راه‌اندازی سیستم هوشمند آماده‌سازی پاکت‌های بزرگ‌ پستی (جوف)

 به گزارش تجارت گردان به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست؛ محمد مهدی پیشقدم مدیرکل مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور، روند اجرای تغییرات زیربنایی و بنیادی این مجموعه که دارای زیرمجموعه‌هایی نظیر”مرکز مبادله پستی بین‌المللی فرودگاه امام خمینی(ره)”، “مرکز مبادله پستی راه‌آهن تهران”، “مرکز مبادله پستی فرودگاه مهرآباد” و “مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج‌فارس” است را تشریح کرد.
محمد مهدی پیشقدم با بیان اینکه حدود هفتاد درصد از ترافیک مرسولات پستی کشور در این مرکز پردازش و آماده سازی شده و به مقاصد ارسال می شود، گفت: «مسلما کارسازی و پرداختن به این میزان از ترافیک و حجم رو به رشد مرسولات پستی نیازمند تغییر در زیرساخت ها و بازنگری مستمر در فرایندهاست؛ به همین منظور و در راستای هوشمندسازی پست، هم‌زمان با سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، بزرگترین و پیشرفته‌ترین سیستم تفکیک و ثبت مرسولات پستی با نام “سورتینگ هوشمند” در این مرکز افتتاح شد.»

سیستم سورتینگ هوشمند پستی و ارتقای سرعت و کیفیت خدمات
وی ادامه داد: «با راه‌اندازی سورتینگ هوشمند پستی، بیش از پنجاه درصد از ترافیک امانات پستی توسط این سیستم، ثبت ورود و تجزیه می‌گردد که تاثیر به سزایی در ارتقای کیفیت این فرایند و افزایش سرعت، دقت و امنیت مرسولات داشته است.»
پیشقدم اضافه کرد: «در کنار مرسولات امانت و خریدهای الکترونیکی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب ۱۵ و ۱۹ درصد در ترافیک و وزن و مرسولات ویژه که ۷۲ درصد رشد داشته‌اند، مرسولاتی از خانواده‌ی پاکت‌های بزرگ پستی و دارای محتویاتی اعم از لباس، کفش و… موسوم به “جوف” نیز ترافیک چشم‌گیر بیش از صد درصدی داشته است که این امر بیانگر ضرورت و لزوم راه اندازی سورتینگ هوشمند مرسولات جوف بوده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این سیستم، در بهمن‌ماه سال جاری و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح می‌گردد.»

راه‌اندازی سیستم هوشمند آماده‌سازی مرسولات جوف
وی افزود: «با راه‌اندازی «سیستم هوشمند آماده‌سازی مرسولات جوف»، تمامی مراحل دپش‌بندی، آماده‌سازی تا کیسه‌گذاری و ارسال حدود هفتاد هزار مرسوله به طور کامل و با کمترین دخالت نیروی کار و بالاترین کیفیت در هر شبانه روز صورت می‌پذیرد.»
در فاز بعدی و آینده‌ی نزدیک نیز راه‌اندازی “سیستم هوشمند آماده‌سازی مرسولات پاکت” که شامل گذرنامه، کارت سوخت، کارت و اسناد خودرو و… است و ترافیکی بالغ بر صدهزار مرسوله در روز را شامل می‌شود نیز در دستور کار این مرکز و حوزه فنی شرکت ملی پست قرار دارد.

تردد ۷۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت در مرکز تجزیه ومبادلات پست کشور در هر شبانه روز
وی ادامه داد: «بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سامانه داخلی ورود و خروج، در هر شبانه روز حدود ۷۰۰دستگاه کامیون و کامیونت از استان‌های کشور و مناطق پستی تهران و بالعکس در این مرکز تردد دارند.»
پیشقدم گفت: «تا خرداد ماه سال جاری آماده‌سازی و رهسپاری مرسولات امانت تهران به دلیل کمبود فضای عملیاتی در فضایی مشترک با مرسولات سایر استان‌ها انجام می‌شد، برای حل این مشکل و ساماندهی، کنترل و مدیریت ترافیک روزافزون مرسولات به ویژه امانات حجیم، با بکارگیری توان داخلی مجوعه و تلاش کارکنان توانستیم جایگاهی جدید و جدا از سکوی استان‌ها برای ثبت و بارگیری مرسولات مناطق پستی ایجاد نماییم.» 
وی عنوان کرد: «راه اندازی این سکو در ضلع شرقی ساختمان کمک شایان توجهی به تسریع در روند رهسپاری مرسولات امانت به مناطق تهران و امکان تجزیه به نواحی مناطق و به تبع آن تسریع در توزیع و رضایت‌مندی مشتریان داشته است.»

