×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ دی , ۱۴۰۳
حمایت از اشتغال پایدار و بهبود نسبی معیشت مستمری‌بگیران

به گزارش تجارت گردان به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات و عملکرد معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را مرور می‌کنیم.

تعمیم و گسترش پوشش با هدف صیانت از نیروی کار در مقابل مخاطرات:

در دنیای امروز بالا رفتن رشد اقتصادی بدون نظام تأمین اجتماعی منسجم ممکن نخواهد بود. برنامه‌ریزی برای هدفمندی تأمین اجتماعی فراگیر نیز به ساختارهای اقتصادی توسعه محور احتیاج دارد و این توسعه محوری بدون نظام تأمین اجتماعی فراگیر ممکن نخواهد شد. از همین رو و بمنظور گسترش و توسعه امر بیمه‌های اجتماعی به آحاد افراد جامعه که نقش چشمگیری در بنیان کردن عدالت و توسعه اجتماعی ایفا می‌نماید و نیز در راستای ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه که فاقد رابطه استخدامی و مزد‌بگیری با مؤسسات وکارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی می‌باشند، از پایان نیمه اول سالجاری تهیه و طراحی بسته‌های سیاستی بیمه‌ای موسوم به طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی جهت تعمیم پوشش بیمه اجتماعی به کلیه افراد فاقد بیمه دستور کار قرار گرفت که از اهم اقدامات اجرای این طرح و سایر موضوعاتی که رشد و گسترش پوشش بیمه‌ای را بهمراه داشته باشد میتوان به موارد مشروح ذیل اشاره داشت:

  • انعقاد قرارداد با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت پوشش بیمه دانشجویان دوره‏های دستیاری (تخصص و فوق تخصص) و دکتری تخصصی دانشگاه‏‏/دانشکده‏های علوم پزشکی
  • انعقاد توافقنامه فیمابین سازمان تامین اجتماعی و سندیکای بیمه گران جهت تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به «نمایندگان فروش بیمه» سندیکای بیمه گران ایران
  • تهیه پیش نویس دستورالعمل اجرایی «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» با پیش‌بینی تشکیل کمیته راهبردی ستادی، کمیته‌های استانی و کمیته‌های اجرایی شعبه‌ای برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود
  • تهیه پیوستار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بیمه زنان خانه‏دار و دختران، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به طور اختیاری و انجام مصاحبه‏های تلویزیونی و رادیویی
  • تهیه پیشنویس تفاهم‌نامه همکاری با معاونت نیروی انسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف تحت‌پوشش قرار دادن افراد تحت تکفل پرسنل مربوطه
  • تهیه پیشنویس تفاهم‌نامه همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم با هدف جذب دانشجویان فاقد پوشش بیمه‏ای
  • تشکیل جلسات متعدد و مکاتبه با ارگان‌های مختلف دولتی، نظامی با هدف تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای ابواب جمعی فاقد بیمه
  • انعقاد توافقنامه با موسسه صندوق ذخیره بسیجیان جهت پوشش بیمه بسیجیان.
  • انعقاد توافقنامه با انجمن صنفی کارفرمایی موسسان مراکز روانشناسی و مشاوره کشور.

تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و کمک به رونق تولید

معاونت بیمه‌ای سازمان در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه‌های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با مخاطرات اقتصادی محیط پیرامونی و رکود تورمی موجود از طرفی و نیز همه گیری بیماری کرونا و به رقم شکاف نقدینگی قابل توجه در منابع مالی که بخش اعظم آن از ناحیه وصول حق بیمه تامین می‌گردد، در راستای ایجاد تعامل دو سویه بین اهداف خود و اهداف بازار کار نسبت به تهیه بسته حمایتی از نیروهای موثر در بازار کار اقدام نموده است تا ضمن تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای تعهدات قانونی شرکای اجتماعی خویش دغدغه بازیگران بازار کار را مرتفع کند که در ذیل به برخی از این اقدامات اشاره شده است :

