Categories: نفت و انرژی

رونمایی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کشور در گروه مپنا

به گزارش تجارت گردان ، در این مراسم، مدیر مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌‎های شرکت مکو از یک سال زمان برای طراحی و فرایند ساخت ایستگاه شارژ خورشیدی برای خودورهای برقی خبر داد و گفت: با توجه به فراگیر شدن ایستگاهای شارژ در بسیاری از کشورها، قرار است این نوع ایستگاه‌های شارژ در خیابان‌ها نصب شود.
عادل دمشقی اظهار داشت: در این روش تأمین انرژی به صورت پاک انجام می‌شود و تأمین انرژی از طریق خورشید نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد.وی افزود: افزایش نیروگاه‌ها برای تأمین توان خودروهای برقی ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شود، هرچند که فاصله گرفتن نیروگاه‌ها از محل مصرف می‌تواند باعث کاهش آلودگی شود.
مدیر مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم از باد و انرژی خورشیدی برای چرخه انرژی خودروهای برقی استفاده کنیم، شاهد کاهش آلودگی هوا به میزان زیادی خواهیم بود.
دمشقی گفت: بر اساس برنامه تلاش می‌کنیم در تمام استان‌ها شارژرهای سریع خودروهای برقی را نصب کنیم و نصب ایستگاه‌های شارژ کند نیز در دست اقدام است. در این زمینه اکنون در حال  تولید ۲۰۰ دستگاه شارژر خورشیدی هستیم.وی همچنین از مذاکره با برخی کشورهای منطقه مانند پاکستان، ارمنستان و عراق جهت خرید دستگاه‌های شارژ خورشیدی خودروهای برقی گروه مپنا خبر داد.
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا نیز خاطرنشان کرد: گروه مپنا در ساخت پیشرانه خودرو برقی به مرحله‌ای رسیده است که تمام اجزای داخلی خودرو برقی توسط مهندسان داخلی تولید می‌شود.
محمدحسین رفان، با یادآوری سابقه ورود شرکت مکو به عرصه برقی‌سازی از سال ۱۳۹۶ و تشکیل تیم سه نفره در ابتدای فعالیت، گفت: خوشبختانه امروز با گسترش و تمرکز فعالیت‌ها تعداد به ۱۰۰ نفر رسیده است.وی افزود: این تیم کار خود را در سه محور آغاز کرد که نخستین محور طراحی خودرو برقی بود که نتیجه آن تاکنون به برقی کردن چهار خودرو از سواری تا اتوبوس ختم شده است. محور دوم ساخت پیشرانه در خودرو برقی بود و با این وصف امروز تمام اجزای داخلی خودرو برقی توسط مهندسان داخلی تولید می‌شود. محور سوم نیز زیرساخت بود که بسیار وسیع است.
وی با اشاره به برخی نقدها در زمینه استفاده از خودروهای برقی تصریح کرد: ایرادی که به خودروهای برقی می‌گیرند آن است که هدف تولید این خودروها حذف سوخت فسیلی است، ولی به هر حال برای تولید انرژی آن باید از سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها استفاده شود. رفان در پاسخ به این نقدها گفت: راندمان خودروهای برقی دو برابر خودروهای دیزلی است و این یعنی مصرف سوخت فسیلی ناشی از تأمین انرژی این خودروها بسیار کمتر از خودروهای دیزلی است. ضمن آنکه برای تأمین انرژی خودروهای برقی می‌توان با ایجاد ایستگاه‌هایی از انرژی‌های پاک نیز استفاده کرد.وی افزود: این ایستگاه‌ها می‌تواند در فضاهایی که شبکه برق وجود ندارد هم نصب و به کار گرفته شود.
در ادامه مدیرعامل گروه مپنا، با اشاره به سیلاب‌های اخیر در نیمکره شمالی، اظهار داشت: این سیلاب‌ها آن هم در تابستان ناشی از تغییرات اقلیمی است و این مسائل باید حساسیت‌ها برای جلوگیری از خرابکاری‌های گذشته انسان‌ها در طبیعت را افزایش دهد.
دکتر عباس علی‌آبادی، برقی‌سازی را از روش‌های متوقف کردن خسارات ناشی از فعالیت‌های انسان‌ها در حوزه صنعت دانست و گفت: با برقی‌سازی می‌توان شدت انرژی را کاهش داد و در گروه مپنا نیز اقدامات اساسی در این حوزه صورت گرفته است. وی گفت: خاموشی‌ها از مشکلات اساسی کشور محسوب می‌شود و برای اصلاح منحنی بار انرژی باید بتوانیم در خانه‌های‌مان برق ذخیره کنیم.وی افزود: در حال حاضر شاهد صنعتی شدن محصولات برقی هستیم که در گروه مپنا ساخته شده است. البته نمونه‌های دانشگاهی از آنچه در گروه مپنا تولید می‌شود ممکن است در گذشته صورت گرفته باشد، با این حال تولید نمونه صنعتی که بتواند توان رقابت با نمونه‌های با کیفیت خارجی را داشته باشد، مهمترین هدف ما است.
علی‌آبادی تصریح کرد: گروه مپنا محصولاتی را در کلاس جهانی عرضه می‌کند که قابلیت فروش تجاری دارند. به عنوان مثال  ذخیره‌سازهایی که امروز شاهد عرضه آن هستیم در مقیاس کیلووات تا مگاوات بوده و این امکان را برای واحدهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کنند که به اندازه کافی برق ذخیره کنند تا به تنش نخورند. این در حالی است که استفاده از دیزل‌ها از جنبه‌های محط زیستی و تأمین سوخت مشکلات بسیاری دارد که این ایستگاه‌ها می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