راه‌اندازی نرم افزار توزین مرسولات پستی در راه‌آهن
پیش‌قدم در تشریح طرح‌ها و اقدامات این مرکز در راستای هوشمندسازی و ارتقای کیفیت اجرای عملیات پستی؛ به راه‌اندازی نرم افزار توزین مرسولات پستی در راه‌آهن با هدف توزین ترولی و پالت‌های پستی و ثبت الکترونیکی در سامانه به منظور حذف ثبت دستی و دخالت نیروی انسانی و صحت‌سنجی و افزایش دقت در صورت‌حساب‌های راه‌آهن، صرفه‌جویی ۳۴درصدی در هزینه آب شرب با راه‌اندازی سیستم تصفیه آب مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی خلیج فارس، تعمیر ۹ هزار و چهارصد پالت چوبی، تعمیر و بازسازی دیزل ژنراتورهای موجود در مرکز در راستای اجرای دستورالعمل پدافند غیرعامل، راه‌اندازی سامانه ثبت مرسولات دارای بارکد مخدوش و لفاف متلاشی به منظور اشتراک اطلاعات با دیگر ادارات پستی کشور و با هدف تسریع در تعیین تکلیف این مرسولات و پاسخگویی بهتر به مکاتبات اداری و همچنین راه‌اندازی سامانه ثبت درخواست و رزرو کامیون بخش خصوصی با هدف دستیابی به مناسب‌ترین نرخ و شرایط شرکت‌های باربری برای حمل و نقل و رهسپاری مرسولات پستی، اشاره کرد.

تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور 
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی در اجرای فرایندهای پستی در این مرکز از سهم بالایی برخوردار است، گفت: «به منظور قدردانی از تلاش‌ها و عملکرد کارکنان، ایجاد انگیزه و افزایش کیفیت اجرای فرایندها، شاخص‌هایی برای شناسایی و تشویق کارکنان تعیین شده و به طور مستمر مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرند.»
مدیرکل مرکز تجزیه و مبادلات،با بیان اینکه ترافیک مرسولات پستی در بیشتر روزهای سال جاری حتی از ترافیک مرسولات در روزهای پایانی سال گذشته و شب عید نیز بیشتر بوده، افزود: «ترافیک مرسولات در هفت ماهه امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل، حدود یازده درصد افزایش داشته و این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال این روند افزایشی شیب تندتری خواهد داشت.

فتحنایی

Recent Posts

حضور پررنگ بانک سینا در مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر

همزمان با برگزاری میهمانی عید غدیر در شهرهای مختلف کشور، بانک سینا موکب پذیرایی از…

8 ساعت ago

انتصاب جناب آقای دکتر ظهرابی به سمت معاونت فناوری اطلاعات موسسه اعتباری ملل

دکتر مسعود ظهرابی طی حکمی از سوی مدیرعامل محترم موسسه اعتباری ملل از اول تیرماه…

8 ساعت ago

راه‌اندازی سیستم چت آنلاین در بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد با هدف ارائه خدمات نوین بانکی و ارتقای سطح کیفی خدمات، سیستم چت…

8 ساعت ago

مزایده عمومی املاک مازاد بانک اقتصادنوین

بانک اقتصادنوین در راستای اجرای«قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر» و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بانک مرکزی…

8 ساعت ago

مراسم تکریم سادات در بانک صنعت و معدن

در آستانه عید سعید غدیر خم مراسم تکریم سادات با حضور حسین عسکری رییس هیات…

8 ساعت ago

بهره برداری از سایت جدید بانک ملت همزمان با عید سعید غدیرخم

همزمان با عید سعید غدیرخم، نسخه آزمایشی وب سایت جدید بانک ملت با امکانات ویژه…

8 ساعت ago