خودروهای فاقد استانداردهای ۸۵گانه از چرخه تولید خارج می‌شوند

به گزارش تجارت گردان به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، «محمد رضا درگاهی» در گفت‌وگویی در خصوص کیفیت خودروهای تولید داخل اظهار داشت: تولیدکننده مسوول کیفیت خودرو است و خودروسازان موظف هستند کیفیت را در خودروی تولیدی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت بر وزارت صمت را بر عهده دارد، ادامه‌داد: وزارت صمت به عنوان متولی نظارت بر کیفیت خودرو است و باید به مردم و سازمان استاندارد پاسخگو باشد، در سازمان ملی استاندارد سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده وجود دارد.

استانداردهای خودرویی روسیه کاهش نیافته است

درگاهی با تاکید بر اینکه روسیه استانداردهای خود را کم نکرده است، افزود: این موضوع که روسیه ۴۰ استاندارد را کم کرده از ریشه غلط است و این کشور بالای ۱۲۰ استاندارد برای خودروهایش دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: در حال بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی هستیم و ممکن است بعد از بازنگری این استانداردها افزایش یا کاهش یابد.

این مقام مسوول سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای ۸۵ گانه که ۹ مورد آن در دولت قبل تعلیق شده بود، در دولت سیزدهم رفع تعلیق و مقرر شد تا شهریور ۱۴۰۳ هر خودرویی که نتواند استاندارد ۸۵ گانه را رعایت کند از گردونه تولید خارج شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این خودروسازان مجبور شده اند تا سه سال خدمات پس از فروش ارائه کنند.

چک سفید امضا به خودروسازان نداده‌ایم

معاون ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: متولی حوزه خودرو، وزارت صمت است نه سازمان استاندارد. بر اساس قانون ساماندهی خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس، متولی این حوزه وزارت صمت است و سازمان استاندارد فقط وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

وی گفت: هر لحظه احساس کنیم وزارت صمت و خودروساز به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده اند، تاییده خودروسازان را ابطال یا تعلیق می‌کنیم و ما چک سفید امضا به آنها نداده ایم.

درگاهی یادآور شد: به عنوان مثال سال قبل باک بنزین یکی از خودروسازان مشکل داشت که خودروساز موظف شد کل خودروها در سراسر کشور را فراخوان دهد تا این وضعیت مجدد چک شود.

در ادامه این برنامه، «رسول سلیمانی» کارشناس حوزه خودرو گفت: پایین بودن کیفیت خودرو به سیاست های صنعتی کشور برمی گردد.

وی بیان‌داشت: اگر خودروساز محصول قدیمی تولید کند سود بیشتری نصیبش می شود و دیگر هزینه تحقیق و توسعه نمی دهد.

سلیمانی تصریح کرد: خودروسازان انگیزه و توان مالی لازم برای ساخت خودروی جدید ندارند.

فتحنایی

Recent Posts

برتری شاگردان نکونام با همان روش همیشگی؛ امیدهای استقلال زنده ماند

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال تهران و گل‌گهر سیرجان در چارچوب هفته بیست و نهم لیگ…

4 ساعت ago

سه امتیاز طلایی پرسپولیس در قزوین؛ یک گام تا جام

تیم فوتبال پرسپولیس با برتری خارج از خانه سه بر یک مقابل شمس‌آذر قزوین، تنها…

4 ساعت ago

اردشیر سعدمحمدی به عنوان چهره سال ارتباطی مدیران ارشد انتخاب شد

یازدهمین دوره جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران با حضور مدیران روابط عمومی، اساتید، رسانه‌ها و…

4 ساعت ago

نشان طلایی «هوش مصنوعی در روابط عمومی» برای ایرانسل

یازدهمین دوره «جشنواره ستارگان روابط‌ عمومی ایران»، سه نشان ویژه «ستاره ملی ارتباطی مدیر ارشد»…

4 ساعت ago

اولین نشست “شورای هماهنگی نمایندگان” شرکت بیمه حکمت صبا با حضور مدیرعامل برگزار شد

به همت مدیریت امور شعب و نمایندگان شرکت بیمه حکمت صبا ، اولین نشست شورای…

11 ساعت ago

دولت با افزایش عوارض بر واردات و حذف عوارض صادرات درآمد خود را افزایش دهد

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تاکید بر کاهش قطعی صادرات فولاد با سیاست‌های…

11 ساعت ago