×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳
خطرات تابش نور مستقیم خورشید بر روی پوست را جدی بگیرید

به گزارش تجارت گردان ، هر چه قدر میزان تماس با نور آفتاب بیشتر باشد عوارض آن نیز زودتر ظاهر می شود و گاهی این مشکلات و عوارض ۱۵ تا ۲۰ سال بعد از تماس مداوم فرد با نور شدید آفتاب نمایان می شود چرا که نور آفتاب شامل طیف نور مرئی، مادون قرمز و اشعه ماورای بنفش است  که این اشعه برای پوست بسیار خطرناک است و هرچه پوست فرد تیره تر باشد، میزان تیره شدن پوست مقابل نور شدید تر است. همچنین اثر دیگر نور خورشید بر روی برخی از پوست ها نیز به صورت افزایش پیری زود رس یا ظاهر شدن لکه و ضایعات پوستی ظاهرمی شود.

ضرورت توجه به جدی به عوارض آفتاب سوختگی

باید دانست که ضایعات پوستی، لک های تیره و روشن، خشن شدن پوست، پیری زودرس و چروکیدگی پوست و حتی متاسفانه عوارض دیگری مثل سرطان پوست در اثر تماس مستقیم با آفتاب و آفتاب سوختگی های مکرر و عدم رسیدگی کامل به این سوختگی ها و مراجعه نکردن به پزشک ایجاد می شود به همین دلیل هر نوع پیشگیری از آفتاب سوختگی بر درمان مقدم بوده و این پیشگیری به روش های علمی و منطقی صورت گیرد.

استفاده ازکلاه لبه دار به اندازه ضد آفتاب مهم است

بسیار به این نکته توجه شود که از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداظهر که اوج ساعت گرما و زمان تابش مستقیم نور خورشید است نباید از خانه بیرون آمد و تحت تاثیر نور شدید خورشید قرار گرفت، افرادی که تحت هر شرایطی مجبور هستند که از منزل خارج شوند نیز باید توجه کنند که در مدت زمان بیرون ماندن از منزل باید از کلاه لبه دارکه لبه آن به حدود ۶- ۷ سانت رسیده و استاندارد است، استفاده کرده و دستکش های سفید نخی به دست کنند. ضمن اینکه باید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید خودداری کنند و به زیر سایه و محل های کم نور تر پناه بگیرند؛ فراموش نکنید که صدمات حاصل از نور مستقیم خورشید آنقدر عوارض به همراه دارد که باید از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم آن خودداری کرد.

در انتخاب ضد آفتاب می توان با پزشک مشورت کرد

در برخی از آقایان که به دلیل نوع شغلشان بیشتر در بیرون از منزل کارمی کنند نیز مشاهده شده است که از انواع کرم های ضد آفتاب استقبال نکرده و بعد از مشاهده عوارض شدید آفتاب زدگی، به پزشک مراجعه می کنند، به این دسته از آقایان که بیشتر از صنف راننده و اصناف مشابه دیگرهستند و در این زمینه کاستی می کنند سفارش می شود که می توانند با مراجعه به داروخانه، از کرم ارزان قیمت زینک اکساید بر روی دست و صورت استفاده کرده و از اثرات مستقیم نور خورشید بر روی پوست و صورت خود بکاهند. در عین حال به خانم ها و آقایان سفارش می کنیم که حتی اگر در انتخاب نوع ضد آفتاب و spf  (سطح حفاظتی) آن با مشکل روبه رو هستند می توانند برای مشورت به پزشک و متخصص پوست مراجعه کرده و دراین زمینه اطلاعات لازم را به دست آورند. لازم است به این نکته توجه شود که نوع ضد آفتاب مختص پوست های خشک و حساس با ضد آفتاب های مخصوص پوست چرب تفاوت دارد و باید به این نکات در انتخاب ضد آفتاب دقت شود؛ به طور حتم پزشک می تواند در این زمینه توصیه های مفیدی را ارایه دهد.

ضد آفتاب هر دو ساعت یک بار تکرار شود

در کنار تمام توصیه هایی که در مورد ضرورت استفاده از ضد آفتاب داده می شود باید به آن اضافه کنیم که ضد آفتاب ها انواع مختلفی داشته و برخی از آنها دربرابر تعریق، شستشو و نفوذ آب نیز می تواند گزینه خوبی در برابر آفتاب شدید باشند همچنین می توان از ضد آفتاب های با فاکتور حفاظتی ۳۰ یا بالاتر از آن که به دو صورت رنگی و سفید هستند استفاده کرد ضمن اینکه افراد می توانند با شناسایی نوع پوست خود توسط پزشک، بهترین نوع از ضد آفتاب را برای حفاظت روزانه و همیشگی از پوست خود انتخاب کنند.به این نکته نیز توجه کنید که لازم است هر نوع کرم ضد آفتاب و یا زینک اکساید نیم ساعت قبل از قرار گفتن در برابر نورخورشید بر روی پوست پخش کنند و مهمتر از رعایت این نکته بهتر است که ضد آفتاب ها هر دو ساعت یک بار در روز و حتی شب ها تکرار شوند؛ میزان آن نیز باید در هر سانتی متر مربع از پوست، ۲ میلی گرم از کرم ضد آفتاب بر روی پوست مصرف شود.

افراد میانسال نیز استفاده از ضد آفتاب را جدی بگیرند

کودکان، افراد مسن و حتی جانبازان شیمیایی باید دقت کنند که تاثیر منفی ضد آفتاب بر روی پوستشان بسیار بیشتر و شدید تر خواهد بود. در کنا راین موضوع که سالمندان و افراد جانباز باید از ضد آفتاب مناسب بر روی پوست خود استفاده کنند، اما زدن ضد آفتاب بر روی پوست کودکان زیر شش سال ممنوع است و در این سنین نیازی به استفاده از ضد آفتاب نیست. ضمن اینکه سالمندان و کودکان در ساعات اوج تابش مستقیم نور آفتاب، از منزل خارج نشده و درصورت خروج از منزل باید از کلاه و عینک مناسب استفاده شود. بسیاری از افراد سالمند نیز به دلیل کهولت سن نسبت به مصرف ضد آفتاب کاستی دارند در حالیکه آنها به دلیل افرایش سن نباید از ضد آفتاب غافل شوند و افزایش سن توجیهی برای عدم استفاده از ضد آفتاب برروی پوست نیست.

در صورت آفتاب سوختگی چه کنیم؟

در اولین درجه از آفتاب سوختگی، پوست قرمز رنگ می شود و سوزش شدیدی به همراه دارد، محل آفتاب سوختگی بعد از حدود یک هفته دچار پوسته ریزی می شود و در درجه دوم از آفتاب سوختگی، پوست تاول زده و خطر عفونت در آن تشدید می شود که لازم است در هر دو درجه و درصورت اورژانسی شدن مواردی از آفتاب سوختگی، به پزشک مراجعه کرده و برای در مان این عارضه پوستی اقدام متوالی صورت گیرد.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.