  • ابطال بخشنامه ۳/۱۴۰ و بخشنامه مرتبط با الحاق ماده ۶۳ آئین نامه و قوانین و مقررات مربوطه
  • اجرای قانون بخشودگی جرائم کارفرمایان بدهکار واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصناف
  • تمدید اجرای تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن
  • اعمال اصلاحات لازم با هدف جلوگیری از ایجاد سوابق غیر واقعی و ایجاد بدهی واهی برای کارفرمایان
  • تفویض اختیار بازرسی مجدد از دفاتر قانونی جهت گزارشات غیر محاسباتی
  • تداوم اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید
  • اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرائی آئین نامه هیات‌های تشخیص مطالبات
  • تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب کارگاه‌ها و کارفرمایان از طریق وب سرویس ارتباط با اتاق بازرگانی
  • تنظیم لیست مشترک فی‌مابین مالیات بر درآمد حقوق و حق بیمه متعلقه، با ایجاد پایگاه مشترک فی‌مابین بیمه و مالیات، مشخص نمودن اطلاعات مربوط به سازمان و اطلاعات مربوط به مالیات و مشخص نمودن اطلاعات مشترک در اجرای ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی موضوع تعیین دستمزد مقطوع برای سایر کارگاه‌های مشمول سایر سطوح دستمزدی

حمایت از بیکاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری

همچون ادوار و رویه‌های پیشین و در ادامه مخاطرات اقتصادی سالهای گذشته و تدوام بیماری کرونا موضوع تعدیل نیرو کار در سرلوحه اقدامات کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی موجود قرار داشته و سازمان به حسب وظیفه ذاتی و بمنظور تاب‌آوری این بخش از جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در قالب پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدام می‌کند تا از این طریق دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار از مشکلات مادی را مرتفع نماید در همین راستا عملکرد، صندوق بیمه بیکاری و کارکردهای آن را بر اساس آخرین آمار موجود در طول سالجاری ارائه می‌نماید :

  • از ابتدای سالجاری تا پایان آذرماه بالغ بر ۷۹ هزار میلیارد ریال هزینه کرد پرداخت مقرری به بیکاران گردید.
  • تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در پایان آذرماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸۵ هزار نفر بوده است.
  • متوسط مبلغ پرداختی به مقرری بگیران بیمه بیکاری در هر ماه به میزان ۸۷۴۵ میلیارد ریال بوده است.

تدوام تقویت و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی:

برآوردها بیانگر آن است که مخاطرات محیط اقتصادی بیشترین تاثیر را بر عملکرد و کارائی نظام تامین اجتماعی و صندوقهای بیمه‌ای کشور را دارد لذا چنانچه اقتصادی در برابر تکانه‌ها مقاوم و پایدار باشد نظام تامین اجتماعی آن نیز پایدارتر و با کیفیت خواهد بود که البته این ارتباط دو سویه است یعنی نظام تامین اجتماعی از طریق ارتقای سرمایه انسانی و توسعه اشتغال پایدار تاثیر بسزایی در تحقق توسعه درون زا و دانش بنیان و کارامدی اقتصاد کشور را دارد. در همین راستا و بمنظور پیاده سازی سیاست‌های کلان نظام و با هدف حمایت از پیشرانان حوزه تولید در طول سال جاری نیز ادامه طرح‌های ذیل را با هدف کمک به سیاستهای ایجاد اشتغال دنبال نموده است:

  • تدوام اجرای طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده ۷۱ برنامه ششم)
  • تدوام اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با هدف حمایت از مهارت آموزان و کمک به توسعه کارفرما

پذیرش رانندگان جدیدالورود از طریق جایگزینی با افراد خارج شده از ناوگان حمل و نقل

با توجه به ممنوعیت ایجاد و تحمیل بار مالی مازاد بر ارقام مندرج در قوانین بودجه سنواتی و علیرغم عدم تامین بارمالی، بمنظور بهره مندی رانندگان جدیدالورود شاغل در بخش حمل و نقل عمومی بین شهری و

درون شهری از معافیت پرداخت بخشی از حق بیمه از طریق جایگزینی با افراد خارج شده از ناوگان حمل و نقل، اقدامات صورت پذیرفته پیرامون پذیرش رانندگان جدیدالورود و برخورداری ایشان از یارانه دولت بشرح ذیل می‌باشد:

