×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دولت تا آخرین دلارِ ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیگیری می‌کند

تجارت گردان | دولت تا آخرین دلارِ ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیگیری می‌کند

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صداوسیما،آقای علی ربیعی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر دیوان محاسبات و اظهارات پینگ پنگ میان این نهاد و دولت به ویژه بیانیه دیوان مبنی بر مکاتبه با رئیس جمهور در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش از قرائت گزارش در صحن مجلس، گفت: اظهارات آقای عادل آذر در این باره که مکاتبه کرده و توضیح داده، درست است.
وی افزود: این دولت نظارت پذیرترین دولت‌های انقلاب بوده است و در هیچ دوره‌ای سراغ نداریم که دولت خود را در اتاق شیشه‌ای قرار داده باشد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: البته نمی‌گویم همه چیز عالی است، اما کدام دولت را این قدر آسان نقد می‌کردند؟ ما هیچ گونه اقدامی به محدودسازی فضای مجازی نکرده ایم و بیشترین نظارت‌ها بر این دولت می‌شود.
آقای ربیعی اضافه کرد: در این دوره نظارت بر دولت نهادینه شد و سامان گرفت.
وی با قدردانی از رئیس و کارکنان دیوان محاسبات گفت: بحث ما این بود که نوع انتشار این گزارش منجر به اتهام زنی جدید علیه کشورمان شد و افکار عمومی چنین برداشت کرد که پولی گم شده است.
آقای ربیعی افزود: دیدید که رسانه‌های خارجی در این باره چه موضعی گرفتند و اظهار داشتند که اگر به ایران پول بدهیم چگونه هزینه می‌شود و انتشار این گزارش می‌توانست غیر عجولانه و با توضیح همراه باشد.
وی گفت: این که می‌گویند در آذرماه به رئیس جمهور نامه نوشتند حرف درستی است و آقای روحانی همان موقع دستور بررسی این موضوع را صادر کرد.
سخنگوی دولت افزود: همان زمان امکان پذیر بود که از دولت سوال می‌شد و پیرو آن نامه در این باره توضیح می‌خواستند و جواب دولت به این گزارش با هم منتشر می‌شد؛ این گونه افکار عمومی روشن می‌شد و هیچ شائبه‌ای ایجاد نمی‌شد.
آقای ربیعی افزود: بخش قابل توجه از این تعهد ارزی ایجاد شده و از ۴ و اندی میلیارد دلار به ۳ میلیارد رسیده بود و پس از آذر نیز اندازه این رقم پایین آمد.
سخنگوی دولت همچنین گفت: مقداری از کالا‌هایی که باید با این ارز تخصیصی وارد می‌شد وارد نشد، برخی نیز سفارش شده بود، اما به سبب تحریم نمی‌توانست وارد شود و خوب بود که این موضوع در گزارش قرائت می‌شد.
وی با اشاره به سوء استفاده برخی از دریافت کنندگان این ارز افزود: عده‌ای نیز کالا وارد نکردند و فکر می‌کنند فراموش می‌شود و برخی نیز می‌گویند کالا‌های دیگری وارد کردند.
آقای ربیعی در ادامه گفت:‌ای کاش در گزارش دیوان محاسبات اشاره می‌شد که دولت، تخلفات را مشخص و به دریافت کنندگان این طرح مهلت داده و اعلام کرده است که اگر تا تاریخ معینی این پول را نیاورند پرونده شان به تعزیرات ارجاع می‌شود.
وی افزود: یک درصد از پرونده‌های این افراد هم به دستگاه قضایی ارجاع شده است و منتظر صدور حکم شان هستیم.
آقای ربیعی هشدار داد: این افراد یا باید کالا‌هایی را که تعهد کرده اند وارد کنند، با به دادگاه بروند و پول‌های دریافت شده را همراه با جریمه و به قیمت روز بازگردانند در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره پرداخت نشدن حقوق فروردین مستمری بگیران طبق افزایش سال ۹۹، گفت: معمولا از فروردین محاسبه می‌شود، اما مابه التفاوت آن از اردیبهشت یا خرداد پرداخت خواهد شد.
وی افزود: همیشه همینطور بوده و مابه التفاوت افزایش حقوق مستمری بگیران پرداخت می‌شود و امسال نیز اتفاق خاصی نیافتاده است.
