×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۴ بهمن , ۱۴۰۳
دستیابی به دانش تولید ریل ، شاه کلید توسعه صنعت ریلی در دو بخش راه آهن سراسری و مترو

 اردشیر احمدزاده گفت : اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور مجموعه ای متشکل از متروی تهران وهمچنین شهرهای مشهد،شیراز،اصفهان،تبریز،کرج،اهواز،قم،کرمانشاه،اسلامشهر و شرکت های بهره بردار است که در حال حاضر با ۳۵۸ کیلومتر،۲۵۷ ایستگاه و در ۱۳ خط مترو روزانه بالغ بر سه و نیم میلیون مسافر جابجا می شود. نکته با اهمیت اینکه با تکمیل و راه اندازی سایر خطوط کلانشهرهای یاد شده،این خطوط به ۵۸۸ کیلومتر افزایش یافته و انشاا… در افق طرح به ۹۵۰ کیلومتر در ۳۷ خط مترویی خواهد رسید. 

وی افزود: در سنوات گذشته مطابق تمهیدات صورت گرفته، تفاهم نامه ای بین ذوب آهن اصفهان و اتحادیه قطار شهری های کشور در حضور معاون وقت وزیر کشور و ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، منعقد و مبادله گردید و اعضای اتحادیه طی یک بازدید جامع،فرایند تولید ریل را از نزدیک مشاهده نمودند و هم اکنون برخی از شهرها نظیر: تهران،اصفهان و کرمانشاه ریل های مورد نیاز خود شامل: S49، UIC59 و … را از ذوب آهن خریداری می کنند و دیگر شهرها نیز متناسب با نیازشان برای سفارش ریل برنامه ریزی و تمهیداتی اندیشیده اند.  

در این بازدید، مشاهده تست ها و آزمون های تولید کاملاً مشهود بود 

احمدزاده اضافه کرد : ابتدا به عنوان یک هموطن ایرانی و سپس در جایگاه سازمانی از حضور در خط تولید ریل ذوب آهن، بسیار خوشحال شدم،انصافاً در آن دوره برنامه بازدید خوبی در نظر گرفته شده بود و از نزدیک با توانمندی ها و ظرفیت سازی هایی که در بخش تولید ریل با جدیدترین دستگاه ها،دانش روز دنیا و تست های دقیق انجام گرفته بود به اتفاق همکاران،آشنا شدیم. مشاهده تست ها و آزمون های تولید ریل در این بازدید کاملاً مشهود بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سبد متنوع محصول تولیدی در ذوب آهن اصفهان،اتحادیه جهت اعلام نیاز ریلی خطوط متروی کشور به این کارخانه چه استراتژی هایی مدنظر دارد چنین گفت : تولید و توسعه خطوط ریلی دو شاخص عمرانی کشور قلمداد می شوند لذا با توجه به اهمیت برنامه ریزی برای خطوط تولید و از سوی دیگر تحویل به موقع محصول، در نظر است تا از طریق برگزاری جلسات تعاملی با ذوب آهن در این زمینه یک طرح جامع بلند پیش بینی و تنظیم گردد.

مزایای استفاده از ریل ملی 

مدیرعامل اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور تصریح کرد : یکی از علل اصلی طولانی شدن ساخت خطوط مترو در دوران گذشته،واردات ریل بود زیرا تولید داخل انجام نمی گرفت که این واردات هم چالش های بسیاری داشت. بنده اعتقاد دارم دستیابی به دانش تولید ریل ملی، شاه کلید توسعه صنعت ریلی در دو بخش راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها است و گامی بلند در راستای عدم وابستگی کشور به واردات ریل به عنوان یک محصول ارز بر، سرعت بخشیدن به توسعه خطوط ریلی و تکمیل خطوط نیمه تمام است و همچنین کاهش هزینه ها در بخش تعمیر، نگهداری و توسعه شبکه ریلی را برای کشور به ارمغان آورد.  

وی برخی از مهمترین دستاوردهای استفاده از خطوط متروی درون شهری در بازه زمانی میان مدت را چنین تشریح نمود : سامانه حمل و نقل ریلی شهری اثرات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در توسعه اشتغال پایدار داشته به طوری که در اشتغالزایی مستقیم با رویکرد توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در بخش اقتصادی و به تبع آن، پیامدهای مثبت اجتماعی ناشی از ایجاد اشتغال مستقیم در بخش‌های ساخت، بهره‌ برداری نگهداری و تعمیرات و موضوعات سیویل و تجهیزات و نیز در بخش‌های تامین مواد و مصالح، تجهیزات، طراحی و مشاوره، مطالعات و…اشتغال زایی غیرمستقیم نیز دارد. تسهیل حمل و نقل از طریق سیستم‌ های انبوه ریلی آثار مثبتی در کاهش اتلاف زمان حمل و نقل برای کلیه اقشار جامعه ، دسترسی آسان، سریع و پاک و … را به همراه دارد.  

احمدزاده در پایان گفت : ذوب آهن اصفهان به عنوان تولید کننده ریل و قطارهای شهری کشور نیز به عنوان بهره بردار، به حمایت دولت و مجلس نیاز دارند تا از این طریق محصول با کمترین دغدغه تولید شده، پروژه های ریلی آماده بهره برداری شوند و شهروندان عزیزمان از ثمرات آن بهره مند گردند. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.