×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
حکمرانی آب باید دست مردم باشد/ خشکسالی قطعی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، علی‌مراد اکبری امروز در نشست خبری با اشاره به پروژه‌های اجرایی آب و خاک در سال اخیر اظهار داشت: بسیاری از پروژه‌ها تاکنون به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیدند و برخی از آنها تا پایان دولت به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: تنها در اسفند ماه ۷۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در قالب ۳۹۱۳ پروژه با تخصیص اعتباری معادل ۱۱۷۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گفته اکبری، بر اساس مصوبه دولت باید ۸۵ درصد پروژه‌ها در حوزه آبیاری نوین توسط دولت تامین می‌شد که با توجه به محدودیت منابع، تنها توانستیم حداکثر ۷۰ درصد آن را ما تامین کنیم و مابقی آورده مردم بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افتتاح فاز دوم پروژه سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: مجموع این پروژه ۴۶ هزار هکتار بوده که ۳۲ هزار هکتار آن قبلا افتتاح و فاز دوم پروژه که ۱۴ هزار هکتار می‌باشد اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

اکبری اضافه کرد: مطالعات فاز دوم پروژه خوزستان و ایلام نیز شروع شده و برای آن نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گرفته است.

وی سطح پروژه فاز دوم خوزستان را ۲۵۵ هزار هکتار عنوان کرد که به ۲۳۳ هزار هکتار آن تخصیص آب صورت گرفته و ۲۲ هزار هکتار منتظر تصمیم وزارت نیرو است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین از ابلاغ رسمی راه‌اندازی دفتر خاک توسط وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

اکبری افزود: در ذیل این دفتر نیز شورای راهبردی خاک تشکیل می‌شود که اعضای آن معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، امور اراضی، سازمان تحقیقات و همچنین سمن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان گلستان با مشکل زهکشی روبه‌رو هستند، یادآور شد: در مجموع ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان نیاز به زهکشی دارند. از ۵۰ سال قبل ضرورت آن شناسایی و مطالعات مربوطه انجام شده اما به تازگی در دولت دوازدهم با توجه رئیس جمهور، کار اجرایی آن آغاز شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما به رئیس جمهور قول داده‌ایم که از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی مشکل‌دار استان گلستان ۱۲۸ هزار هکتار آن را تا پایان دولت زهکشی کنیم، مشروط بر آنکه اعتبار مورد نیاز آن را تامین کنند.

اکبری میزان اعتبار مورد نیاز برای زهکشی این سطح از اراضی استان گلستان را ۶۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی معتقد است: اگر زهکشی در اراضی کشاورزی گلستان انجام شود ۲۲۵ میلیون متر مکعب آب استحصال خواهد شد که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن قابلیت بازچرخانی دارد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با زهکشی آب در اراضی گلستان ۱٫۵ تا ۲٫۸ تن به تولید محصولات در هر هکتار افزوده خواهد شد. همچنین میزان درآمد خالص کشاورزان در کشت دین ۵۸ درصد و در کشت آبی ۵۹ درصد افزوده می‌شود.

اکبری احیای تالاب گاومیشان بر جلوگیری از گرد و غبار را از دیگر نتایج مثبت زهکشی اراضی کشاورزی استان گلستان برشمرد.

وی درباره اعتبار تخصیص یافته به بخش آب و خاک در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: اعتبار بخش آب و خاک در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان است که در صورت تخصیص تمام آن می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به نتیجه رساند و بهره‌وری آب و خاک را افزایش داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری از قطعی بودن خشکسالی در سال زراعی جاری خبر داد و بیان کرد: آمار نشان می‌دهد میزان بارندگی نسبت به کل در سال زراعی جاری ۳۸ درصد کاهش داشته که این به معنی خشکسالی قطعی است.

اکبری با بیان اینکه اخیرا قانون جامع آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، تصریح کرد: ما درباره کل این قانون نظراتی داریم و ایراداتی را بر آن وارد می‌دانیم که آن را به صورت مکتوب به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین باره نیز جلساتی را با سمن‌ها برگزار کرده‌ایم و مسائل مربوط به این قانون را مورد بررسی قرار دادیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از مهمترین ایرادات وارده به این قانون را عدم توجه به مردم در حکمرانی آب عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم خیلی از مسائل این قانون باید به نفع مردم تمام شود و دولت نباید با آب حاکمیتی برخورد کند.

اکبری تاکید کرد: حکمرانی آب باید در دست مردم باشد در غیر این صورت در اجرای آن با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی حضور مردم به عنوان ذینفعان و ذی‌مدخلان بخش آب را در حاکمیت آن ضرورتی غیرقابل انکار دانست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود گفت: در قانون جامع آب باید هم سیاستگذاران و هم بهره‌برداران را با هم در نظر گرفت و فراموش نکرد که بدون مردم نمی‌شود این قانون را اجرا کرد.

وی تصریح کرد: فائو در حوزه کشورهای منا (کشورهای آسیایی و شمال آفریقا ) ۱۰ میلیون دلار برای مدیریت پایدار خاک تعلق داده است.

وی اضافه کرد: از این میزان ۳۹۰ هزار دلار را در اختیار ایران قرار داده است تا از تجارب فائو در مدیریت خاک داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.