  • پذیرش رانندگان بین شهری (۲۳۰۰ نفر در مرحله اول – ۶۰۰۰ نفر در مرحله دوم) مجموعا ۸۳۰۰ نفر
  • پذیرش رانندگان درون شهری(۵۰۰ نفر در مرحله اول – ۱۸۲۷ نفر در مرحله دوم) مجموعه ۲۳۲۷ نفر
  • ساماندهی و پالایش اطلاعات بیمه شدگان راننده بازه زمانی ۱۳۷۲ الی ۱۳۸۰: پالایش و اعلام سوابق مربوط به بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ راننده بر اساس اطلاعات پایگاه ۱۶۱ میلیونی اسناد بارنامه و صورت وضعیت بیش از ۵۰۸ هزار راننده
  • ساماندهی و پالایش اطلاعات بیمه شدگان راننده جاری: جهت ساماندهی اطلاعات بیمه شدگان راننده حوزه حمل و نقل عمومی و شناسایی افراد غیر شاغل و فاقد شرایط جهت جایگزینی با رانندگان جدیدالورود، اطلاعات رانندگان فعال از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور استعلام گردید. تعداد ۵۲۲ هزار رکورد راننده بین شهری از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دریافت و پس از اضافه شدن اطلاعات رانندگان درون شهری از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات لازم بعمل خواهد آمد.

 ‏‏کارگران ساختمانی

در اجرای قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۰۹‏‏‏/۰۸‏‏‏/۱۳۸۶ مجلس محترم شورای اسلامی اقدامات ذیل صورت پذیرفت:

  • ایجاد هماهنگی با واحد اصناف و بازرگانان ایران به منظور ایجاد تعامل وب سرویس جهت شناسایی کارگران واقعی ساختمانی. لازم به ذکر است در این راستا حدود ۳۹ هزار نفر از کارگران ساختمانی پذیرش شده که دارای پروانه کسب واحد صنفی بوده و در مشاغل غیرکارگر ساختمانی فعالیت داشته‌اند به واحدهای اجرایی جهت اقدام لازم اعلام گردیده‌اند.
  • پالایش و شناسایی افراد ساکن و یا مقیم خارج از کشور که به عنوان کارگر ساختمانی پذیرش گردیده‌اند.
  • انجام بازدیدهای نظارتی از ۱۳ استان در راستای پالایش و شناسایی کارگران ساختمانی واقعی
  • برقراری جلسات با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و اتاق اصناف ایرانیان به منظور تعامل برخط با سامانه‌های مربوطه.

هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری با اجرای طرح موسوم به طرح تحول دیجیتال (3070)

با شیوع و تشدید بیماری کرونا در سال گذشته و لزوم ارائه خدمات غیرحضوری در بستر وب، سازمان تامین اجتماعی بعنوان یکی از پر مخاطب‌ترین واحد سازمانی را برآن داشت که با شتاب بیشتری تغییر حرکت فعالیت‌ها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات در دستور کار قرار دهد بر همین اساس در سال ۱۳۹۹، نسب به شناسایی ۳۰ خدمت پر تکرار و زمان بر شناسائی گردید و برنامه عملیاتی متناسب با آن جهت غیر حضوری نمودن این خدمات کالاها در قالب طرح (۳۰۷۰) که در حقیقت مقدمه طرح تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی بوده طراحی، تدوین و عملیاتی گردید که خوشبختانه با اجرای این طرح و رفع نواقص احتمالی آن در پایان نیمه اول سالجاری منجر به پاسخگوئی هوشمند و هدفمند، کاهش اطاله زمانی، صرفه جوئی در نهاده‌های مادی، کمینه شدن کنترلهای انسانی و حتی فیزیکی و افزایش رضایت مخاطبان سازمانی گردید. با پایان یافتن فاز نخست ۱۰ خدمات جدید نیز شناسایی گردیده و مقدمات غیر حضوری کردن این خدمات در دستور کار قرار گرفت که با مساعی و تلاش همکاران ۶ خدمت غیر حضوری از مجموع ۱۰ خدمت موصوف در همین مدت کم، پیاده سازی و اجرا گردید که در ادامه به اهم کارویژه‌های صورت پذیرفته خواهیم پرداخت :

  • پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری.
  • ‏برقراری مستمری بازنشستگی عادی به صورت کاملا غیرحضوری
  • ‏ فراهم نمودن امکان صدور انواع احکام برقراری مستمری ازکارافتادگی به صورت کاملا غیرحضوری (مستمری ازکارافتادگی کلی غیرناشی از کار، ازکارافتادگی کلی ناشی از کار، ازکارافتادگی جزئی و غرامت مقطوع نقص عضو)
  • پرداخت غیرحضوری کمک بارداری.
  • انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه دانشجویان دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی به صورت غیرحضوری.
  • ایجاد حساب کاربری کارفرمایان حقوقی و حقیقی و تکمیل اطلاعات آنان در سامانه خدمات غیرحضوری

تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها (با هدف حذف فرآیند زائد و شفاف سازی اطلاعات و پاسخگویی)

 از مولفه‌های شعار سال جاری در فرمایشات مقام معظم رهبری طرح موضوع مانع زدائی و زدودن موانع اشتغال است. در همین راستا و بمنظور کاهش فرایندهای دست و پاگیر و نیز سردرگمی در نحوه اجرا و رعایت قوانین این معاونت مساعی خود را بر آن قرار داده است با باز مهندسی فرآیندها و مهندسی مجدد نسبت به حذف فرآیندهای زائد، گامی بزرگ در بهینه نمودن اقدامات انجام دهد لذا محور تلخیص بخشنامه‌ها در حوزه‌های گوناگون همواره در دستور کار این معاونت و ادارات کل تخصصی این معاونت بوده که از اهم نتایج این دستاوردها میتوان موارد ذیل را نام برد :

  • صدور بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه ۱۱ جدید درآمد و ملحقات آن
  • تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر
  • تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه مقاطعه کاران
  • تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه بازرسی کارگاه‌ها
  • تنقیح، تجمیع و تلخیص محاسبه حق بیمه کارگران ساختمانی
  • تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه بازرسی از دفاتر قانونی
  • تنظیم بخشنامه احاله بازرسی دفاتر قانونی
  • تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان
  • تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمان‌های بیمه گر پایه
  • تنقیح و تلخیص آیین نامه اجرایی هیات‌های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع کارفرمایی و کارگری

صدور دستور اداری با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار کارفرمایان مولد

بخشودگی جرائم کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سالجاری و اجرای بند (ث) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

  • توقف ممنوع‌الخروج نمودن و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون در اجرای برنامه‌های توسعه ای کشور
  • اخذ مصوبه هیات وزیران دراستفاده از ظرفیت ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌‌های مستقیم در جهت تسهیل در انجام بازرسی از دفاتر قانونی
  • صدور دستور اداری درخصوص نحوه کسر حق بیمه از حقوق و دستمزد اعلامی در قرارداد کار جدید” در راستای رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد.
  • صدور دستور اداری درخصوص “صدور گواهی نقل و انتقال درخصوص کارگاه ها، کارخانجات و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی تملّک شده توسط بانکها و موسسات مالی و اعتباری” در راستای حمایت از بخشهای تولیدی و اقتصادی
  • صدور دستور اداری فعالیتهای مربوط به مطبوعات و رسانه‌های مکتوب و برخط
  • صدور دستور اداری درخصوص “بدهی ناشی از ادعای سابقه” به منظور ایجاد وحدت رویه و به بروزرسانی بدهی‌های ناشی از ادعای سابقه بیمه شدگان.
  • ” بخشنامه احاله بازرسی دفاتر قانونی” به منظور جلوگیری از انباشت درخواستهای بازرسی دفاتر قانونی.

