×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
راهکار‌هایی برای مدیریت سیلاب در کشور/ ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها ممنوع شود

تجارت گردان | راهکار‌هایی برای مدیریت سیلاب در کشور/ ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها ممنوع شود

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری میزان، با توجه به شرایط اقلیم و قرار گرفتن روی کمربند خشک و نیمه خشک، ایران چهارمین کشور سیل خیز آسیا محسوب می‌شود.

آمار‌های حاکی از ان است که بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش در قالب برف و باران در کشور می‌بارد که بخشی از آن تبخیر و بخشی در زمین نفوذ کرده یا به دلیل پراکنش بارش منجر به وقوع بارش‌های سیل آسا در کشور می‌شود.

اوایل سال ۹۸ روند صعودی بارش‌ها باعث افزایش حجم روان آب‌ها در برخی نقاط کشور شد که افزایش ظرفیت سد‌ها را به همراه داشت.

باتوجه به افزایش حجم بارش‌ها در کشور و سراریز شدن روان آب ها، ظرفیت برخی از سد‌های کشور تا حد قابل توجهی پر شد و مسئولان برای کنترل سیلاب‌های احتمالی مجبور به رهاسازی آب پشت سد‌ها شدند.

در روز‌های آغازین سال ۹۹ نیز بر اثر بارش شدید باران در ۷ استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان و کرمان شاهد وقوع سیلاب بوده‌ایم.

کنترل سیلاب نیازمند اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

در همین راستا داود رضا عرب محقق و پژوهشکر آب در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره کنترل سیلاب در کشور گفت: برای کنترل سیلاب باید اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام گیرد.

وی درباره اقدامات کوتاه مدت بیان کرد: مدیریت بحران و اطلاع رسانی در زمینه جلوگیری از رفتن به حاشیه رودخانه‌ها از جمله اقدامات کوتاه مدت محسوب می‌شود که افراد باید به آن توجه کنند.

محقق و پژوهشکر آب گفت: براساس اطلاعات سازمان هواشناسی و پیش بینی ها، وزارت نیرو می‌تواند مخازن سد‌ها را به اندازه نیاز برای ورود روان آب‌ها آماده و به مهار سیلاب کمک کند که این اقدام نیز از جمله موارد پیشگیری از وقوع سیلاب و در گروه اقدامات میان مدت محسوب می‌شود.

عرب تاکید کرد: باید از دستکاری رودخانه‌ها جلوگیری شود و رودخانه‌ها به طور طبیعی همان گونه که هستند باقی بمانند که یکی دیگر از اقدامات میان مدت است.

وی افزود: چرای بیش از حد دام در مناطق مختلف باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود که مدیریت این موضوع نیز از جمله اقدامات میان مدت به شمار می‌رود.

محقق و پژوهشکر آب اظهار کرد: ساخت و سازدرشهر‌های جدیدی که خطر سیلاب وجود دارد و در مسیر رودخانه‌های قرار می‌گیرد باید سریعا متوقف شود و این مورد قبل از شروع ساخت و ساز باید بررسی شود.

عرب در ادامه گفت: برنامه آمایشی باید به گونه‌ای باشد که توزیع و تمرکز جمعیت در نقاط خاصی نباشد چرا که در صورت وقوع سیلاب این مساله می‌توانند آسیب ناشی از سیل را افزایش دهد که این مورد در برنامه‌های بلند مدت قرار می‌گیرد.


وی تصریح کرد: باتوجه به سیل خیز بودن کشور باید ساختمان‌ها در برابر این پدیده طبیعی بیمه شوند و ساختمان‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند به صورت اجباری بیمه شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.