی به شما ارائه کنند‌. این برگه جدید مالیات قطعی شما به حساب می‌آید‌. در صورتی که به رای اولبه اعتراضی نکنید پس از ۳۰ روز همان برگه‌، مالیات قطعی شما محسوب می‌شود‌.

پس از مشخص سازی مالیات قطعی شما باید این مبلغ را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید‌. اگر این مبلغ را پرداخت نکنید شما ممنوع الخروح می‌شوید و حساب‌هایتان مسدود می‌شود و باید علاوه بر پرداخت مالیات میزان بیشتری را تحت عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید‌.

بهترین راه برای پرداخت حداقل مالیات‌؛ استفاده از افراد خبره

تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی به دنبال آن هستند که مالیات کمتری پرداخت کنند و مشمول جرائم مالیاتی نشوند‌. در بسیاری از موارد امکان این کار وجود دارد که اشتباهاتی در محاسبه مالیات به وجود بیاید و برای همین موضوع مشمول جرائم مالیاتی شوید‌. برای رفع این مشکل به جز استفاده از مشاوره مالیاتی می‌توانید از خدمات حسابرسی مالیاتی استفاده کنید و از درست محاسبه شدن مالیات خود مطلع شوید‌.

آژانس خدمات مالی دیمان یکی از ارائه دهندگان خدمات مالی است که علاوه بر ارائه خدمات مالی در حوزه مالیات خدمات مشاوره قانون کار‌، مشاوره بیمه تامین اجتماعی و خدمات مالیاتی طلا را به صورت تخصصی ارائه می‌کند‌. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از خدمات این شرکت به سایت آژانس خدمات مالی دیمان مراجعه کنید‌. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم‌.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.