به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در بین بازیگران سینما اندک هنرمندانی هستند که بیتوجه به ماهیت این حرفه حضور پرقدرتشان را بر این هنر تحمیل میکنند. ستارگانی از این دست که محترم و باوقار، نجیب و هنرمند درخشیدهاند.
جمشید هاشمپور یکی از آنهاست. بازیگری محبوب نه تنها برای یک نسل بلکه حتی برای جوانانی که امروز کمتر اقبال دیدنش روی پرده سینما را دارند. هاشمپور کمتر حرف میزند. مصاحبه هم کمتر میکند. خیلی کم. حالا با ما به گفتوگو نشسته و کوتاه از نقش جدیدش گفته. از دلایل کمکاری این روزها. از نسل جدید بازیگران سینما. و حرفهایی دیگر که در ادامه میخوانید.
ستاره سینمای ایران در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، اظهار داشت: از کارنامه کاریام راضی هستم و امروز در جایگاهیام که اگر نقش، مناسب من باشد حتما قبول میکنم و اگر آن را خوب تشخیص ندهم عذرخواهی میکنم.
بازیگر فیلم سینمایی عقابها (ساموئل خاکچیان ۱۳۶۳) ادامه داد: در پذیرفتن یک نقش ابتدا باید فیلمنامه را بخوانم و خودم را راضی کنم؛ عوامل و تهیه کننده یک پروژه اگر درست باشند کار خوب خواهد شد اما ضعف عوامل و موضوعات مالی به تبع باعث ضعف کار میشود و این ضعف به بازیگران هم سرایت خواهد کرد و خروجی، کار ضعیفی خواهد بود.
جمشید هاشم پور افزود: به همین دلیل عمدتا تلاش میکنم پروژههای خوب و به اصطلاح رو به بالا را قبول و کار کنم.
«مسخ نرگس» کار سخت و سنگینی بود
بازیگر فیلم سینمایی مادر (علی حاتمی ۱۳۶۸) در مورد تازهترین نقشآفرینی خود، اظهار داشت: در آخرین کارم حدود سه ماه در بوشهر بر سر پروژه مسخ نرگس بودم؛ فیلمی به نویسندگی و کارگردانی حامد علیزاده و با تهیهکنندگی سعید شرفی کیا. تجربه حضور در این کار بسیار خوب و دلنشین بود.
هاشمپور گفت: در مسخ نرگس یکی از نقشهای اصلی را کار کردم؛ نقش یک ناخدا به اسم «ناخدا شیراز».
بازیگر فیلم سینمایی افعی (محمدرضا اعلامی ۱۳۷۱) در مورد عوامل تولید این فیلم یادآور شد: کار ارزنده و باارزشی بود و به علاوه تهیه کننده، عوامل درستی بر سر این پروژه بودند. در حقیقت باید گفت که همه نیروهایی که بر سر این کار بودند آدمهایی باتجربه و کسانی بودند که فعالیتهای سینمایی متعددی داشتند.
وی افزود: به نظرم مسخ نرگس کاملا توان این را دارد که در جشنواره فیلم فجر امسال کاندید شود و شاید هم جوایزی بگیرد چرا که کار سخت و سنگینی بود و قطعا این موضوع برای مخاطبانی که آن را ببینند قابل دریافت است. بر اساس آنچه در تولید این فیلم دیدم معتقدم مسئولانی که آن را میبینند و هیئت داوران قطعا نمره خوبی به آن میدهند.
نسل امروز بازیگران سینمای ایران پتانسیل بسیاری دارند
بازیگر فیلم سینمایی دلشدگان (علی حاتمی ۱۳۷۰) گفت: پیشتر سالی ۵ یا ۶ پروژه کار می کردم اما در سالهای اخیر تنها یک فیلم و شاید نهایت دو کار را در طول سال قبول کرده ام.
هاشمپور در پاسخ به این پرسش که وضعیت نسل جدید بازیگران سینما را چگونه ارزیابی میکند؟ بیان کرد: سینما هم مانند هر صنف و یا حرفهای نیاز به ورود تازه نفسها و جوانان دارد و خوشبختانه جوانان مستعدی نیز وارد این کار شدهاند که بسیار خوب و تازه نفس هستند. به علاوه این که عوامل پیشین از نظر سن و سال دیگر توان بسیاری از نقشها را ندارند.
بازیگر فیلم سینمایی نیش (همایون اسعدیان ۱۳۷۳) خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز نسل جدیدی از بازیگران را داریم که پتانسیل زیادی برای درخشش در سینمای ایران و جهان را دارند.
