×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
خواستار ثبات نرخ ارز حداقل تا شش ماه آینده هستیم

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه این اتحادیه شامل ۸۰۰ عضو پروانه‌دار و تعدادی نیز بدون پروانه است، گفت: بر اساس قانون تسهیل کسب و کار و سامانه درگاه مجوزها همه موظف به اخذ پروانه کسب هستند، در غیر این صورت از خدمات دولتی کم کم محروم و یا مبالغ پرداختی با کسبه‌هایی که دارای پروانه کسب هستند متفاوت خواهد بود.

وی افزود: رسته‌های شغلی این اتحادیه شامل چندین هزار قلم کالا از قبیل تخت‌های بیمارستانی، لوازم اتاق عمل، تجهیزات ریکاوری، تجهیزات مصرفی، وسایل آزمایشگاهی، رادیولوژی، ملحفه و لباس و حتی پلاتین است که در زمره تجهیزات پزشکی قرار دارد.

افت میزان واردات

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی گفت: نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ تولیدات داخلی پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما باز هم کافی نیست، در سال‌های گذشته ۸۰ درصد واردات به کشور انجام می شد اما اکنون این میزان به  ۶۰ درصد در وسایل پزشکی، دندانپزشکی، رادیولوژی و رادیواکتیو رسیده است.

نوده فراهانی ادامه داد: کیفیت تولیدات ایرانی دارای رتبه بسیار مناسبی است و این موضوع پروسه قانونی خود را دارد که باید مجوزها از وزارت بهداشت و صنایع اخذ شود و کنترل کیفی از لحاظ فنی مورد بررسی قرار گیرد چرا که بدون مجوزهای رسمی اصلا اجازه ساخت داده نمی‌شود.

نوسان نرخ ارز بزرگترین معضل ماست

وی تاکید کرد: در مورد وارداتی‌ها نیز باید مجوزهای خارجی و خدمات پس از فروش کشور مبداء مورد تایید ایران باشد و در نهایت استانداردهای قانونی و بین المللی نیز اخذ شود.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران با اشاره به اینکه تولیدات دندانپزشکی، آزمایشگاهی و بسیاری از تجهیزات دیگر را به کشورهای آسیای میانه، افغانستان، عراق و کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم، گفت:  بزرگترین مشکل ما در حال حاضر نوسان در قیمت ارز است.

نوده فراهانی تاکید کرد: نوسانات ارزی باعث شده تا تولیدکننده و واردکننده نتوانند برنامه‌ریزی مستقل و مدونی داشته باشند، نرخ ارز برای تولیدکننده در زمان تولید حداقل باید به مدت شش ماه تا یکسال ثابت باشد تا بتوانند برای حوزه تولید برنامه‌ریزی کند.

الزام بر افزایش نظارت ها در بخش توزیع

وی اظهار امیدواری کرد: اگر دولت جدید پزشکیان بتواند حدود شش ماه یا یکسال قیمت ارز را ثابت نگه دارد بازار هم از لحاظ نظارت و کنترل وضعیت بهتری خواهد داشت.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران گفت: برای برخی از کالاها ارز تخصیص داده می‌شود اما کافی نیست، به عنوان نمونه هنگام واردات کالایی ارز تمام محصولات ‌وارداتی پرداخت نمی‌شود و تنها به قسمتی از آن تعلق می‌گیرد.

نوده فراهانی، ادامه داد: وزارت بهداشت و حوزه تجهیزات پزشکی واردات و کالاهایی که باید وارد شود را کارشناسی کرده و به مقدار مورد نیاز ارز تامین می کند.

او افزود: در غیر این صورت قاچاق و موارد دیگر را در جامعه و بازار می‌بینیم، در انتها باید نظارت کامل و جامعی هم برای توزیع کالا داشته باشند.

مشکل تامین انرژی تنها مختص به این صنف نیست

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی تهران با بیان اینکه برخی همکاران گله می‌‎کنند کالاهای وارداتی بعضا چندین ماه در گمرک دپو می‌شوند تا اجازه ترخیص پیدا کنند، تاکید کرد: پس از پیگیری‌ها مشخص شد که اسناد خود وارد کننده دچار مشکل بوده و کالا وارد کشور شده اما اسناد هنوز نیامده پس طبیعتا نمی‌توان کالا را ترخیص کرد.

نوده فراهانی در ادامه گفت: این موضوع یکی از مشکلات ما است که گمرک و واردکننده باید بیشتر کمک کنند تا برطرف شود.

وی در انتها مشکل تامین انرژی و برق را تنها مختص این صنف ندانست و گفت:مصرف انرژی زیاد، افزایش دمای هوا و همچنین عدم صرفه‌جویی باعث می‌شود تا دو ساعت برق کارخانه‌ها قطع و کارمند و کارگران بیکار شوند. هزینه‌ها افزایش و کالاها سر موعد مقرر تولید نشوند که این امر باعث سرازیر شدن شکایات به اتحادیه خواهد شد.

حمایت از مصرف کننده یکی از وظایف ماست

وی تاکید کرد: در اتحادیه تجهیزات پزشکی اولا که حق با مشتری است، ثانیا اگر کالای معیوبی به مشتری فروخته شده باشد، فروشنده موظف است این کالا را پس گرقته و یا تعویض کند و کالای بدون اشکال را به او دهد. این در حالی است که یکی از وظایف ما حمایت از حقوق مصرف کننده است.

نوده فراهانی در خاتمه گفت: در این اتحادیه سعی کرده‌ایم تا همیشه به حقوق مصرف کننده احترام بگذاریم و با فرد متخلف که کالای ناقص به مشتری می‌دهد برخورد کنیم و امیدوار هستیم تا دولت نیز با تعیین وزاری دلسوز ،همراه و همگام، به توقع مردم از لحاظ امنیت و معیشت جامه عمل بپوشاند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.