×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ذخیره‌سازی ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور/ ظرفیت صادرات گاز مایع ایران افزایش یافت

به گزارش تجارت گردان به نقل از شانا، جلیل سالاری در نشست خبری که بعدازظهر امروز (شنبه،‌ ۲۱ مردادماه) به‌مناسبت روز خبرنگار و به‌منظور ارائه گزارش عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آستانه هفته دولت با نمایندگان رسانه‌های خبری برگزار شد،‌ اظهار کرد: همکاران ما تجربه زمستان سال ۱۴۰۱ را داشتند و امسال با انجام پیش‌بینی‌های لازم و به همسو با حجم مصرف، نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کردیم و همه مخازن فعال در بخش نیروگاهی را پر کردیم.

صدور خدمات فنی – مهندسی برای نخستین بار در دولت سیزدهم

وی در تشریح اقدام‌ها و دستاوردهای این شرکت به‌ویژه در حوزه فراسرزمینی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که براس نخستین بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی – مهندسی اقدام کرده‌ است، افزود: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی – تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئیو … نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام می‌کنند و نسبت به ارائه پیشنهادها اقدام می‌کنیم تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در حوزه صنایع پالایشی، گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آن‌ها هزینه شده، از آن جمله بوده است. همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است. در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره‌ جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

سالاری ادامه داد: پارسال ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌ها توسط نفتکش جابه‌جا شد و در بخش ریلی این حجم، ۳۳ درصد بوده است که این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفت‌گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه‌جایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله، عدد بسیار بزرگی است؛‌ بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.

مصرف بنزین شهر تهران معادل ۳ استان کشور

وی با انتقاد از مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور افزود: در شمال‌غرب کشور نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم، آن‌هم در شرایطی که در این محدوده تنها پالایشگاه تبریز با حدود ۳.۸ میلیون لیتر تولید روزانه دارد؛ مصرف تهران هم‌اکنون به طور میانگین روزانه ۲۱ میلیون لیتر است که عدد بسیار بزرگ و معادل مصرف سه استان کشور است؛ همچنین حجم مصرف بنزین تهران و منطقه شمال کشور در مجموع بیش از روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین است که همه این‌ها اعداد بسیار بزرگی است. در شمال شرق کشور مصرف ۱۰ میلیون لیتر و در استان مرکزی ۱۷ میلیون لیتر، در غرب ۹ میلیون لیتر و در جنوب غرب کشور ۶ میلیون لیتر و در جنوب کشور حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مصرف بنزین کشور ‌اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است که با توجه به این که عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعفی نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت سوخت را منتقل می‌کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم. بنابراین نیاز است که در حوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود.

سالاری گفت: از جمله اقدام‌های انجام‌شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت تعریف اجرای خطوط لوله جدید بود که در حال پیگیری برای اجرایی شدن است و مطالعات اولیه و مسیریابی احداث این خطوط انجام شده تا پروژه‌ها در مسیر اجرایی قرار بگیرد.

وی افزود: در حوزه توسعه ناوگان نیز هدف ما کاهش مصرف ناوگان است که در این زمینه با همه شرکت‌های خودروساز نشستی برگزار کردیم تا طرح خروج خودروهای فرسوده اجرایی شود، امروز نزدیک یک میلیون خودرو در کشور در حوزه ناوگان سنگین فعالیت می‌کنند که روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و اگر این خودروها نوسازی شوند، مصرف به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

۵۸ میلیارد دلار سوخت‌سوزی در حمل‌ونقل کشور

معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: امروز در بخش سوخت کشور حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر مصرف سوخت مایع داریم که حجم بسیار قابل توجهی است و اگر هر لیتر فرآورده نفتی را ۸۰ سنت در نظر بگیریم، نزدیک ۵۸ میلیارد دلار سوخت‌سوزی فقط در حوزه حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد که اگر تنها ۲۰ درصد آن صرفه‌جویی شود، منابع قابل توجهی از سرمایه‌ مملکت آزاد خواهد شد که با توجه به ظرفیت‌های صادراتی می‌تواند وارد چرخه صادراتی و توسعه زیرساخت‌های کشور شود.

