×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا، دولت الکترونیکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد می‌تواند فساد را به‌طور جدی ریشه‌کن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند. این موضوع از اصلی‌ترین مباحثی بوده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نخستین روزهای دولت دوازدهم به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است.

دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان‌ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب‌سایت اطلاع‌رسانی، احداث مرکز داده و یا خرید تجهیزات گران‌قیمت سخت‌افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل‌پذیری دستگاه‌ها شامل اتصال و تبادل را معنا می‌دهد. این روند اتصال فرآیندهای بین دستگاهی و امکان نظارت دستگاه‌ها بر یکدیگر مورد نظر است.

یکی از فرآیندهایی که به تحقق دولت الکترونیک معنا می‌بخشد، کاهش استفاده از کاغذ در خدمات دولتی است. در حالی که این روزها تقریباً تمامی خدمات در وب‌سایت دستگاه‌ها موجود است، شاید ارائه از بروشورهای کاغذی که چندان مورد استفاده نیستند، چندان منطقی نباشد. همچنین یکی دیگر از اقدامات، حذف قبوض کاغذی است که همین حالا هم بسیاری از قبوض به صورت غیرحضوری و آنلاین پرداخت می‌شود.

به گفته امیر ناظمی – رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور – نمی‌توان مدعی دولت الکترونیک بود اما ساده‌ترین اصول یعنی حذف کاغذ را نادیده گرفت. امیدواریم سازمان‌ها با بارگذاری بروشورهایشان زمینه تداوم و دسترسی بهتر را برای شهروندان فراهم آورند. رویکرد خدمات شهروندمحور نمایشگاه امسال (الکامپ) تنها در ارائه خدمات نیست، بلکه در رفتارها هم هست.

پیش از این ناظمی درباره‌ی اقدامی که برای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی و همچنین حفاظت از محیط زیست انجام شده توضیح داده بود: برای حفاظت از محیط زیست، ارائه بروشور کاغذی را در سالن دولت و دستگاه‌ها ممنوع کرده و بخشی را در وب‌سایت خودمان ایجاد کردیم که خدمات دستگاه‌ها در آنجا آمده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.