بهبود رفاه نسبی معیشت مستمری بگیران و کاهش شکاف طبقاتی این بخش از جامعه:

حفاظت از مستمری بگیران در برابر مخاطرات، بهبود معیشت متناسب با نرخ تورم و حفظ قدرت خرید این اقشار شریف جامعه در دورانی که اعمال تحریم‌ها بیش از بیش رفاه اجتماعی بخش مستمری‌بگیران سازمان را دستخوش تغییرات گسترده قرار داده، همواره یکی از دغدغه اصلی سازمان تلقی شده است در همین راستا و در ادامه اجرای مستمر بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی سیاسی کشور که متناسب سازی حقوق مستمری بگیران را در سر لوحه کار قرار داده است این سازمان بدون استفاده از بودجه عمومی دولت و به رغم کمبود نقدینگی قابل توجه سازمان نسبت به تامین منابع لازم جهت متناسب سازی مرحله دوم پرداختی مستمری بگیران و ترمیم نسبی کف مستمری‌ها نموده است که از نتایج آن در این مدت کوتاه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • افزایش ۴۸ درصد میانگین پرداختی ماهانه مستمری مرحله اول متناسب سازی نسبت به اسفند ۹۸
  • افزایش ۷۴ درصد میانگین پرداختی ماهانه مستمری مرحله دوم متناسب سازی نسبت به مستمری سال ۱۳۹۹
  • افزایش ۱۵۸ درصد میانگین هزینه پرداختی مستمری ۱۴۰۰ به ۱۳۹۸

افزایش مهلت پرداخت حق بیمه به بیمه شدگان با ماهیت اختیاری با توجه وضعیت رکود شرایط اقتصادی کشور:

در جهت افزایش رضایتمندی بیمه شدگان با ماهیت بیمه اختیاری و با هدف حفظ تداوم بیمه‏پردازی آنان، با صدور دستور اداری شماره ۶۵۸۴‏/۱۴۰۰‏/۱۰۰۰ مورخ ۲۵‏/۷‏/۱۴۰۰ مقرر گردید: به بیمه شدگان با ماهیت اختیاری در طول مدت بیمه‏پردازی و بر اساس هر قرارداد یک بار اجازه داده ‏شود چنانچه حق‏بیمه متعلقه را حداکثر تا پایان ماه چهارم پرداخت نمایند امکان تداوم بیمه‏پردازی آنان با رعایت سایر شرایط مقرر میسر گردد.

سایر اقدامات:

از سایر اقدامات دیگر که در این مدت کوتاه جهت رفاه عموم شرکای اجتماعی صورت پذیرفته میتوان موارد ذیل را نیز ملحوظ نظر قرار داد :

  • ابلاغ افزایش مدت مرخصی زایمان بیمه شدگان مشمول از ۶ ماه به ۹ ماه
  • اتخاذ تمهیدات و صدور دستورات لازم با هدف حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست
  • اتخاذ تمهیدات و صدور دستورات لازم جهت پرداخت کمک بارداری به صورت ماهیانه
  • ‏ استرداد ۲ درصد درمان مستمری‌بگیران جانباز از آبان ماه ۱۴۰۰
  • ‏عملیاتی نمودن فرایند صدور حکم بازنشستگی همسران و فرزندان شهدای شاغل در دستگاه‌های مشمول بند (ب) ماده(۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران.
  • ‏افزایش سهم مساعدت سازمان در حق بیمه تکمیلی مستمری بگیران به میزان ۵۰ درصد
  • صدور یک میلیون و ۴۰۰ هزار سند تعهد کوتاه مدت و پرداخت ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بیمه شدگان و مستمری بگیران (لغایت دیماه)
  • صدور ۲۸۸ هزار سند غرامت دستمزد ایام بیماری بدلیل بیماری کرونا جهت۲۹۲۰ نفر و پرداخت مالی۳۸۹۰ میلیارد ریال به مشمولین( لغایت دیماه)
  • افزایش تعرفه‌های اروتز و پروتز ( افزایش ۱۰ برابری تعرفه یک دست دندان کامل، ۸ برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام بطور متوسط به میزان ۱۰ برابر)
  • اضافه شدن اقلامی نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشم و جدول وسایل کمک پزشکی به تعرفه‌های پزشکی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.