×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی امسال شکسته می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محسن طرزطلب در نشست تخصصی مدیران صنعت برق کشور افزود: ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲۹ نیروگاه در قالب ۵۹۰ واحد تولید برق حرارتی در حال فعالیت هستند که ۶۷.۵ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

طرزطلب گفت: سال گذشته ۸۲ درصد سوخت مورد نیاز توسط گاز طبیعی تأمین شده است و میزان تولید برق همه نیروگاه‌های کشور (حرارتی، تجدیدپذیر، اتمی و برق‌آبی) به ۳۵۹ میلیارد کیلووات ساعت رسیده که حدود ۹۵ درصد از این رقم توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ضریب آمادگی نیروگاه‌ها در پیک تابستان سال گذشته را ۹۸ درصد اعلام کرد و گفت: امسال در تلاشیم تا خروج‌های اضطراری واحدها را به حداقل رسانده و ضریب آمادگی نیروگاه‌ها را به ۹۹.۵ درصد افزایش دهیم.

طرزطلب افزود: سال گذشته یک‌هزار و ۵۷۰ مگاوات واحد جدید حرارتی به مجموعه تولید برق کشور افزوده شده است، در سال ۱۴۰۰ بجز منابع حاصل از فروش برق جمعاً حدود ۶ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار توسط این شرکت انجام شده است که امیدواریم امسال بتوانیم این رقم را به سه تا چهار برابر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۵۸ هزار قطعه نیروگاهی در داخل کشور ساخته شده است، درصددیم با همکاری پژوهشگاه نیرو و دانشگاه‌ها بتوانیم ۸۵ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نیروگاهی را در داخل کشور تولید کنیم.

طرزطلب گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه نخست امسال سه هزار و ۶۸۶ مگاوات و در نیمه دوم سال یک‌هزار و ۸۴۰ مگاوات واحد حرارتی جدید وارد مدار خواهد شد که چنین افزایش ظرفیتی در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده و رکورد جدیدی در این حوزه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: همچنین یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات برنامه ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود با هدف توسعه تولید دانش‌بنیان در ۲۸۶ واحد نیروگاهی پیش‌بینی شده که تاکنون ۳۶۱ مگاوات از این برنامه محقق شده است.

وی ادامه داد: برای دوره اوج بار امسال حدود ۱۰۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی پیش‌بینی شده استکه تاکنون ۷۸ هزار مگاوات از برنامه یاد شده به سرانجام رسیده است و در تلاشیم تا اواخر اردیبهشت بتوانیم تعمیرات همه واحدهای نیروگاهی را به اتمام برسانیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.