آقای ربیعی همچنین گفت: افزایش حقوق بازنشسته‌ها برای ماه فروردین نیز محاسبه می‌شود، اما، چون حقوق آنان نیازمند تعیین مزد شورای عالی کار است، پیشنهادی بر این مبنا به هیات وزیران ارایه می‌شود و هیات دولت میزان افزایش حقوق بازنشسته‌ها را مشخص می‌کند. این یک فرآیندی است که زمان مشخصی دارد و ما به التفاوت آن نیز پرداخت می‌شود.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام دولت برای حمایت از سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت بخشی از بدهی خود به این سازمان را که معادل حدود سه سال هزینه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان است از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی باید بپردازد.
وی افزود: این تفاهمی است که برنامه ریزی اولیه اش از جانب سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی انجام شده است و به شکلی اجرا می‌شود که به بنگاه داری منجر نشود.
آقای ربیعی گفت: سازمان ذیربط نیز با تبدیل دارایی‌ها به نقدینگی و انتشار اوراق قرضه منابع لازم را تامین خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت و متناسب سازی حقوق بازنشسته‌ها آنان بتوانند زندگی باکرامتی داشته باشند.
سخنگوی دولت همچنین درباره انتشار تصاویر مربوط به معدوم کردن جوجه‌های یک روزه تاکید کرد: از مجموع واحد‌های تولیدی مرغ فقط یک واحد اقدام به چنین کاری کرده است که قطعا کارش غیر اخلاقی بود و برای هدفش نباید به شیوه‌های غیر اخلاقی متوسل می‌شد این موضوع پیگیری می‌شود و با مسببان آن حتما برخورد خواهد شد.
آقای ربیعی افزود: ما مشکل نهاده‌ها را با وجود تحریم‌ها رفع و جبران کردیم، با حدود ۱۸ هزار واحد تولید مرغ گوشتی داریم که فقط یک واحد به علت نگرانی از افت قیمت و برنامه ریزی برای تامین نهاده‌ها چنین اقدامی کرد.
وی گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۰ هزار تن مرغ گوشتی برای تامین نیاز جامعه خرید کرده ایم و با ادامه این خریدها، مشکلی برای تامین این کالا در ماه مبارک رمضان نداریم.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برنامه‌های دولت درباره جهش تولید گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئولیت یافت تا ستادی را به همین منظور در درون همین سازمان تشکیل دهد که این ستاد ایجاد شد و تفاهم نامه‌های همکاری میان دستگاه‌هایی که نقش اصلی در این زمینه دارند امضا شد.
آقای ربیعی تاکید کرد: برای تحقق این هدف، اقتصاد ملی نباید در طولانی مدت بخوابد و اتفاقا راهبرد ما برای مقابله با بیماری کرونا بر همین اساس بود، ما برای سرپا نگه داشتن اقتصاد باید بتوانیم با اشتغال زایی، جهش تولید داشته باشیم.
وی شرکت‌های کوچک و متوسط را تکیه گاه دولت برای تحقق این هدف دانست و ابراز امیدواری کرد: این شرکت‌ها امسال رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشند.
آقای ربیعی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس را در همین چارچوب دانست و افزود: منابع جدید برای سرمایه گذاری‌های جدید در سازمان‌ها و نهاد‌هایی که سهام شان به بورس ارایه شده در حال تامین است ما نیاز به منابع جدید برای مولد کردن سرمایه گذاری تازه داریم.
وی گفت:​ پس از واگذاری سهام شستا به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در بورس، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت آریا ساسول نیز در حال عرضه به بازار است که به یکی دیگر از نهاد‌های عمومی مربوط می‌شود.
سخنگوی دولت افزود: قبلا هم سهام تندگویان و صباتامین نیز به بورس رفته بود و طبق آخرین اطلاعات در مجموع حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در بازار عرضه شده و خواهد شد که این به ما ظرفیت مولدسازی می‌دهد.
آقای ربیعی اضافه کرد: دولت هم تدابیری اندیشیده است که کنترل ریسک شود تا بازار ادامه داشته و سودآوری واقعی باشد.
وی گفت: تصمیمی که دولت در خصوص صندوق‌های قابل معامله در بورس گرفته این است که تا ۲۵ درصد تخفیف خواهد داد که این تخفیف تضمینی برای خریداران است و پول این‌ها به گردش مالی و گردش تولید منجر می‌شود.
