×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳
درآمد ۳۰ همتی شکبیر در تاریخ پتروشیمی امیرکبیر بی‌سابقه است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی امیرکبیر، دکتر سعید صادقی در حاشیه مجمع عمومی سال مالی ۱۴۰۲ شرکت در خصوص افزایش درآمد و سود عملیاتی «شکبیر» و مصوبات مجمع در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ علاوه بر برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام پتروشیمی امیرکبیر برای سال مالی ۱۴۰۲، در کنار آن مجمع عمومی عادی به صورت فوق‌العاده برای تصویب تعدادی از طرح‌های توسعه‌ای، برگزار شد.

دکتر صادقی افزود: با توجه به تصویب صورت‌های مالی،‌ شاهد افزایش درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومان بودیم که در طول تاریخ پتروشیمی امیرکبیر بی سابقه بوده و به همان نسبت افزایش سودآوری برای مجموعه داشتیم، آن هم در سالی که تنگناهای زیادی بر شرکت تحمیل شد.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر تصریح کرد: در حوزه تامین خوراک با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه بودیم. بیشتر مدت تمامی قراردادهای در حوزه تامین خوراک و قراردادهای ذخیره‌سازی مخازن،‌ پایان یافته بود و کار سختی برای تمدید این قراردادها داشتیم که اکثر آن قراردادها تمدید یا تجدید شد و آنچه که در واقع امکان‌پذیر بود به نحو حداکثری و مطلوب برای پتروشیمی امیرکبیر محقق شد.

دکتر صادقی ادامه داد:‌ در حوزه تولید پلیمر توانستیم تقریبا ۹۸ درصد ظرفیت اسمی را محقق کنیم و بیش از این هم امکان‌پذیر بود کما اینکه در سه ماهه نخست امسال ظرفیت اسمی تولید پلیمر به ۱۰۷ درصد رسید و امسال با عنوان سال جهش تولید است، سال روشن‌تر و پربارتری برای پتروشیمی امیرکبیر و سهامداران شکبیر خواهد بود.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به طرح مخزن ذخیره‌سازی اتیلن که در مجمع فوق‌العاده شرکت مطرح شد، اعلام کرد: اتیلن یک محصول استراتژیک است و اگر زمانی با مشکل اتمام منابع اتیلن مازاد مواجه شدیم،‌ از طریق مخزن ذخیره‌سازی می‌توانیم تا یک ماه واحدهای پایین دستی مان را در مدار تولید حفظ بکنیم.

نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر در خصوص طرح توسعه میادین خامی مارون که در نمایشگاه نفت تهران ۱۴۰۲ با شرکت مناطق نفت خیز جنوب منعقد شد، گفت: طرح‌های توسعه میدان، طرح‌های زود بازده نیست و به همین زودی شاهد راه‌اندازی آنها نیستیم، لذا مراحل مطالعات در حال انجام است و با یک شرکت E&P مجموعه بنیاد مستضعفان کنسرسیوم تشکیل دادیم و از هلدینگ خلیج فارس و قرارگاه خاتم هم تقاضا کردیم که در این طرح بزرگ توسعه میدان مشارکت داشته باشند.

دکتر صادقی ادامه داد: علاوه بر طرح‌های بزرگ به سراغ طرح‌های زودبازده‌تری هم رفتیم و با پالایش گاز بیدبلند شرکت ملی گاز (بیدبلند۱) مذاکراتی برای افزایش گاز اتان تولیدی این شرکت داشتیم که در نتیجه آن هم بتوانیم خوراک پایدار اتان داشته باشیم که در شش ماهه ابتدای امسال این طرح را در قالب مجمع دیگری مطرح کرده و به تصویب سهامداران، خواهیم رساند.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر در مورد افت اتان و پنتان پلاس دریافتی پتروشیمی امیرکبیر از پالایش گاز بیدبلند در سال گذشته بیان داشت:‌ حداکثر میزانی که امکان‌پذیر بوده را گرفته‌ایم، در سال ۱۴۰۲ به دلیل اینکه پتروشیمی گچساران در مدار تولید آمد و باید با حداکثر گاز اتان به بهره‌برداری می‌رسید، حدود ۹۰ تن بر ساعت از ۱۱۰ تن بر ساعت اتان تولیدی بیدبلند را به پتروشیمی گچساران اختصاص داده شد و مازاد آن که ۲۰ تا ۲۵ تن، طبق قرارداد به پتروشیمی امیرکبیر اختصاص دادند و امیدواریم امسال بتوانیم آن را تمدید کنیم.

دکتر صادقی افزود: بیدبلند۲ طرح‌های توسعه ای دارد و همانطور که مدیرعامل پالایش گاز بیدبلند هم اعلام کرده، امیدوارم بتوانند ظرفیت تولید اتان را افزایش بدهند و ما هم بتوانیم به همان نسبت برای امیرکبیر افزایش تامین خوراک را داشته باشیم.

نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر  در خصوص مطالعه و اجرای پروژه توسعه‌ای HDPE و تولید گریدهای جدید تولید محصول در پتروشیمی امیرکبیر، اظهار داشت: آنچه که در مطالعات اولیه واحد HDPE بوده امکان افزایش دو برابری در ظرفیت اسمی آن وجود دارد، ولی کار مهندسی پیچیده‌ای داشته و ما با لایسنسور هم دیگر ارتباطی نداریم. لذا این طرح به علت پیچیدگی خاص هم‌اکنون در دست مطالعه است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده که اعلام کنیم.

انتهای پیام./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.