مدیرعامل گروه مپنا تأکید کرد: ضرورت حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اقتضا می‌کند که به استفاده از انرژی‌‎های پاک سوق پیدا کنیم.وی افزود: خودروهای برقی این قابلیت را دارند که هم از شبکه برق بگیرند و هم به شبکه برق بدهند و این امر در تنظیم بار شبکه نقش به سزایی دارد. مساله مهم در برقی‌سازی این است که امکان استفاده از انرژی‌های متنوع از جمله بادی، خورشیدی و … برای تولید برق وجود دارد.
مدیرعامل مپنا در پایان تأکید کرد: امروز اعلام می‌کنیم آماده هستیم در مقیاس صنعتی و تجاری برای عموم مردم این محصولات را با رعایت استانداردهای بین‌المللی تولید و عرضه کنیم.

لازم بذکر است برای استفاده از این ایستگاه می توانید از سایت کاربری زیر استفاده کرده یا اپلیکیشن کاربری ایستگاه شارژ خودرو برقی مپنا را نصب کنید.

https://mapna-evidc.com/#/chargingstation

https://www.mapna-evidc.com/pwa/#/login

برای مشاهده فیلم مفهومی استفاده از انرژِی پاک برای تامین انرژی خودروهای برقی، به لینک زیر در کانال آپارات مرکز توسعه خودرو برقی و زیر ساخت های مپنا مراجعه نمایید:

https://aparat.com/v/hFZ0Y

فتحنایی

Recent Posts

پتروشیمی فارابی؛ بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات در کشور

مدیرعامل پتروشیمی فارابی گفت: این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده دی اکتیل فتالات در کشور…

10 ساعت ago

کشف کودک مفقودی ۸ ساله در خانه همسایه با دست، پا و دهان بسته

فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم از شناسائی و دستگیری متهم به آدم ربایی در کمتر…

11 ساعت ago

زور گرجستان و چک به هم نرسید/ گولسیانی سرانجام بازی کرد

در ادامه رقابت‌های دور دوم مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴، تیم‌های گرجستان و جمهوری چک به…

11 ساعت ago

صعود پرتغال با برتری مقابل ترکیه

تیم ملی پرتغال در دومین دیدار از مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا با برتری ۳…

11 ساعت ago

ثبت بالاترین تناژ خردایش شده توسط آسیاب های تَر با راه اندازی برنامه مدیریت ریسک کاهش تولید

مدیر تولید شرکت آلومینای جاجرم از ثبت بالاترین تناژ خردایش آسیابهای واحد ۰۸ با راه…

11 ساعت ago

افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان به ۳۰ میلیون تومان/ آغاز ثبت‌نام مرحله اول پرداخت تسهیلات

با افزایش ۱۰ میلیون تومانی نسبت به سال قبل، ثبت‌نام اولین مرحله تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰…

12 ساعت ago