آقای ربیعی با اشاره به برنامه ریزی دقیق دولت برای پیشبرد تدریجی واگذاری سهام این شرکت ها، افزود: عرضه سهام شرکت‌هایی مانند ایمیدرو تاحدودی نهایی شده که این اتفاق بسیار بزرگی است و می‌توانیم خصوصی سازی واقعی را تجربه کنیم.
سخنگوی دولت با اشاره به نقد برخی از اقتصاددانان مبنی بر اینکه این واگذاری‌ها به واگذاری صندلی و مدیریت منجر نمی‌شود، اظهار داشت: برنامه ریزی کرده ایم که در مرحله بعد به این سمت برویم، زیرا در گام نخست چنین ظرفیتی وجود ندارد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره همراهی نکردن برخی دستگاه‌های دولتی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، گفت: واگذاری زمین از جانب وزارت خانه‌ها کار بسیار دشواری است و پیچیدگی‌هایی دارد که تاحدی در مقابل آن مقاومت می‌شود.
آقای ربیعی افزود: با این حال این تصمیم دولت است که به جهش تولید کمک می‌کند.
وی گفت: در جلسه دیروز هیات دولت این موضوع بررسی شد، آقای روحانی تاکید کرد، که باید بتوانیم تمهیداتی بیاندیشیم که اجرای این طرح مقرون به صرفه باشد که بر همین اساس درباره قیمت‌ها بحث شد و قطعا آن را پیگیری می‌کنیم.
سخنگوی دولت همچنین گفت: البته این طور نیست که همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری نمی‌کنند و ما ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را چارچوب طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت واگذار خواهیم کرد و نخستین این واحد‌ها اوایل تابستان امسال آماده تحویل می‌شود.

ادعای تحریم نبودن دارو؛ خط عملیات روانی ترامپ
سخنگوی دولت تاکید کرد: ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو خط عملیات روانی ترامپ برای آزادنکردن پول کشورمان است.
آقای علی ربیعی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی رسانه‌های فارسی زبان و القای تحریم نبودن دارو برای ایران، گفت: آنان ادعا می‌کنند که اگر به ما پول بدهند در جای دیگری آن را هزینه می‌کنیم؛ ما تصمیم داریم نحوه هزینه کرد پولی که از صندوق توسعه ملی برداشتیم با جزییات کامل منتشر کنیم.
وی افزود: ساده‌ترین راه برای پی بردن به موانع تحریم دارو و موادغذایی علیه کشورمان این است که آمریکایی‌ها بگویند کدام یک از مسیر‌های بانک جهانی برای واردات این محصولات به کشورمان آزاد است.
آقای ربیعی این ادعا را نوعی فریبکاری دانست و گفت: اکنون ایرانیان با ادراک کامل از این موضوع اگر بخواهند مبادله‌ای برای واردات دارو انجام دهند، با ناکامی مواجه می‌شوند و حتی انتقال پول برای اعضای خانواده‌های ایرانی با هزار زحمت انجام می‌شود.
وی افزود: کسانی که باوجود این شواهد روشن همچنان چنین ادعایی می‌کنند پاسخ بدهند که چرا برای واردات دارو‌های خریداری شده نمی‌توانیم حتی از ساز و کار مالی اینستکس استفاده کنیم و برای واردات از این طریق که به زحمت توانستیم یک مورد واردات از آن داشته باشیم با مشکل مواجهیم.
سخنگوی دولت تصریح کرد: تعجب می‌کنم از ایرانیانی که در برخی رسانه‌های فارسی زبان مروج این ادعا‌ها هستند، البته صاحبان این رسانه‌ها تکلیفشان مشخص است، زیرا این رسانه‌ها برای ناامنی روانی در جامعه ایران ایجاد شدند. ربیعی افزود: البته من در مقاله اخیرم نوشتم، حتی برای مخالفان مستقل احترام قایلم با این حال، سلامت ایرانیان را نمی‌شود موضوع مخالفت قرار داد.
وی با قرائت شعری به زبان آذری خطاب به ایرانیان فعال در شبکه‌های فارسی زبان وابسته به دشمن، تصریح کرد: ترجمه این شعر آذری این است که از پلی که نامرد ساخته است رد نشوید، چون ممکن است سیل شما را ببرد و در سایه روباه نخوابید هر چند شیر شما را بخورد.
آقای ربیعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد سامانه ۴۰۳۰ و پرهیز از تست گرفتن از افراد مشکوک به کرونا، گفت: این تست‌ها برای همگان نیست و چنین بنایی نداریم، مگر تست پادتن که اگر وزارت بهداشت عرضه کند از آن طریق می‌شود فهمید که چه کسانی پادتن بدنشان بالاست.
