خبرنگاران زبان گویا وآگاهی بخش بازار سرمایه هستند

“قسم به قلم و آنچه می نویسد”

رسانه ها یکی از راهکارهای حل مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی را تنظیم و توسعه سرمایه گذاری را تقویت می کند و با ارایه اطلاعات دقیق و شفاف باعث ایجاد رغبت سرمایه گذاران در معاملات می شوند .

توسعه اقتصادی از طریق رسانه های تخصصی تأثیر نسبتاً قابل توجهی بر تمایلات سرمایه گذاران می گذارد که نشان می دهد در بازارسرمایه ، تأثیر اطلاعات اقتصادی بر تمایلات سرمایه گذار بسیار وابسته به دانش تخصصی است .

اما در این میان  رسانه های متعهد و متخصص به جای بودن در خدمت منافع گروهی می توانند در خدمت منافع ملی و بازار سرمایه  باشند و حقیقت را بدون انگیزه های فردی و حتی منفعت طلبانه مطالبه کرده و خواست عموم سرمایه گذاران را از مسوولان صرف نظر از نگاه های تعصب گرایانه مطالبه کنند.

تحقق این مهم که همزمان نیازمند ارتقای عملکرد حرفه ای رسانه و پاسخگو بودن ساختاراقتصادی است، بی شک در درازمدت می توانند تاثیری جدی در مطالبه گری سهامداران بازار سرمایه و عرصه های مختلف اقتصادی  اجتماعی جامعه داشته باشد.

در این میان نقش رسانه‌ها برای تحلیل های بی طرفانه و شفاف بازار سرمایه  بسیار اساسی خواهد بود و می‌توانند تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را متوجه آثار و نتایج تصمیمات کنند‌.از آنجایی که نقش رسانه ها در اطلاع رسانی شفافیت مالی شرکت های بورسی بسیار حائز اهمیت است و در دو دهه گذشته شفافیت بازارهای مالی به عنوان یکی از متغیرهای موثر بر استراتژی های سرمایه گذاران در بازارهای مالی مطرح می باشد . از این رو سه بعد شفافیت یعنی افشای اطلاعات مالی, شفافیت ساختار هیات مدیره و شفافیت ساختار مالکیت  توسط رسانه ها می تواند بر رفتار سرمایه گذاران در بازار سرمایه  موثر باشد. هرچند  درک سرمایه گذاران از ابعاد شفافیت با توجه به متغیرهای اقتصادی متفاوت است و در نهایت  اطلاع رسانی رسانه ها می تواند به سرمایه گذاران جهت تعدیل رفتارشان متناسب با شرایط بازار بورس یا تحریک احساسات آنها ویا ایجاد حباب قیمت سهام موثر باشد.

بازارسرمایه  به عنوان یکی از ساختارهای اصلی اقتصاد هر کشور مطرح می باشد. ولی بی شک آگاهی سرمایه گذاران، یکی از الزامات کارائی بورس است . همچنین یکی از راه های  ایجاد آگاهی ارتباط است و یکی از بهترین روش های برقراری ارتباط موثر از طریق  رسانه ها می باشد. تاثیر رسانه را بر ایجاد تمایل به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار بر کسی پوشیده نیست . نتایج حاصل از  بررسی های حوزه ارتباطات نشان می دهد که بین جذبه ساختاری پیام، جذبه احساسی پیام و جذبه شناختی پیام با تمایل به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین رسانه ها در ارائه پیام جهت ترغیب به سرمایه گذاری در بازار سرمایه  باید در ساختار پیام خود دقت نظر نمایند.

اقتصاد بدون رسانه بی معنی است، همین احساس نیاز جریان تبلیغاتی گسترده ای را ایجاد کرده است. با نگاهی دقیق‌تر به رویکرد رسانه های گروهی اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری به ویژه ظرفیت های امروزی در فضای مجازی در مورد بازار سرمایه  ، بخوبی در می یابیم که رسانه ها با حجم وسیعی از پیامها مستقیم و غیرمستقیم را به مخاطبان بازار سرمایه منتقل می کنند .

برای ایجاد انگیزه در پیشرفت اقتصادی بویژه توسعه فرهنگ سهامداری  قبل از هر چیزی باید مفهوم توسعه و پیشرفت شناسانده شود. از این رو رسانه ها  با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در ایجاد تحول و مهارت‌ها، ارزش‌ها و انگیزه‌ها  و خرد جمعی موثرند.

رابطه معنی دار میان استفاده از رسانه های جمعی و مشارکت در بورس و انتخاب سهام توسط سرمایه گذاران بوده است. سرمایه گذاران جهت مشارکت و انتخاب نوع سهام بیشتر ازرسانه ها استفاده می نمایند .از این رو مسئولیت اجتماعی رسانه ها در تنویر افکار عمومی و جهت دهی بازار و سهام شرکت های بورسی اجتناب ناپذیر است.

فتحنایی

Recent Posts

اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳

با توجه به اعلام تعطیلی عمومی از سوی هیات محترم دولت به مناسبت برگزاری مراسم…

5 ساعت ago

بررسی چالش‌های «عرضه برق، گاز، بخار و آب‌گرم» در بیست و چهارمین میز صنعت

چالش‌های «صنعت برق، گاز، بخار و آب‌گرم» با حضور مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار…

17 ساعت ago

​فهرست شعب کشیک بانک صادرات ایران در روز تعطیل چهارشنبه

همزمان با اعلام تعطیلی سراسری روز چهارشنبه دوم خرداد ١۴٠٣، به مناسبت تشییع پیکر رئیس‌جمهور…

17 ساعت ago

فهرست شعب کشیک بانک سینا در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد

فهرست شعب منتخب بانک سینا که در روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۳ در کل کشور،…

17 ساعت ago

اعلام اسامی شعب کشیک بانک توسعه تعاون در روز دوم خرداد

شورای هماهنگی بانک‌های دولتی از فعال بودن شعب کشیک بانک‌ها در روز دوم خرداد ماه…

17 ساعت ago

شعب کشیک بانک کارآفرین در روز چهارشنبه دوم خرداد اعلام شد

با تصمیم هیات دولت مبنی بر تعطیلی سراسر کشور در روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۴۰۳…

17 ساعت ago