رونمایی از لوکوموتیو باریMAP30 گروه مپنا با حضور وزیر صمت و مدیرعامل راه‌آهن

لوکوموتیو باریMAP30  توانایی سازگای با سخت‌ترین شرایط هوایی کشور را دارد و در مقابل تغییرات جوی شدید مقاوم است و به تقویت ناوگان ریلی کشور کمک می‌رساند.

در این پروژه، طراحی و ساخت لوکوموتیو باری MAP30 با توان ۴۰۰۰ اسب بخار و تجهیزات اصلی آن از جمله تراکشن موتور، کمپرسور، بلاور، محورها، الکتروموتورها، رادیاتورها و … به صورت کامل در کارخانجات گروه مپنا داخلی‌سازی شده است. همچنین طراحی و ساخت موتور دیزل لوکوموتیو، ژنراتور لوکوموتیو و سیستم کنترل AC لوکوموتیو به عنوان زیرمجموعه‌های کلیدی لوکوموتیو برای نخستین بار در کشور انجام شده است. 

طراحی سیستم کنترلAC  لوکوموتیو سنگین، از جمله دستاوردهای دانشی و مهندسی مهم و استراتژیکی است که با تلاش متخصصان شرکت مپنا با موفقیت انجام شد.

قطع وابستگی فنی به شرکت‌های خارجی و صاحب تکنولوژی در این عرصه، ضریب آمادگی لوکوموتیوهای موجود در کشور را تا حد قابل توجهی افزایش داده و بهره‌وری ناوگان ریلی کشور را بهینه می‌کند. همچنین ساخت مجموعه موتور دیزل و ژنراتور ۴۰۰۰ اسب بخار در کشور، ایران را وارد کشورهای صاحب تکنولوژی جهانی در این حوزه نموده است.

ضرورت تولید لوکوموتیوهای برقی و هیبریدی

در مراسم رونمایی لوکوموتیو باریMAP30  و موتورMP610  گروه مپنا که روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

در محل کارخانه شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و با حضور برخی مدیران وزارت صمت، راه‌آهن ج. ا. ایران، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر کرج و فردیس و نیز برخی مدیران صنعتی و بانکی برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر تولید لوکوموتیوهای برقی و هیبریدی تاکید کرد.

«عباس علی‌آبادی»، صنایع دارای تکنولوژی پیشرفته در کشور مانند گروه مپنا را افتخارآمیز دانست و اظهار داشت: ایران را باید صنعتی کنیم و برای صنعت آن بازارسازی کنیم. محصول امروز تولید شد و محصول فردا لوکوموتیو برقی و هیبریدی است.

او با اشاره به کاربردهای مختلف این موتور ۴ هزار اسب بخار گفت: موتوری که امروز رونمایی شد، محصولی است که در حوزه‌های برقی، دریایی و ریلی و … کمک‌رسان صنایع و قابل بهره‌برداری است. سال‌ها در کشور به دنبال تولید موتور ۴۰۰۰ اسب بودیم که انجام شد و در ادامه لوکوموتیو برقی و هیبریدی هم تولید خواهیم کرد.
علی‌آبادی تصریح کرد: لازم است در صنعت ریلی کشور به صورت اساسی سرمایه‌گذاری کنیم. ایران ظرفیت نیروی انسانی فراوان دارد و این اراده دولت است که به تقویت تولید داخل بپردازد. او افزود: از مپنا انتظار می‌رود لوکوموتیوهای آینده که هوشمند، برقی و هیبریدی هستند را در برنامه تولید قرار دهد.

فتحنایی

Recent Posts

پیام تسلیت مدیرعامل فولاد سنگان به مناسبت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت…

15 ساعت ago

پنج روز عزای عمومی در ایران اسلامی اعلام شد

رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیر…

17 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی ایلام شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

مدیرعامل پتروشیمی ایلام، با صدور پیامی شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفت.

19 ساعت ago

پیام تبریک دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی

دکتر کفایتمند مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی در پیامی این روز را به همه آتش نشانان…

20 ساعت ago

مدیر عامل‌ پتروشیمی ایلام، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

داود جعفری‌فر؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام با صدور پیامی هفتم مهرماه روز آتش‌نشانی و…

20 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان، روز آتش نشانی و ایمنی را تبریک گفت

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی پیام تبریکی به شرح…

20 ساعت ago