به گزارش تجارت گردان به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات و عملکرد معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی را مرور میکنیم.
تعمیم و گسترش پوشش با هدف صیانت از نیروی کار در مقابل مخاطرات:
در دنیای امروز بالا رفتن رشد اقتصادی بدون نظام تأمین اجتماعی منسجم ممکن نخواهد بود. برنامهریزی برای هدفمندی تأمین اجتماعی فراگیر نیز به ساختارهای اقتصادی توسعه محور احتیاج دارد و این توسعه محوری بدون نظام تأمین اجتماعی فراگیر ممکن نخواهد شد. از همین رو و بمنظور گسترش و توسعه امر بیمههای اجتماعی به آحاد افراد جامعه که نقش چشمگیری در بنیان کردن عدالت و توسعه اجتماعی ایفا مینماید و نیز در راستای ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه که فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با مؤسسات وکارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی میباشند، از پایان نیمه اول سالجاری تهیه و طراحی بستههای سیاستی بیمهای موسوم به طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی جهت تعمیم پوشش بیمه اجتماعی به کلیه افراد فاقد بیمه دستور کار قرار گرفت که از اهم اقدامات اجرای این طرح و سایر موضوعاتی که رشد و گسترش پوشش بیمهای را بهمراه داشته باشد میتوان به موارد مشروح ذیل اشاره داشت:
تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و کمک به رونق تولید
معاونت بیمهای سازمان در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاههای تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با مخاطرات اقتصادی محیط پیرامونی و رکود تورمی موجود از طرفی و نیز همه گیری بیماری کرونا و به رقم شکاف نقدینگی قابل توجه در منابع مالی که بخش اعظم آن از ناحیه وصول حق بیمه تامین میگردد، در راستای ایجاد تعامل دو سویه بین اهداف خود و اهداف بازار کار نسبت به تهیه بسته حمایتی از نیروهای موثر در بازار کار اقدام نموده است تا ضمن تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای تعهدات قانونی شرکای اجتماعی خویش دغدغه بازیگران بازار کار را مرتفع کند که در ذیل به برخی از این اقدامات اشاره شده است :
حمایت از بیکاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری
همچون ادوار و رویههای پیشین و در ادامه مخاطرات اقتصادی سالهای گذشته و تدوام بیماری کرونا موضوع تعدیل نیرو کار در سرلوحه اقدامات کارگاهها و بنگاههای تولیدی موجود قرار داشته و سازمان به حسب وظیفه ذاتی و بمنظور تابآوری این بخش از جامعه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در قالب پرداخت مقرری بیمه بیکاری اقدام میکند تا از این طریق دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار از مشکلات مادی را مرتفع نماید در همین راستا عملکرد، صندوق بیمه بیکاری و کارکردهای آن را بر اساس آخرین آمار موجود در طول سالجاری ارائه مینماید :
تدوام تقویت و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی:
برآوردها بیانگر آن است که مخاطرات محیط اقتصادی بیشترین تاثیر را بر عملکرد و کارائی نظام تامین اجتماعی و صندوقهای بیمهای کشور را دارد لذا چنانچه اقتصادی در برابر تکانهها مقاوم و پایدار باشد نظام تامین اجتماعی آن نیز پایدارتر و با کیفیت خواهد بود که البته این ارتباط دو سویه است یعنی نظام تامین اجتماعی از طریق ارتقای سرمایه انسانی و توسعه اشتغال پایدار تاثیر بسزایی در تحقق توسعه درون زا و دانش بنیان و کارامدی اقتصاد کشور را دارد. در همین راستا و بمنظور پیاده سازی سیاستهای کلان نظام و با هدف حمایت از پیشرانان حوزه تولید در طول سال جاری نیز ادامه طرحهای ذیل را با هدف کمک به سیاستهای ایجاد اشتغال دنبال نموده است:
پذیرش رانندگان جدیدالورود از طریق جایگزینی با افراد خارج شده از ناوگان حمل و نقل
با توجه به ممنوعیت ایجاد و تحمیل بار مالی مازاد بر ارقام مندرج در قوانین بودجه سنواتی و علیرغم عدم تامین بارمالی، بمنظور بهره مندی رانندگان جدیدالورود شاغل در بخش حمل و نقل عمومی بین شهری و
درون شهری از معافیت پرداخت بخشی از حق بیمه از طریق جایگزینی با افراد خارج شده از ناوگان حمل و نقل، اقدامات صورت پذیرفته پیرامون پذیرش رانندگان جدیدالورود و برخورداری ایشان از یارانه دولت بشرح ذیل میباشد:
کارگران ساختمانی
در اجرای قانون بیمههای اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۰۹/۰۸/۱۳۸۶ مجلس محترم شورای اسلامی اقدامات ذیل صورت پذیرفت:
هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری با اجرای طرح موسوم به طرح تحول دیجیتال (3070)