وی افزود: کسانی که با این سامانه تماس می‌گیرند، به پایگاه‌های سلامت ارجاع می‌شوند و در آن پایگاه‌ها ویزیت می‌شوند و در صورت لزوم حتما از آنان نمونه گیری خواهد شد. در اکثر کشور‌های دنیا اینگونه نیست از همگان تست کرونا بگیرند.
آقای ربیعی گفت: در غربالگری نوع ۲ اتفاقا ما از افرادی تست می‌گیریم که ممکن است حتی تمایل به این کار نداشته باشند، به نحوی که ما افرادی را ردگیری می‌کنیم و برای گرفتن تست به سراغشان می‌رویم.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آغاز روال معمول زندگی اجتماعی به رغم تاکید دولت بر حضور در خانه هشدار داد: ما نباید در این موضوع تعارضی ببینیم، راهبرد ما در این باره بر دو پایه استوار است و نباید به تعارض در این زمینه برویم، زیرا این‌ها ما را به شکست می‌کشاند.
وی تاکید کرد: سالخوردگان، بانوان خانه دار و کودکان باید در خانه بمانند و از پاساژگردی باید پرهیز شود، مراکز آموزشی تعطیل شدند تا شهروندان در خانه بمانند، بنای ما بر این است که این افراد در خانه بمانند و حفظ جان در برابر بیماری و بیکاری باید توامان باشد و با اجرای پروتکل‌های بهداشتی باید بتوانیم زندگی کنیم.
آقای ربیعی افزود: با اجرای این پروتکل‌ها باید بتوانیم زندگی کنیم والا در بلندمدت زندگی قابل تحمل نخواهد بود. ما نیاز به حفظ سلامت بلندمدت داریم و این هدف فقط با کرونا آسیب نمی‌بیند بلکه بر اثر بیکاری هم ممکن است آسیب ببیند.
وی با قدردانی از رسانه‌ها بابت کمک به دولت توصیه کرد: سعی کنیم این راهبرد را واحد ببینیم، ما می‌خواهیم جان مردم را هم در برابر بیماری و هم در برابر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی حفظ کنیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حفاظت از مردم و با تبریک سالروز تاسیس سپاه، گفت: ما همه پاسدارانی برای حفظ ارزش‌ها و صیانت از حقوق و معیشت مردم هستیم و به نوعی همگان پاسداری را تجربه می‌کنیم.
آقای ربیعی، سپاه پاسداران را مولود انقلاب اسلامی دانست و افزود: با وقوع مسایلی که در جامعه کنونی ایران مشاهده می‌شود، این ادراک بیش از پیش وجود دارد که سپاه چگونه جامعه و انقلاب ما را در برابر رویداد‌های ناگوار و توطئه‌ها حفظ می‌کند و این افزون بر نقشی است که این نهاد در دوره جنگ تحمیلی در حفاظت از کشور ایفا کرد. وی همچنین گفت: رشادت‌های سپاه پاسداران در کنار ارتش جمهوری اسلامی و دیگر نیرو‌های مسلح بود که توانست ایران را از تجاوز دشمنان حفظ کند. اکنون نیز سپاه پاسداران در کنار مردم است.
آقای ربیعی همچنین از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب برای به میدان آوردن همه نهاد‌های عمومی به ویژه نیرو‌های مسلح برای مقابله با کرونا قدردانی کرد.
سخنگوی دولت گفت: اکنون مثلث دولت، نهاد‌های تحت فرمان رهبر معظم انقلاب و سازمان‌های مردم نهاد تشکیل شده است که امیدوارم با مداخله هوشمندانه از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پول برداشت شده از صندوق توسعه ملی به چه میزان و چه مقدار ریالی است و ساز و کار هزینه کرد آن چگونه است؟ افزود: این پول به طور دقیق پس از تبدیل به نرخ نیمایی در دو زمینه اختصاص خواهد یافت، نخست حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد تا با اولویت تقویت و ساماندهی تولید دارو و یا در صورت نیاز واردات آن هزینه شود.
آقای ربیعی، افزایش تخت‌های بیمارستانی و بخش‌های مراقبت ویژه از بیماران برای مقابله با کرونا را از دیگر حوزه‌های وزارت بهداشت دانست که این رقم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای آن تخصیص داده می‌شود.
