×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
ذخایر روغن خام کشور به بیش از ۲ میلیون تن می‌رسد

تجارت گردان | ذخایر روغن خام کشور به بیش از ۲ میلیون تن می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌ و گو با اشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر روغن کنجاله سویا، کلزا و … به اندازه کافی در کشور وجود دارد و کمبودی در عرضه نداریم.

او افزود: اگر دولت برای سال آینده نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی را تعدیل کند بدون تردید این امر رضایت کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی را فراهم می‌کند.

مهاجر با اشاره به اینکه به میزان کافی بذر برای سال آینده تهیه شده است، بیان کرد: هم اکنون مقدمات کشت برای سال آینده فراهم شده و امیدواریم شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی خرید همانند سال‌های گذشته با خرید و پرداخت به موقع مطالبات رضایت کشاورزان را نسبت به تحویل دانه‌های روغنی به مراکز دولتی جلب کند.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در سال آینده تولید دانه‌های روغنی به ۶۰۰ هزار تن برسد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این مسئله که اصلاح نرخ خرید تضمینی بر افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی تاثیر به سزایی دارد، اظهار کرد: بنده به عنوان مجری طرح دانه‌های روغنی بار‌ها اعلام کردم که اصلاح نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی در بودجه سال آینده تاثیر به سزایی در افزایش سطح زیر کشت خواهد داشت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در واردات روغن به کشور نداریم، اظهار کرد: با توجه به میزان کافی ذخایر کمبودی در واردات روغن وجود ندارد و همواره بیش از نیاز کشور روغن در کشور موجود است به طوری که در بسیاری از مواقع واردات روغن به ۱ میلیون تن می‌رسد در حالی که سالانه رقمی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن باید کنجاله و دانه‌های روغنی وارد شود.

او مجموع نیاز کشور به روغن خام را ۱ و نیم میلیون تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون بیش از ۲ میلیون تن روغن در کشور موجود است.

ضرورت رقابت پذیری کشت دانه‌های روغنی با سایر محصولات سبزی و صیفی

مهاجر در پایان درباره تاثیر اصلاح نرخ خرید تصمینی دانه‌های روغنی در بودجه سال آینده در برنامه خود اتکایی گفت: اصلاح نرخ خرید تضمینی در بودجه سال آینده و استمرار برنامه خود اتکایی به رقابت پذیری کشت دانه‌های روغنی و گندم به عنوان دو محصول استراتژیک با سایر محصولات سبزی و صیفی بستگی دارد که امیدواریم دولت با اصلاح نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی مشکلات را برای سال آینده مرتفع کند و کار را به جایی نرساند که کشاورزان به جای کشت گندم و دانه‌های روغنی به سمت و سوی کشت دیگر محصولات همچون سبزی، گوجه فرنگی، پیاز، خربزه و … سوق داده شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.