اجرای ۲ طرح پایلوت کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های کشور به‌منظور دستیابی به دانش فنی

سالاری تأکید کرد: در بند «ر» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تکلیف شده است که ۴۰ درصد سود پالایشی صرف اجرای طرح‌های کیفی‌سازی شود و همه شرکت‌های پالایشی امروز در مجامع این رقم را پیش‌بینی کردند و برای همه این شرکت‌ها، طرح‌های پالایشی تعریف شده است و ما ماهانه با مجریان طرح‌ها نشست‌های هماهنگی را برگزار می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین مباحث در این حوزه کیفی‌سازی نفت‌کوره است که در حوزه دانش فنی این بخش دچار مشکل هستیم، بنابراین با شناسایی شرکت‌های فعال در این حوزه، طرح‌های جدید به صورت پایلوت تعریف شده و با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد امضا شده است که به زودی از حدود دو طرح پایلوت در این زمینه در هفته دولت رونمایی خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در صورت خروجی مناسب این طرح‌ها، به سمت تجاری‌سازی در این زمینه حرکت می‌کنیم و صاحب دانش‌فنی کیفی‌سازی و کمی‌سازی در بخش فرآورده‌های سبک و نفت‌کوره خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ثبت شرکت پالایشگاه شهید سلیمانی، تهیه اسناد مناقصه و آغاز برگزاری نشست‌های هیئت‌مدیره این پالایشگاه، تعیین‌تکلیف اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش را از دیگر اقدام‌های این شرکت در دو سال گذشته خواند.

سالاری گفت: ما در پروژه شهید سلیمانی تنها ۱۰ درصد سهم داریم، اما دغدغه‌مان این است که این طرح‌ها شکل بگیرد. برخی از طرح‌ها را نیز درخواست کرده‌ایم که از اصل ۴۴ و لیست واگذاری با توجه به تکالیف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خارج شوند.

رونمایی از طرح‌های دانش‌بنیان در زمینه توزیع سوخت

وی یادآور شد: در بخش توسعه زیرساخت و نرم‌افزاری نیز اقدام‌هایی به‌ویژه در شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی (در حوزه دانش‌بنیان‌ها و کارت‌خوان‌ها) ایجاد شده است که به‌زودی رونمایی می‌شوند. در بخش تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توزیع سوخت هم کارهای بزرگی انجام شده که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشترین بار مجموعه در زمینه تأمین امنیت انرژی در بخش‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی و … برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، افزود: در حوزه تنوع‌بخشی به سبد سوخت،‌ اقدام‌های مطلوبی انجام شده است که مذاکرات برای جایگزینی خودروهای هیبریدی، پیگیری تولید کارخانه‌ای و تبدیل کارگاهی خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز و به کارگیری همه ظرفیت‌های این شرکت در زمینه مدیریت مصرف سوخت از آن جمله است.

سالاری بیان کرد: کارت سوخت در اختیار افراد جوابگوی نیاز آنهاست و کارت جایگاه‌دار را به‌عنوان یک اضطرار در نظر گرفته‌ایم، برداشت سوختی که در ماه‌های گذشته در کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که حدود ۴۲ درصد از نرخ اول، ۲۱ درصد از نرخ دوم و از کارت جایگاه‌داران حدود ۳۴ درصد بوده است که نشان می‌دهد باید به سوی این فرهنگ حرکت کنیم که طبق تکالیف خودمان برای اختصاص تراکنش‌ به خودروها اختصاص دهیم.

صدور ۴ میلیون کارت هوشمند سوخت در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: در زمان ورود من به مجموعه شرکت ملی پخش تنها، ۹ هزار کارت سوخت وجود داشت، این در حالی بود که سالانه ۱.۵ میلیون خودروی جدید به ناوگان اضافه می‌شود که با احتساب کسانی که به‌صورت المثنی نیاز به کارت سوخت دارند، نیاز مجموعه سالانه حدود ۲.۵ میلیون قطعه کارت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: خوشبختانه در این مدت ۴ میلیون کارت سوخت صادر شد و کمبودی وجود نداشت. همچنین در حال غربالگری کارت هوشمند سوخت هستیم تا خودروهایی که غیرفعال هستند، رصد شده و بتوانیم با کارت اشخاص، حجم سهمیه موردنیاز افراد را اختصاص دهیم، اگر چه کارت آزاد ویژه شرایط اضطرار نیز همچنان در جایگاه‌ها موجود است. با بررسی مصارف متوجه شدیم که سهمیه، مقدار نیاز مالکان را به طور کامل پوشش می‌دهد.

