Categories: بانک و بیمه

در سال گذشته مبلغ ۴۶۵ میلیون یورو از مطالبات ارزی و ۶۱۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات ریالی این بانک وصول و به چرخه تسهیلات دهی بازگشت/ وصول مطالبات یک فرآیند مستمر و ضروری برای تداوم فعالیت های مؤثر شبکه بانکی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، وی ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به مهمترین چالش ها و اقدامات بخش وصول مطالبات درجهت تحقق راهبردهای برنامه پنجساله بانک عنوان داشت: بانک در سال های گذشته تحت تاثیر سیاستها و تصمیمات دولت های وقت و در راستای اهداف ملی و توسعه ای برای ایجاد زیرساختها و واحدهای برزگ صنعتی بدون توجه لازم به مقوله ریسک تمرکز، درگیر اعطای تسهیلات به شرکت هایی شده است که متاسفانه پس از ایجاد و راه اندازی و ارائه خدمات به کشور به دلایل گوناگون تمایل و یا توانایی بازپرداخت ندارند و هم اکنون بانک را با چالش جدی برگشت منابع مواجه کرده است. به طوریکه بالغ بر ۵۳ درصد از حجم مطالبات ارزی بانک تقریبا معادل ۶۳۵۴ میلیون یورو، مربوط به ۲۰ مشتری عمده است.
وی ادامه داد: این مطالبات شرایط خاص دارند که وصول آن ها از روش های معمول وصول مطالبات امکان‌پذیر نبوده و مستلزم تعاملات فراسازمانی با محوریت هیات مدیره بانک می باشد و عمده این تسهیلات نیز مربوط به شرکتهای دولتی و یا شرکتهای خصوصی متاثر از تصمیمات دولتی است که با توجه به اهمیت و حساسیت پیگیری وصول مطالبات از این شرکت‌ها، لازم است اقدامات لازم به صورت جداگانه و در چهارچوب سیاست‌های کلان بانک پیگیری شود.
معاون نظارت، حقوقی و وصول مطالبات بانک صنعت و معدن افزود: در این راستا به منظور استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در بانک، کمیته ویژه وصول مطالبات بانک در عالی‌ترین سطح با حضور اعضای هیات مدیره بانک تشکیل شده است که ضمن تعیین استراتژی کلی بانک در پیگیری پرونده‌های کلان بر روند اقدامات جاری در خصوص این پرونده ها نیز نظارت دارد. همچنین با تدوین برنامه جامع وصول مطالبات بانک، ضمن طبقه بندی این مطالبات، برنامه ریزی برای هرطبقه تا سطح پرونده صورت گرفته است.
این مدیر ارشد بانکی تصریح کرد: این روند در قالب اصول مدیریت پروژه، ادامه پیدا کرده و با توجه به عدم حصول نتیجه از طریق مذاکره و تفاهم در خصوص تعدادی از بدهکاران، با احصاء و استفاده حداکثری از اهرم های در اختیار بانک مانند اعمال محدودیت در فروش ارز حاصل از صادرات شرکت ها در سامانه نیما، اعمال فشار به شرکت ها از طریق ایجاد محدودیت برای سهامداران عمده آن ها، غیرجاری نمودن و الزام به تمرکز حساب شرکت ها در بانک و… تاثیر مثبتی بر روند افزایش میزان وصول مطالبات بانک ایجاد شد و در سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۶۲ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴۶۵ میلیون یورو از مطالبات ارزی این بانک وصول شد. در خصوص مطالبات ریالی نیز باید گفت در سال ۱۴۰۱ در حدود ۴۷۲ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ نیز ۶۱۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات این بانک وصول و به چرخه تسهیلات دهی بازگشت.
گرجی در پایان در مورد بخشودگی جرایم و تسویه بدهی و امهال به مشتریان در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در راستای اجرای بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی و کمک به واحدهای تولیدی و تعیین تکلیف بدهی مشتریان، تعداد ۳۲۶ پرونده تسهیلاتی با بخشودگی جرایم به مبلغ ۸۸۶ میلیارد ریال در سال گذشته تسویه شده و بدین ترتیب مبالغ قابل توجهی از مطالبات معوق بانک وصول شده است. همچنین طی مدت مذکور بدهی تعداد ۹۹ مشتری در چارچوب ضوابط دستورالعمل بانک مرکزی، امهال و فرصت احیاء واحد تولیدی به آن ها داده شده است.

فتحنایی

Recent Posts

کسب رتبه برتر ”بانک سپه“ در جشنواره فرهنگی و اقتصادی آگهی‌های بازرگانی صداوسیما

بانک سپه برای دومین سال متوالی در دومین جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهی‌های بازرگانی صداوسیما با…

4 ساعت ago

بیمه ایران پیشگام در اجرا‌ی نهضت مدرسه‌سازی

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران با با اشاره به تاکید…

2 روز ago

پیام رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بیمه ایران به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص)

پیامبر اسلام (ص) :" من برای ( احیای ) مکارم و نیکی های اخلاقی مبعوث…

2 روز ago

لزوم رعایت اصول مشتری‌مداری و جذب پرتفوی سودآور در بیمه ایران

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران گفت: پیوند میان صنعت بیمه و…

2 روز ago

نقش موثر روابط عمومی در پیشبرد اهداف صنعت بیمه

در نشست هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی صنعت بیمه که با حضور مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره…

2 روز ago

توسعه همکاری‌های بین‌المللی؛ بازدید هیئت سرمایه‌گذاری هندی از پتروشیمی پردیس

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در نشستی که با حضور هیئت سرمایه‌گذاری از کشور هند در…

2 روز ago