به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، حسین راغفر در گفتوگو با «ایلنا» و در آستانه شصت و نهمین سالروز تاسیس بانک صادرات ایران و در پاسخ به پرسشی درخصوص نقش بانکهای خصوصی در جلب اعتماد و سرمایه مردم گفت: سال ۴۵ شورای پول و اعتبار آن وقت فشار آورد که بانک خصوصی ایجاد شود؛ اما از اواخر دهه ٧٠ بانکهای خصوصی تشکیل شدند. بانک صادرات ایران که جزء قدیمیترین بانکهای کشور است پیشگام اقدامات نوگرایانه اقتصادی کشور به شمار میرود.
وی با مروری گذرا بر وضعیت اقتصادی و بانکی، بیان کرد: فاصله سالهای ۵٧ تا ۶٨، دوران دهه اول انقلاب و تثبیت جمهوری اسلامی بود که با مدیریت جوان و نوپای اوایل انقلاب، جنگ تحمیلی و تحریمها و کاهش شدید قیمت نفت که با هدف عدم توان فروش نفت از سوی ایران طراحی شده بود، برای حفظ منافع مردم، تصمیمات و سیاستهایی از سوی نظام بانکی وقت اتخاذ شد.
وی ادامه داد: در دوران جنگ با توجه به تجربه دهه بیست، دو خطر قحطی و بیماریهای واگیردار وجود داشت که اقلام اساسی خوراکی و بهداشتی سهمیهبندی شد تا جامعه از داخل دچار مشکل نشود. بسیاری از کالاها و خدمات مانند: آموزش و پرورش و بهداشت مطابق با تعهدات قانون اساسی عملا رایگان بود.
این استاد اقتصاد دانشگاه افزود: سال ١٣٧٨ مجوز تاسیس بانکهای خصوصی صادر شد و سال ٧٩ سه بانک با امتیازاتی آغاز به کار کردند تا بتوانند منابع مردم را جذب کنند، امتیازات همچون ٢ تا ٣ درصد نرخ بیشتر بهره نسبت به بانکهای دولتی و اینکه اجازه دادند بخش دولتی و عمومی مثل شهرداریها هم بانکهای عامل خودشان را انتخاب کنند و طبیعی بود، روی به سمت بانکهای خصوصی بیاورند، وضعیتی را رقم زد که موجب خلق پول شد.