ذخیره‌سازی و برنامه‌ریزی مناسب برای تأمین سوخت زائران اربعین

سالاری در ادامه گفت: برای ایام اربعین تمهیدهایی اندیشیده و هماهنگی‌ها با ستاد اربعین انجام شده است و در بخش‌های مختلف سوخت مورد نیاز خودروهای ناوگان سنگین و کارت‌های هوشمند بر مبنای پیمایش پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، اتوبوس‌های درون‌شهری نیز با همکاری سازمان راهداری سهمیه اختصاصی دارند و برای مجموعه خارج از کشور نیز پیش‌بینی شده که ذخیره مناسب نفت‌گاز داشته باشیم.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در این مدت افزون بر تمرکز بر خودروهای عمومی، در مبادی ورودی نیز سوخت موردنیاز را پیش‌بینی کنیم که پیش‌بینی جایگاه‌های سیار در مناطق کرمانشاه، مهران، ایلام، چذابه و شلمچه از آن جمله است تا سوخت موردنیاز زائران اربعین حسینی را به بهترین شکل ممکن تأمین کنیم.

توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت صادراتی گاز مایع کشور

سالاری با اشاره به اینکه در حوزه صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) در کشور چندین اقدام مهم در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: صادرات دریایی در حوزه شرکت‌های پالایشی در عمل قطع شده بود و تلاش کردیم آن را احیا کنیم که در بندرعباس با ظرفیت روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تن احیا شد و در آبادان نخستین کشتی حمل گاز مایع پهلو گرفت و تأسیسات صادرات گاز دریایی در آن منطقه نوسازی و بازسازی شد، بنابراین این اقدام به جای عرضه زمینی از مقصد آبادان به سمت افغانستان و پاکستان انجام شد.

تولید روزانه ۷ هزار تن گاز مایع

وی تصریح کرد: افزون بر آن با حمایت وزیر نفت، اقدام‌هایی انجام شد تا به‌منظور تأمین نیاز شرکت‌های پالایشی، گاز مایع سالانه را در اختیار خودشان قرار دهیم و این مجوزها اخذ شده است و شرکت‌های پالایشی می‌توانند راسا وارد بازار صادرات شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یادآور شد: اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تن تولید روزانه گاز مایع کشور است که با توجه به آن‌چه در قانون آمده برای توزیع گاز مایع از طریق‌ تراکنش (که اقدام بزرگی است که از سوی شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی و سبب کاهش مصرف در این حوزه شده است)، ۲۹ درصد کاهش مصرف داشتیم که در نتیجه، ظرفیت مناسبی برای صادرات گاز مایع فراهم شده است.

سالاری تأکید کرد: حجم صادرات گاز مایع در فصل‌های مختلف متفاوت است، اما حدود ۴۰ درصد گاز مایع تولیدی در کشور، برای صادرات در اختیار شرکت‌های پالایشی است.

به‌کارگیری نخستین کمپرسور ایرانی در پروژه‌ فراسرزمینی پالایشی

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز در این نشست گفت: در بخش صدور خدمات فنی – مهندسی این افتخار را داشتیم که واحد FCC پالایشگاه ال‌پالیتو را با راهنمایی‌های فنی – مهندسی متخصصان ایرانی راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه توان و تخصص ما حاصل سال‌ها زحمات در حوزه صنایع پالایشی و اراده پنهان در این حوزه است، افزود: در داخل کشور نیز در شرایط تحریم، بسیاری از پروژه‌های پالایشی مهم از جمله پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و تهران را اجرا کردیم که بزرگترین آن پروژه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بود که به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در چند روز آینده نیز نخستین کمپرسور ایرانی که به حد استاندارد کشورهای آمریکایی رسیده است، در پالایشگاه فراسرزمینی به کار می‌گیریم؛ در بخش تأمین تجهیزات نیز رسالتی را تعریف کرده‌ایم که با تعریف پروژه‌ها و طرح‌ها، توان ساخت داخل را از نظر دانش فنی و تجهیزات توسعه دهیم و امروز بیش از ۲ میلیون قطعه و کالا را صادر کرده‌ایم که نشان از توسعه صنایع پالایشی ماست و سازندگان ایرانی به این ظرفیت دست یافتند  که افزون بر تأمین نیاز داخل، به خارج کشور نیز صادرات دانش فنی و کالا و خدمات داشته باشند.