وی افزود: حوزه دیگری که این پول به آن تخصیص داده می‌شود شرکت‌های دانش بنیان است. سخنگوی دولت گفت: ما به التفاوت این پول تبدیل به نرخ نیمایی می‌شود و برای حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌های آسیب دیده از کرونا اختصاص داده خواهد شد و در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می‌گیرد.
آقای ربیعی افزود: این صندوق به طور شفاف همه مشمولانش را مشخص می‌کند و وامی هم که قرار است با سود ۱۲ درصد در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد با وثیقه بسیار ساده پرداخت خواهد شد که اطلاعات آن منتشر می‌شود.
وی پرداخت این وام را به بنگاه‌ها مشروط به حفظ کارگران این واحد‌ها دانست.
آقای ربیعی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه به سوریه، هدف سفر آقای ظریف را ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای برای اطمینان از روند صلح و پایان دادن به منازعات منطقه‌ای برشمرد.
وی تاکید کرد: منطقه تحمل مقابله با ویروس بیماری کرونا و درگیری‌های منطقه‌ای را ندارد، زیرا مردم آسیب زیادی می‌بینند.
آقای ربیعی گفت: در هفته‌های اخیر روند دیدار‌های دیپلماتیک و گفتگو‌های صلح با کندی مواجه شده بود چنانچه دبیر کل سازمان ملل نیز چند بار این موضوع را یادآوری کرد.
سخنگوی دولت افزود: بار‌ها اعلام کرده ایم که آماده ایم به پایان جنگ‌ها در منطقه کمک کنیم و همگان باید بدانند که مبارزه با کرونا سنخیتی با ادامه منازعات منطقه‌ای ندارد و جان شمار بیشتری از مردم را به خطر می‌اندازد.
وی ابراز امیدواری کرد: دیگر کشور‌ها به ویژه همسایگان سوریه نیز این خط و مشی جمهوری اسلامی ایران را پیگیری و همگان برای رهاشدن از شر ویروس کرونا مشارکت کنند.

باوجود زورگویی آمریکا؛ با آنان هیچ گفتگویی نمی‌کنیم
سخنگوی دولت تاکید کرد: تا وقتی تحقیر، زورگویی، تحریم و ترور از جانب آمریکایی‌ها ادامه یابد، هیچ گفتگویی با آنان نخواهیم کرد و سیاست‌های شکست خورده آنان ادامه خواهد یافت.
آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها در پی مذاکره با آمریکا پس از انتخابات ۲۰۲۰ و رفتن به سراغ جو بایدن هستند، گفت: این اظهارنظر شخصی آقای ترامپ است، اما بار‌ها اعلام کرده ایم که ساکنان کاخ سفید هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
وی تصریح کرد: البته آقای ترامپ مشکل فقدان مهارت در تعامل با دنیا، درک نادرست از تحولات منطقه و مشکلات داخلی اش مواجه است و با اینگونه فرافکنی‌ها اتهام زنی می‌کند.
آقای ربیعی این اظهارات ترامپ را بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات دولتش در به حرکت درآوردن دیپلماسی سازنده دانست.
سخنگوی دولت تاکید کرد: موضع دولت ما این است که از اصول معینی مبتنی بر احترام متقابل، چندجانبه گرایی، مقاومت در برابر زورگویی و تاکید بر احترام همگان به مقررات بین المللی پیروی می‌کند.
وی گفت: هر رئیس جمهوری در آمریکا به قدرت برسد، اعم از اینکه جمهوریخواه باشد یا دموکرات، برای ما تفاوتی نمی‌کند.
آقای ربیعی به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد: به جای پیداکردن مقصر‌های خیالی، مسیر نادرستش را تصحیح کند و سپس شاهد وزیدن باد‌های تغییر هم باشد.
وی با تاکید بر اینکه آنان باید تحریم را بردارند و به میز ۵ + ۱ برگردند، افزود: کسی که با حصول اهداف سیاسی اش متوسل به تهدید و ترور می‌شود، نوعی ناتوانی در گستره دیپلماسی و سخنان فرافکنانه را به نمایش می‌گذارد.
آقای ربیعی تاکید کرد: ما صلح طلب هستیم و در چارچوب‌هایی که اعلام کردیم نمی‌خواهیم زورگویی و خفه شدن را حتی در حین مقابله با بیماری کرونا بپذیریم و به مذاکره وادار نمی‌شویم.

