×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
روابط عمومی، گره‌گشایی که دیر شناخته شد

یازدهمین سالی که در کشورمان هفته روابط عمومی گرامی داشته می‌شود، از راه رسید. همین زمان به‌خوبی نشان می‌دهد که ما چقدر دیر و کم به جایگاه روابط عمومی پی برده‌ایم. شعار امسال این هفته بیتی از لسان الغیب، حضرت حافظ است که می‌گوید

«چو غنچه گرچه فروبستگی است کار جهان تو همچو باد بهاری گره‌گشا می‌باش»

شورای سیاست‌گذاری هفته روابط عمومی هدف از این نام‌گذاری را تاکید بر اهمیت فرهنگ و نقش گره‌گشایی این نهاد از مردم و ایجاد شکوفایی در کشور در عین وجود مشکلات و پیچیدگی‌های موجود اعلام کرده است؛ حال آنکه به نظر می‌رسد هنوز پله‌های قبلی نردبان را خوب نساخته‌ایم. در جامعه‌ای که روابط عمومی به عنوان یک کار عادی، ساده و روزمره تلقی می‌شود و بعضا، مدیران عالی و میانی در سازمان‌ها و صنایع و ادارات، نه از سر اعتقاد و باور بلکه بر مبنای رسمی معهود، وجود چنین واحدی را تاب می‌آورند، آیا به راستی منصفانه است چنین انتظاری از آن داشته باشیم؟!
روابط عمومی همانند هر نهاد، واحد، ساختار یا نظامی، باید مواد اولیه را به‌خوبی و به‌موقع دریافت کند، پشتیبانی شود و با صرف وقت، دانش و هزینه در راه رشد و تعالی قرار گیرد. این سازوکار اگر اجزای متناسب و شکوفایی نداشته باشد و در سازمان متبوعش غریب و تنها بماند، صد البته راهی به تکامل و قوی شدن نخواهد یافت. تا ظرفیت‌های واحد روابط عمومی با کمک نهادهای بالادستی و حمایت‌های سایر واحدها به فعلیت نرسد، تبعا نمی‌تواند ارزش افزوده دلچسبی برای سازمان بیافریند.
«روابط عمومی نیازی به تخصص ندارد» ترجیع‌بند قصیده کاستی‌ها و بی‌مهری‌هایی است که فعالان این عرصه را به شدت می‌آزارد. حتی وقتی پای صحبت دورگودنشینان روابط عمومی می‌نشینی چنان از سهولت کار در این واحد حرف می‌زنند که گویی هر فردی با هر توانمندی و مدرک تحصیلی و سابقه شغلی و حتی بی‌احتیاج به هیچ یک از این‌ها که گفتیم، را می‌توان در این بخش به کار گماشت. راه دوری نرویم؛ مگر در همین صنعت بیمه خودمان دیدگاه‌ها نسبت به روابط عمومی چگونه است؟!
البته در کنار همه این گلایه‌ها نباید از کارهای خوبی که این سال‌ها در کشور جامه عمل پوشیده است چشم پوشی کرد هرچند هنوز در عرصه عمل ما راه زیادی تا نقطه قابل قبول داریم. این تحول مثبت به ویژه در صنعت بیمه به خوبی مشهود بوده است. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان عالی‌ترین نهاد ناظر صنعت که نقش راهبری و سیاست‌گذاری این بخش را عهده‌دار است به‌خوبی به اهمیت واحد روابط عمومی و خروجی آن برای صنعت واقف است و در این سال‌ها تلاش‌های به‌جایی برای تقویت این بخش کرده است. برگزاری مراسم انتخاب روابط‌عمومی‌های برتر صنعت، تدوین بخشنامه‌های مربوط به امور تبلیغی، تهیه چارچوب‌هایی برای تارنمای شرکت‌ها، برگزاری منظم جلسات شورای روابط‌عمومی‌های صنعت و فعالیت‌هایی از این دست، نوید می‌دهد که به‌سرعت، جایگاه روابط عمومی در صنعت بیمه شناخته‌تر شود و کارکردهایی که این واحد می‌تواند داشته باشد و منافعی که از محل آن نصیب بیمه‌گران شود روشن‌تر خواهد شد.
بی‌تردید از این سو، تلاش ما فعالان میدان روابط عمومی در ارائه خدمات مفید و ارائه عملکرد اثربخش می‌تواند این انگاره را در اذهان عموم افراد به ویژه مدیران در سطوح مختلف تقویت کند که سرمایه‌گذاری در روابط عمومی اتلاف هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است تا سازمان بتواند از نتایج آن اعم از افزایش فروش، تسهیل و تسریع در تعاملات درون و برون سازمانی و به ویژه رضایت مشتریان بهره‌مند شود. اتفاقی که در صنعت بیمه رو به تزاید است و با تاکید و توجه نهاد ناظر، این سازوکار کم‌کم در دل صنعت بیمه به بلوغ و هماهنگی می‌رسد و روزبه‌روز خود را در شبکه در هم تنیده امور بیمه‌گری و مالی و نیز ارتباط میان ذی‌نفعان آن از جمله مدیران، کارکنان، نمایندگان، کارگزاران، سهام‌داران، بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و زیان‌دیدگان بهتر و عمیق‌تر جای می‌دهد. آینده از آن بیمه‌گرانی است که در یک ارتباط نزدیک و دوسویه با مشتریان و مخاطبانشان، در سفر مشتری همگام و همپای او باشند. چنانچه واحدهای روابط عمومی صنعت با هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر، روند صعودی رشد و جدی‌تر گرفته شدن روابط‌عمومی در بیمه را با شتاب و کیفیت بیشتری تقویت کنند، بی‌تردید همگان بیشتر از خدمات و آورده‌های ناشی از آن منتفع خواهند شد و درنتیجه، شاهد اقبال بیشتری به این واحد خواهیم بود.

مهدی تربتی‌فرد
مدیر روابط‌عمومی و تبلیغات بیمه کوثر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.