همه تولیدات شبکه نمایش خانگی یکدست نیست
بازیگر فیلم سینمایی شبیخون (جمشید آهنگرانی ۱۳۷۶) با اشاره به فعالیتهای خود در شبکه نمایش خانگی، تصریح کرد: سال گذشته در سریال آقازاده حضور داشتم که نسبتا کار موفقی بود و پس از آن در نیسان آبی به ایفای نقش پرداختم. نیسان آبی تجربهای خوب و به خصوص برای جوانان شادی آفرین بود که برای قصه آن ذوق داشتند؛ کشش خوب مخاطبان در سنین مختلف با سریال نیسان آبی را در برخوردهایی که مردم با من داشتم، دریافتم.
وی در پاسخ به این پرسش که شبکه نمایش خانگی و جایگاه آن را در تولید و نمایش آثار سینمایی چگونه میبیند؟ گفت: سینمای خانگی در همه دنیا فعالیت و مقررات خاص خودش را دارد همچنان که نظارت خاصی روی آن است و این رسانه در ایران هم متداول شده که در این مدت دو سال کرونا و تعطیلی سینماها روند رشد آن تسریع شده است.
بازیگر فیلم سینمایی باشگاه سری (جمال شورجه ۱۳۷۷) تاکید کرد: نمایش خانگی در ایران گه گاه کارهای خوبی تولید میکنند که باعث اظهار رضایت مردم بوده است.
هاشمپور با بیان این موضوع که لزوما همه تولیدات شبکه نمایش خانگی یکدست نیست، بیان کرد: روند کیفی تولیدات نمایش خانگی تا به امروز به این شکل بوده که گه گاه کارهای خوبی ارائه و متاسفانه گاهی هم کارهای ضعیفی ساخته شده چرا که برخی از تولیدکنندگان نمایش خانگی صرفا می خواهند کاری انجام دهند که درآمد مالی داشته باشد اما در مجموع این فضا بد نبوده است.
تولید فیلمهای اکشن بودجههای بزرگی را میطلبد
بازیگر فیلم سینمایی قارچ سمی (رسول ملاقلیپور ۱۳۸۰) در پاسخ به این پرسش که چرا تولید فیلمهای اکشن در مقایسه با دو دهه پیش متوقف شده است، گفت: دلیل این موضوع را در سیاستهای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میدانم که انگار خیلی موافق با کارهای اکشن نیست.
وی افزود: در زمان جنگ این شکل کارها باید ساخته میشد اما بعد از پایان جنگ مردم نیاز به یک آرامشی دارند و تلاش شده که بیشتر به این جنبه آرامش پرداخته شود و کارهایی تولید شود که روحیه بخش باشد، البته تمامی آثار ساخته شده هم این گونه نبوده است.
بازیگر فیلم سینمایی قاعده بازی (احمدرضا معتمدی ۱۳۸۵) یادآور شد: در شرایط کنونی عوامل اکشن ساز روی دور نیستند چرا که این فیلم ها نیاز به تولیدگران خاصی دارند؛ کارهای اکشن کارهای سنگینی هستند که بودجه های زیادی را می طلبد.
هاشمپور ادامه داد: عوامل تولید در کارهای اکشن بسیار مهم هستند اما این عوامل در دوران ما یا دیگر بازنشسته شدهاند و نیستند یا دیگر علاقهای به ساخت آن جنس از فیلمها ندارند؛ ضمن این که همان گونه که بیان شد خود وزارت فرهنگ و ارشاد هم ترغیب و تشویقی بر ساخت این فیلمها ندارد.
بازیگر فیلم سینمایی میم مثل مادر (رسول ملاقلیپور ۱۳۸۵) گفت: گه گاه فیلم های جنگی ساخته می شود و این که تا چه حد موفق می شوند را نمی دانم.
سینمای ایران در جهان درخشیده است
بازیگر فیلم سینمایی هیس! دخترها فریاد نمیزنند (پوران درخشنده ۱۳۹۲) اظهار داشت: خوشبختانه سینمای امروز ایران در بازارهای جهانی و جشنواره های مهم دنیا همچون اسکار و کن شرکت می کند و جایزه می گیرد و این موضوع بسیار باعث خوشوقتی من و همکارانم است که در این راه قدم گذاشته ایم.
هاشمپور تاکید کرد: امیدوارم همه ما (مسئولان و سایر عوامل) باهم باشیم و به هم کمک کنیم که سینمای جامع تر و کامل تری را تجربه کنیم.