×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۳
ذخایر سیب درختی و پرتقال شب عید تامین است

تجارت گردان | ذخایر سیب درختی و پرتقال شب عید تامین است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، «داراب حسنی» روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه تنظیم بازار شب عید امسال به وزارت صنعت محول شده است افزود: براساس برنامه ریزی،   ۲۵ هزار تن سیب درختی و ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شمال و جنوب برای عرضه در بازار شب عید و ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۶۲ درصد سطح زیرکشت میوه های کشور به میوه های سردسیری اختصاص دارد، گفت: تولیدات باغی کشور در حال حاضر در یک سال ۲۴ میلوین تن است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری تصریح کرد: یکی از برنامه های دو سال گذشته این معاونت سرشاخه کاری باغات بوده است که از این طریق کشت محصولاتی همچون گردو، پسته و بادام تحت کنترل قرار گرفته است.

حسنی، میزان تولید مرکبات را پنج میلیون و ۵۰۰ هزارتن و سیب درختی را چهار میلیون تن عنوان کرد و افزود: مشکلی برای تامین میوه شب عید نیست.

وی با بیان اینکه سیب درختی ایران رتبه چهارم جهان را داراست گفت: ایران در تولید محصولاتی همچون زردآلو، انگور و کشمش به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم و هفتم جهانی را دارد.

سرانه مصرف قارچ در ایران یک دوم جهان است

«غلامرضا تقوی»   مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست خبری گفت: اکنون بیش از ۱۳ هزارو ۹۲۷ هکتار سطح گلخانه‌ای فعال در کشور داریم که از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار مربوط به سبزی و  صیفی و دو هزارو ۷۰۰ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی است.

وی اضافه کرد: ایران رتبه پنجم تولید گل و گیاه زینتی در آسیا را بعد از کشور تایلند را دارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها تصریح کرد: در حوزه سبزی و صیفی مانند تولید خیار، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان دو میلیون و ۴۰۰ هزارتن تولیدات کارخانه ای داریم.

تقوی با اشاره به اینکه ایران رتبه ششم تولید قارچ خوراکی جهان را داراست گفت: مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور ما بیش از ۱.۲ کیلوگرم و میانگین مصرف سرانه دنیا ۴ کیلوگرم است که این نشان می‌دهد باید در زمینه افزایش مصرف قارچ خوراکی اقدام کنیم.

وی تصریح کرد با این وجود تولید قارچ نسبت به سال ۹۲، ۵۹ درصد رشد داشته است و استان‌های تهران با ۴۱ هزار تن تولید و البرز با ۲۵ هزار تن تولید، رتبه‌های اول و دوم کشور را کسب کرده‌اند.

خودکفایی ایران در تامین اندام‌های تکثیری گیاه

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به تازگی واردات اندام‌های تکثیری کاهش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که در این بخش به خوداتکایی ۱۰۰ درصدی رسیده‌ایم.

به گفته وی، تلاش داریم در حوزه پیاز گل و گیاهان زینتی نیز به خوداتکایی برسیم.

تقوی با اشاره به اینکه کشت محصولاتی مانند سبزی و سیفی از فضای باز باید به گلخانه منتقل شود، گفت: هشت استان به صورت پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند و تاکنون بیش از ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و به نظر می‌رسد تا پایان سال ۹۸ به ۱۰۰ درصد برسد.

وی افزود: تلاش داریم یک هزار هکتار محصول فضای باز را به داخل گلخانه ها انتقال دهیم.

صرفه جویی آب از توسعه گلخانه ها ۲۳ برابر آب سد کرج

«حبیب رادفر» مجری طرح توسعه گلخانه های کشور هم در جمع خبرنگاران گفت: ۴۸ هزارو ۳۵۵ هکتار برنامه اقتصاد مقاومتی گلخانه از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است که مقرر شده ۳۲۰ هزار هکتار از فضای آزاد در استان های کشور شناسایی شود.

وی با تاکید بر اینکه سبزی و صیفی از فضای باز باید به گلخانه ها شود اظهارداشت: کشت انواع علوفه و غلات در فضای باز در دستور کار است.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور تصریح  کرد: توسعه این میزان گلخانه چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می کند که این میزان برابر با ظرفیت ۲۳  سد کرج (ظرفیت سد کرج ۲۰۵ میلیون مترمکعب) است.

رادفر در ادامه یادآورشد: از سال ۹۲ تا پایان آذرماه سال ۹۸ سطح گلخانه های کشور حدود ۹ هزارو ۸۸۸ هکتار افزایش یافته که در مقایسه با سال پایه ۱۲۳ درصد رشد داشته است و بیش از دو برابر به سطح گلخانه های کشور افزوده شده است.

رشد ۲۰ درصدی سطح زیرکشت زیتون طی ۲۶ سال گذشته

«رحمت الله پریچهر» مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در این نشست خبری با اشاره به اینکه طرح توسعه باغات زیتون از سال ۷۲ در کشور آغاز شده است، گفت: اکنون سالانه ۱۴۷ هزارتن محصول میوه  زیتون در سطح ۹۲ هزارو ۶۳۰ هکتار در ۲۶ استان کشور تولید می شود که از سال ۷۲ تاکنون تولید و سطح زیرکشت زیتون ۲۰ برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، فارس، گلستان و سمنان اکنون بیشترین سطح زیرکشت را در این زمینه دارند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: درحال حاضر ایران در تولید زیتون  رتبه بیستم و در سطح زیر کشت در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن روغن از میوه زیتون استحصال می شود، افزود: سال گذشته ۷۰ هزار پیوند و سرشاخه کاری  در باغات زیتون کشور انجام شد و اکنون از محصول زیتون نیمی برای تولید کنسرو و نیمی برای تولید روغن به دست می آید.

پریچهر افزود: در سالهای گذشته حدود ۷۰ درصد محصول زیتون تبدیل به کنسرو و نزدیک  ۳۰ درصد تبدیل به روغن می‌شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.