به گزارش تجارت گردان به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ محمد مهدی پیشقدم مدیرکل مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور، روند اجرای تغییرات زیربنایی و بنیادی این مجموعه که دارای زیرمجموعههایی نظیر”مرکز مبادله پستی بینالمللی فرودگاه امام خمینی(ره)”، “مرکز مبادله پستی راهآهن تهران”، “مرکز مبادله پستی فرودگاه مهرآباد” و “مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیجفارس” است را تشریح کرد.
محمد مهدی پیشقدم با بیان اینکه حدود هفتاد درصد از ترافیک مرسولات پستی کشور در این مرکز پردازش و آماده سازی شده و به مقاصد ارسال می شود، گفت: «مسلما کارسازی و پرداختن به این میزان از ترافیک و حجم رو به رشد مرسولات پستی نیازمند تغییر در زیرساخت ها و بازنگری مستمر در فرایندهاست؛ به همین منظور و در راستای هوشمندسازی پست، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمنماه سال ۱۴۰۰، بزرگترین و پیشرفتهترین سیستم تفکیک و ثبت مرسولات پستی با نام “سورتینگ هوشمند” در این مرکز افتتاح شد.»
سیستم سورتینگ هوشمند پستی و ارتقای سرعت و کیفیت خدمات
وی ادامه داد: «با راهاندازی سورتینگ هوشمند پستی، بیش از پنجاه درصد از ترافیک امانات پستی توسط این سیستم، ثبت ورود و تجزیه میگردد که تاثیر به سزایی در ارتقای کیفیت این فرایند و افزایش سرعت، دقت و امنیت مرسولات داشته است.»
پیشقدم اضافه کرد: «در کنار مرسولات امانت و خریدهای الکترونیکی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب ۱۵ و ۱۹ درصد در ترافیک و وزن و مرسولات ویژه که ۷۲ درصد رشد داشتهاند، مرسولاتی از خانوادهی پاکتهای بزرگ پستی و دارای محتویاتی اعم از لباس، کفش و… موسوم به “جوف” نیز ترافیک چشمگیر بیش از صد درصدی داشته است که این امر بیانگر ضرورت و لزوم راه اندازی سورتینگ هوشمند مرسولات جوف بوده و با برنامهریزیهای صورت گرفته این سیستم، در بهمنماه سال جاری و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح میگردد.»
راهاندازی سیستم هوشمند آمادهسازی مرسولات جوف
وی افزود: «با راهاندازی «سیستم هوشمند آمادهسازی مرسولات جوف»، تمامی مراحل دپشبندی، آمادهسازی تا کیسهگذاری و ارسال حدود هفتاد هزار مرسوله به طور کامل و با کمترین دخالت نیروی کار و بالاترین کیفیت در هر شبانه روز صورت میپذیرد.»
در فاز بعدی و آیندهی نزدیک نیز راهاندازی “سیستم هوشمند آمادهسازی مرسولات پاکت” که شامل گذرنامه، کارت سوخت، کارت و اسناد خودرو و… است و ترافیکی بالغ بر صدهزار مرسوله در روز را شامل میشود نیز در دستور کار این مرکز و حوزه فنی شرکت ملی پست قرار دارد.
تردد ۷۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت در مرکز تجزیه ومبادلات پست کشور در هر شبانه روز
وی ادامه داد: «بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سامانه داخلی ورود و خروج، در هر شبانه روز حدود ۷۰۰دستگاه کامیون و کامیونت از استانهای کشور و مناطق پستی تهران و بالعکس در این مرکز تردد دارند.»
پیشقدم گفت: «تا خرداد ماه سال جاری آمادهسازی و رهسپاری مرسولات امانت تهران به دلیل کمبود فضای عملیاتی در فضایی مشترک با مرسولات سایر استانها انجام میشد، برای حل این مشکل و ساماندهی، کنترل و مدیریت ترافیک روزافزون مرسولات به ویژه امانات حجیم، با بکارگیری توان داخلی مجوعه و تلاش کارکنان توانستیم جایگاهی جدید و جدا از سکوی استانها برای ثبت و بارگیری مرسولات مناطق پستی ایجاد نماییم.»
وی عنوان کرد: «راه اندازی این سکو در ضلع شرقی ساختمان کمک شایان توجهی به تسریع در روند رهسپاری مرسولات امانت به مناطق تهران و امکان تجزیه به نواحی مناطق و به تبع آن تسریع در توزیع و رضایتمندی مشتریان داشته است.»
راهاندازی نرم افزار توزین مرسولات پستی در راهآهن
پیشقدم در تشریح طرحها و اقدامات این مرکز در راستای هوشمندسازی و ارتقای کیفیت اجرای عملیات پستی؛ به راهاندازی نرم افزار توزین مرسولات پستی در راهآهن با هدف توزین ترولی و پالتهای پستی و ثبت الکترونیکی در سامانه به منظور حذف ثبت دستی و دخالت نیروی انسانی و صحتسنجی و افزایش دقت در صورتحسابهای راهآهن، صرفهجویی ۳۴درصدی در هزینه آب شرب با راهاندازی سیستم تصفیه آب مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس، تعمیر ۹ هزار و چهارصد پالت چوبی، تعمیر و بازسازی دیزل ژنراتورهای موجود در مرکز در راستای اجرای دستورالعمل پدافند غیرعامل، راهاندازی سامانه ثبت مرسولات دارای بارکد مخدوش و لفاف متلاشی به منظور اشتراک اطلاعات با دیگر ادارات پستی کشور و با هدف تسریع در تعیین تکلیف این مرسولات و پاسخگویی بهتر به مکاتبات اداری و همچنین راهاندازی سامانه ثبت درخواست و رزرو کامیون بخش خصوصی با هدف دستیابی به مناسبترین نرخ و شرایط شرکتهای باربری برای حمل و نقل و رهسپاری مرسولات پستی، اشاره کرد.
تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی در اجرای فرایندهای پستی در این مرکز از سهم بالایی برخوردار است، گفت: «به منظور قدردانی از تلاشها و عملکرد کارکنان، ایجاد انگیزه و افزایش کیفیت اجرای فرایندها، شاخصهایی برای شناسایی و تشویق کارکنان تعیین شده و به طور مستمر مورد ارزیابی و پایش قرار میگیرند.»
مدیرکل مرکز تجزیه و مبادلات،با بیان اینکه ترافیک مرسولات پستی در بیشتر روزهای سال جاری حتی از ترافیک مرسولات در روزهای پایانی سال گذشته و شب عید نیز بیشتر بوده، افزود: «ترافیک مرسولات در هفت ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل، حدود یازده درصد افزایش داشته و این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال این روند افزایشی شیب تندتری خواهد داشت.