با شیوع و تشدید بیماری کرونا در سال گذشته و لزوم ارائه خدمات غیرحضوری در بستر وب، سازمان تامین اجتماعی بعنوان یکی از پر مخاطبترین واحد سازمانی را برآن داشت که با شتاب بیشتری تغییر حرکت فعالیتها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات در دستور کار قرار دهد بر همین اساس در سال ۱۳۹۹، نسب به شناسایی ۳۰ خدمت پر تکرار و زمان بر شناسائی گردید و برنامه عملیاتی متناسب با آن جهت غیر حضوری نمودن این خدمات کالاها در قالب طرح (۳۰۷۰) که در حقیقت مقدمه طرح تحول دیجیتال سازمان تامین اجتماعی بوده طراحی، تدوین و عملیاتی گردید که خوشبختانه با اجرای این طرح و رفع نواقص احتمالی آن در پایان نیمه اول سالجاری منجر به پاسخگوئی هوشمند و هدفمند، کاهش اطاله زمانی، صرفه جوئی در نهادههای مادی، کمینه شدن کنترلهای انسانی و حتی فیزیکی و افزایش رضایت مخاطبان سازمانی گردید. با پایان یافتن فاز نخست ۱۰ خدمات جدید نیز شناسایی گردیده و مقدمات غیر حضوری کردن این خدمات در دستور کار قرار گرفت که با مساعی و تلاش همکاران ۶ خدمت غیر حضوری از مجموع ۱۰ خدمت موصوف در همین مدت کم، پیاده سازی و اجرا گردید که در ادامه به اهم کارویژههای صورت پذیرفته خواهیم پرداخت :
تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامهها و دستورالعملها (با هدف حذف فرآیند زائد و شفاف سازی اطلاعات و پاسخگویی)
از مولفههای شعار سال جاری در فرمایشات مقام معظم رهبری طرح موضوع مانع زدائی و زدودن موانع اشتغال است. در همین راستا و بمنظور کاهش فرایندهای دست و پاگیر و نیز سردرگمی در نحوه اجرا و رعایت قوانین این معاونت مساعی خود را بر آن قرار داده است با باز مهندسی فرآیندها و مهندسی مجدد نسبت به حذف فرآیندهای زائد، گامی بزرگ در بهینه نمودن اقدامات انجام دهد لذا محور تلخیص بخشنامهها در حوزههای گوناگون همواره در دستور کار این معاونت و ادارات کل تخصصی این معاونت بوده که از اهم نتایج این دستاوردها میتوان موارد ذیل را نام برد :
صدور دستور اداری با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار کارفرمایان مولد
بخشودگی جرائم کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سالجاری و اجرای بند (ث) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور
بهبود رفاه نسبی معیشت مستمری بگیران و کاهش شکاف طبقاتی این بخش از جامعه:
حفاظت از مستمری بگیران در برابر مخاطرات، بهبود معیشت متناسب با نرخ تورم و حفظ قدرت خرید این اقشار شریف جامعه در دورانی که اعمال تحریمها بیش از بیش رفاه اجتماعی بخش مستمریبگیران سازمان را دستخوش تغییرات گسترده قرار داده، همواره یکی از دغدغه اصلی سازمان تلقی شده است در همین راستا و در ادامه اجرای مستمر بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی سیاسی کشور که متناسب سازی حقوق مستمری بگیران را در سر لوحه کار قرار داده است این سازمان بدون استفاده از بودجه عمومی دولت و به رغم کمبود نقدینگی قابل توجه سازمان نسبت به تامین منابع لازم جهت متناسب سازی مرحله دوم پرداختی مستمری بگیران و ترمیم نسبی کف مستمریها نموده است که از نتایج آن در این مدت کوتاه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
افزایش مهلت پرداخت حق بیمه به بیمه شدگان با ماهیت اختیاری با توجه وضعیت رکود شرایط اقتصادی کشور:
در جهت افزایش رضایتمندی بیمه شدگان با ماهیت بیمه اختیاری و با هدف حفظ تداوم بیمهپردازی آنان، با صدور دستور اداری شماره ۶۵۸۴/۱۴۰۰/۱۰۰۰ مورخ ۲۵/۷/۱۴۰۰ مقرر گردید: به بیمه شدگان با ماهیت اختیاری در طول مدت بیمهپردازی و بر اساس هر قرارداد یک بار اجازه داده شود چنانچه حقبیمه متعلقه را حداکثر تا پایان ماه چهارم پرداخت نمایند امکان تداوم بیمهپردازی آنان با رعایت سایر شرایط مقرر میسر گردد.
سایر اقدامات:
از سایر اقدامات دیگر که در این مدت کوتاه جهت رفاه عموم شرکای اجتماعی صورت پذیرفته میتوان موارد ذیل را نیز ملحوظ نظر قرار داد :
آیین تکریم از جناب آقای مجید لطفعلی نیا و معارفه جناب آقای فرهاد حاتمی به…
امیر سرتیپ علی ملک معاون پدافند غیرعامل کشور در راس هیاتی یازدهم آبانماه ۱۴۰۳ ضمن…
مهرداد دهداری مدیر HSE و پدافند غیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از سوی وزیر…
به پاس تلاش های موثر شرکت فولاد اکسین خوزستان در اجرای پروژه ها درسالهای اخیر و…
همایش تخصصی تعالی در آستانه یازدهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی کشور به میزبانی شرکت…