هزینه ۱۰ برابری انتقال سوخت زمینی/ استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها برای بومی‌سازی دانش فنی پیگرانی هوشند خطوط لوله

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم در سخنانی در تشریح دستاوردهای دوساله این شرکت در دولت سیزدهم، با اشاره به انتقال نفت خام و فرآورده نفتی از طریق ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی از طریق خطوط لوله کشور منتقل شده است.

وی در مقایسه هزینه انتقال نفت خام و فرآورده نفتی از طریق جاده و خط لوله اظهار کرد: هزینه انتقال از طریق نفتکش بدون احتساب سوخت مصرفی در نفتکش‌ها در کشور، حدود ۱۰ برابر است که عدد بسیار بزرگی است و نشان از اهیمت توسعه خطوط لوله و نیز نگهداری خطوط لوله موجود دارد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از امضای دو تفاهم‌نامه در حوزه استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیگرانی هوشمند خطوط لوله از سوی شرکت‌های ایرانی به‌منظور بررسی وضع خطوط لوله کشور خبر داد و افزود: طول عمر خطوط لوله در این حوزه چندان مهم نبوده و نگهداری در این حوزه در اولویت است و با نگهداری صحیح، خطوط با کیفیت لازم به کار خود ادامه خواهند داد.

رحیمی بیان کرد: بخشی از قاچاق سوخت در کشور توسط انشعاب‌های غیرمجاز انجام می‌شود که افزون بر هدررفت فرآورده، جان هموطنان را نیز به خطر می‌اندازد که با اقدام‌های انجام‌شده در شرکت خطوط لوله و مخابرات، به جد در این حوزه ورود کردیم و با استفاده از دانش فیبر نوری با همکاری با دانشگاه شریف برای کشف انشعابات غیرمجاز اقدام خواهیم کرد. دو تفاهم‌نامه انشعاب‌یاب و نشت‌یاب نیز در این زمینه امضا شده و در حال انجام است.

استفاده از سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در تشریح اقدام‌های شاخص در این شرکت در دو سال گذشته، توضیح داد: در حوزه سیاست‌های غیرقیمتی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور اقدام‌های موثری در دو سال گذشته انجام شده که ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران از آن جمله است.

وی افزود: سیاست‌ غیرقیمتی با ابزار غیرقیمتی متفاوت است و ما تلاش کردیم با به‌کارگیری سیاست‌های متفاوت، افزون بر مدیریت صحیح مصرف سوخت، توزیع یکنواخت سوخت در حوزه فرآورده نفتی در مجاری عرضه را نیز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کشور باید به سمت و سوی ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات و یکپارچه‌سازی در بانک‌های اطلاعاتی و داده‌کاوی آنها در این مرکز پیش رود و سیاست‌های یکپارچه در حوزه‌های مختلف اجرایی شود.

نژادعلی در پایان درباره نتایج طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد از توزیع سوخت کشور از طریق کارت‌های سوخت شخصی و با نرخ اول انجام می‌شود، بیش از ۲۵ درصد نرخ دوم با استفاده از کارت سوخت شخصی بوده و حدود ۳۰ درصد نیز از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران انجام می‌شود. استفاده از کارت سوخت آزاد اضطراری جایگاه‌ها به واسطه تک نرخ بودن بنزین، به صورت یک فرهنگ درآمده بود که با اجرای این طرح به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی برای شفاف‌سازی در این حوزه حرکت کردیم و امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال به نتیجه مطلوب در این حوزه دست یابیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.