درباره افزایش کارمزد خدمات‌ بانکی هنوز تصمیم‌گیری نشده است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «فرهاد دژپسند» این مطلب را در گفت و گو با ایرنا درباره تعیین تکلیف افزایش کارمزد خدمات بانکی در سال آتی اعلام کرد و از ادامه بررسی‌ها در این باره خبر داد.

با توجه به انتقادات مدیران بانکی نسبت به ثابت و پایین ماندن نرخ کارمزد خدمات بانکی، بررسی این موضوع در دستور کار نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است.

بر اساس پیشنهادات ارایه شده، افزایش کارمزد شامل خدمات فیزیکی و حضوری ارایه شده در شعب بانک‌ها و همچنین خدمات الکترونیکی می‌شود.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که کمیته‌های تخصصی اقدام به بررسی و شناسایی قیمت تمام شده خدمات بانکی کرده و نظرات خود را ارایه کرده‌اند.

برخی مدیران بانکی از پایین بودن نرخ خدمات بانکی گلایه مند بوده و معتقد هستند که کارمزد اخذ شده از مشتریان از قیمت تمام شده این خدمات کمتر است و در واقع بانک‌ها در این بخش، یارانه به مشتریان می‌دهند.

حجم تراکنش‌های بانکی

بر اساس آماری که چندی پیش توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شد، در سال ۹۷، مجموع تراکنش‌های بین بانکی به ۲۱۰ میلیون میلیارد ریال رسید که ۱۰ برابر بیشتر از حجم نقدینگی در همان سال بوده است.

میزان خدمات پایا نیز در  سال گذشته، ۱.۴ میلیارد تراکنش به ارزش ۳۳ میلیون میلیارد و تراکنش‌های سامانه های شتاب و شاپرک حدود ۸۰ میلیارد تراکنش به ارزش بیش از ۶۵ میلیون میلیارد ریال بوده است.

همچنین پارسال ۱۹ میلیارد تراکنش به مبلغ ۷۵ میلیون میلیارد ریال در ساتنا به ثبت رسید.

در بخش چک نیز ۱۱۰ میلیون چک در چکاوک به ارزش ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال مبادله شد. همچنین ۵۳ میلیون تراکنش نیز در سامانه صیاد به ارزش ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ثبت رسید.

لزوم ارایه بسته خدمات بانکی

درباره افزایش کارمزد خدمات بانکی و اخذ قیمت تمام‌شده از مشتریان بانکی، همواره دو دیدگاه مطرح بوده است.

بر اساس دیدگاه اول، باید نرخ تمام شده خدمات بانکی حضوری و الکترونیکی از مشتریان اخذ شود و اعطای یارانه توسط بانک‌ها در این بخش، معنا ندارد.

اما طبق دیدگاه دوم، بانک‌ها باید بسته خدمات (پکیج) را به مشتریان ارایه کنند که بر اساس آن، امکان دارد که در برخی خدمات، کارمزد اخذ شده معادل قیمت تمام‌شده باشد اما در برخی دیگر از موارد، خدمات به صورت ارزان یا حتی رایگان ارایه می‌شود تا از این طریق، مشتری بیشتری برای بانک‌ها جذب شود.

از جمله این خدمات رایگان می توان به ارسال پیامک رمزهای دوم یکبار مصرف اشاره کرد که قرار شده است، ارایه این خدمات به صورت رایگان توسط بانک‌ها انجام شود که البته برخی بانک‌ها نسبت به این موضوع، معترض بوده و دنبال اخذ هزینه ارسال این پیامک‌ها از مشتریان به بهانه‌های مختلف هستند.

فتحنایی

Recent Posts

آغاز پویش تامین مالی جمعی شرکت «پگاه شعله خراسان»

شرکت پگاه شعله خراسان در نظر دارد به منظور تامین سرمایه در گردش طراحی و…

4 ساعت ago

اولین جلسه شورای علمی پژوهشکده بیمه برگزار شد

شورای علمی پژوهشکده بیمه با برگزاری نخستین جلسه خود در عصر روز ۱۴ مهر ۱۴۰۳…

4 ساعت ago

استفاده از فرصتهای قانونی برای بهبود معیشت و رفاه کارکنان

سیزدهمین  نشست کارگروه دورکاری با حضور عضو هیات مدیره برگزار شد.

4 ساعت ago

نقش‌آفرینی ایریتک در بهره‌برداری از واحد فولادسازی مجتمع فولاد قائنات

شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) اساسا با هدف انتقال دانش فنی ساخت کارخانجات صنعتی در…

4 ساعت ago

همزمان با هفته نیروی انتظامی صورت گرفت؛ دیدار مدیرعامل پتروشیمی اروند با فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بندر ماهشهر

مدیرعامل پتروشیمی اروند به همراه مدیران ارشد این شرکت همزمان با هفته نیروی انتظامی با…

4 ساعت ago

از دانشکاران برتر پتروشیمی زاگرس تجلیل شد

طی مراسمی از دانشکاران برتر شرکت پتروشیمی زاگرس با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل…

4 ساعت ago