×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۳
حذف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی؛ بزودی / اجرای کامل استحقاق‌سنجی از اردیبهشت ۹۹

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در مراسم آغاز بهره‌برداری از پایگاه بر خط بیمه‌شدگان درمان کشور، ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: بیمه سلامت همگام با حرکت جهانی نظام‌های سلامت، سیاست‌های کشور و به تبعیت از وزارت بهداشت، در حرکتی پرشتاب به سوی الکترونیک خدمات و اجرایی‌تر شدن پرونده الکترونیک سلامت حرکت کرد.

وی افزود: پس از ایجاد معاونت آمار و فناوری اطلاعات، ایجاد سازمان الکترونیک بیمه سلامت به عنوان مهم‌ترین هدف کلان این سازمان در دستور کار بوده است. نسخه پیچی الکترونیک، رسیدگی الکترونیک به اسناد، پروژه ارزیابی وسع و… سند ملی اهداف بیمه سلامت در افق ۱۴۰۰ است و به عنوان میثاق ما، هفتگی و ماهانه پایش می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای حذف دفترچه کاغذی بیمه تا سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: امروز در ۳۳ هزار مرکز ارائه دهنده خدمت، استحقاق سنجی انجام می‌شود و تاکنون ۹۵ میلیون استعلام در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر اگر در همه سیستم‌ها استحقاق سنجی انجام نمی‌شود به این دلیل است که قانونی برای اجباری شدن آن در بخش خصوصی وجود ندارد. موضوع دیگر این است که پرداخت‌ها هنوز استوار بر استحقاق سنجی نیست. در استحقاق سنجی پایه، احراز هویت و همپوشانی‌های چند دفترچه‌ای کنترل می‌شود.

موهبتی ادامه داد: از اردیبهشت ۹۹ در کل بخش‌های بستری و سرپایی خصوصی و دولتی سیستم استحقاق سنجی مستقر می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که این موضوع نیازمند فرهنگسازی نیز هست.

موهبتی در ادامه اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک به صورت پایلوت در ۲۴۰ شهرستان در حال انجام است. این که طرح را به شکل پایلوت آغاز کردیم به علت این بود که جامعه آماده اجرای طرح شود. اکنون در تمام داروخانه‌های کشور که طرف قرارداد ما هستند می‌توانیم ادعاکنیم که کلیه قواعد بیمه‌گری اجرا می‌شود.

وی در خصوص رسیدگی الکترونیک به اسناد بیمارستانی، تصریح کرد: اکنون ۵۹۰ بیمارسنان دولتی به سامانه متصل هستند و به زودی در بخش دولتی، اتصال کامل خواهد شد. تاکنون در این راستا، در مصرف کاغذ صرفه‌جویی‌های خوبی انجام شده است که باعث می‌شود بتوانیم حذف دفترچه را نوید دهیم.

وی ضمن بیان اینکه سالانه ۸۰۰ میلیون بار مراجعه در حوزه سلامت داریم، گفت: در رسیدگی اسناد الکترونیکی اکنون سامانه فاصله ۹۰ روزه بررسی اسناد را به هشت روز رسانده است که این اقدامات شایسته‌ای است که صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه بلوغ در فرایندهای آی تی مستلزم مرور زمان است، خاطرنشان کرد: امسال ۷ میلیون بار مراجعه و استعلام از سامانه تی‌تک داشتیم و توانستیم با کنترل‌های به موقع از قاچاق دارو جلوگیری کنیم.

وی افزود: پس از راه‌اندازی سامانه تایید خدمت حتی میزان دریافت خدمات سونوگرافی و ام آر آی و… متعادل شد که این موضوع به جز اجرای راهنماهای بالینی محقق نمی‌شد. این حرکت باعث شد هزینه‌های ما به شکل ویژه‌ای کاهش پیدا کند.

موهبتی ادامه داد: زمانی در سال ۸۳ برپایی پایگاه اطلاعات برخط ایرانیان از آرزوهای ما بود، اما در سال ۹۸ اولین بار این پروژه اعتبار گرفت تا تمام اطلاعات بیمه‌شدگان کشور در این پایگاه جمع‌آوری شود. استحقاق سنجی خدمات برای تمام ارائه‌دهندگان خدمت در این پایگاه صورت می‌گیرد و کمک شایانی به حذف همپوشانی‌ها می‌کند. نکته قابل توجه آن است که اطلاعات این پایگاه در پرونده الکترونیک سلامت نیز استفاده خواهد شد.

وی افزود: این پایگاه به شفاف سازی اطلاعات کمک می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که باید بازیگران حوزه بیمه را در امور خود مشارکت دهیم تا به سمت اقتصادی کردن پروژه‌ها پیش رویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.