در غربالگری کرونا از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشتیم
سخنگوی دولت با بیان اینکه در غربالگری کرونا از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشتیم، گفت: وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند شده ایم.
آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود افزود: امروز به قدرت فناوری های روز و با تلاش وزارت ارتباطات و سایر شرکت های دانش بنیان توانستیم، افرادی که در تماس با مبتلایان بودند یا مبتلایان به نحوی در خانواده آنها بوده اند، یا به شکلی با آنها ارتباط داشتند، شناسایی کنیم و مرحله دوم غربالگری را با این افراد آغاز کردیم. سخنگوی دولت ادامه داد: ما چیزی به اسم عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم.
وی افزود: خوشبختانه با اتکاء به ظرفیت های داخلی توانسته ایم، در کمترین زمان ممکن نیازمندی های مردم درحوزه سلامت را برطرف کنیم.
آقای ربیعی همچنین گفت: تولید ماسک در روزهای اول شیوع کرونا و در ۳۰ بهمن ۹۸ حدود ۴۰۰ هزار عدد در روز بود، اما امروز صرف نظر از آمار کارگاه های مختلف تولیدی فقط تولید صنعتی ماسک به بیش از ۴ میلیون عدد در روز رسید.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در تولید مواد بهداشتی و ضد عفونی هم علاوه بر تامین مصرف داخلی، خوشبختانه به مرحله صادرات رسیده ایم و امروز فروشگاه های ما درسراسر کشور کلیه اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را عرضه می کند.
وی با تاکید براینکه اصل برای ما تامین نیازهای داخلی است، گفت: حوزه دانش بنیان، اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده است از جمله ساخت ونتیلاتورها،کیت های تشخیص بیماری کووید ۱۹ پس از تامین نیازهای داخل از امکان صادرات هم برخوردارند.
آقای ربیعی افزود: مطابق آخرین آمار ستاد ملی مقابله با کرونا و آماری که در جلسه روز گذشته هیات دولت اعلام شد، روند ابتلا و جان باختگان بیماری کرونا رو به کاهش است.
سخنگوی دولت همچنین گفت: هر چند این کاهش در برخی از استان ها با شیب کند ادامه دارد، اما در مجموع روند ابتلا و جانباختگان بیماری کرونا شیب ملایمی دارد.
سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد : اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم ما همچنان باید مراقبت کنیم، در این دوره ناچاریم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و همچنان تا زمانی که وزیر بهداشت اعلام کند که ویروس را عقب رانده ایم، باید شرایطی اتخاد کنیم که کمترین فشار را به کادر درمانی وارد کند.
آقای ربیعی با بیان اینکه اپلیکیشن ماسک مورد حمایت دولت است، گفت: به همه توصیه می کنم از این اپلیکیشن استفاده کنند.
سخنگوی دولت همچنین با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به تمامی مسلمانان جهان ابراز امیدواری کرد: به برکت این ماه مبارک، بر این ویروس پیروز می شویم، همانگونه که مقام معظم رهبری پویش خیر جمعی و دست یاری را اعلام کردند، این پویش درس گرفتن از سنت حسنه ای بوده که در رمضان های سنوات گذشته داشتیم، امسال باید در ماه رمضان این پویش را به یک پویش سراسری تبدیل کنیم، تا افرادی که ناشی از کرونا درگیر فقر، بیکاری و تنگ دستی شده اند، روزگار را بگذرانند.

اتکا به داخل برای تامین نیازمندی‌های سلامت
سخنگوی دولت: با اتکا به توانمندی‌های داخلی توانستیم نیازمندی‌های بخش سلامت کشور را تامین کنیم.
آقای علی ربیعی در نشست خبری امروز (دوشنبه) با تبریک هفته سلامت به مجموعه بهداشت و درمان، افزود: ما هیچ گاه چنین درکی از سلامت در جامعه نداشتیم. این بار قهرمانان و حماسه سازان از مجموعه کارکنان نظام پزشکی سربرکشیده اند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: با اتکا به توانمندی‌های داخلی توانستیم نیازمندی‌های بخش سلامت کشور را تامین کنیم.
آقای ربیعی افزود: در تولید ماسک صنعتی، روزانه ۴ میلیون عدد ماسک تولید می‌کنیم و در تولید مواد ضدعفونی کننده، افزون بر تامین نیاز‌های داخلی به مرحله صادرات رسیدیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.