×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رکورد ۱۰ ساله ذخیره‌سازی گاز جابه‌جا شد/ افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری در میدان‌های مشترک

به گزارش تجارت گردان به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در ابتدای نشست هفتگی هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، با قدردانی از حضور رئیس‌جمهوری در مجموعه وزارت نفت و تلاش‌های وزیر نفت برای فراهم‌سازی شرایط حضور رئیس دولت افزود: حضور رئیس‌جمهوری برای دومین بار در مجموعه وزارت نفت و بازدید ایشان از مرکز پالایش و رصد شرکت ملی نفت ایران، باعث امیدواری و دلگرمی مجموعه صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران و مبین نقش محوری صنعت نفت، در رشد اقتصادی کشور است.

وی در ادامه با اشاره به تشریح موارد مطرح‌شده در بازدید هفته گذشته رئیس‌جمهوری از وزارت نفت گفت: ذخیره‌سازی حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن گازی سراجه و شوریجه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدام‌های راهبردی انجام‌شده در مجموعه شرکت ملی نفت ایران، به اطلاع رئیس‌جمهوری رسانده شد که با توجه به دغدغه تأمین گاز در زمستان، اهمیت بالایی دارد.

خجسته‌مهر دستیابی به این رکورد را نشانه‌ای از مدیریت مناسب مصرف در مقایسه با گذشته اعلام و اظهار امیدواری کرد: با تداوم روند کنونی، بخشی از مشکلات مربوط به کمبود گاز در زمستان رفع شود.

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه هم‌اکنون ذخیره‌سازی گاز تنها در دو میدان سراجه و شوریجه امکان‌پذیر است، گفت: در نشست نظارت ستادی وزارت نفت با حضور رئیس‌جمهوری، برنامه شرکت ملی نفت ایران برای انجام مطالعات و حفاری در چند میدان و موقعیت جدید مطرح و مقرر شد امکان‌سنجی برای انجام برنامه توسعه‌ای این میدان‌ها در حوزه ذخیره گازی در آینده‌ای نزدیک انجام شود.

افزایش تولید نفت و جهش اقتصادی کشور

خجسته‌مهر افزود: در جلسه مشترک با رئیس‌جمهوری، همچنین گزارش مبسوطی از اقدام‌ها و موفقیت‌های شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم مطرح و بر این نکته تأکید شد که تحقق همه برنامه‌های افزایش تولید نفت و گاز، در مسیر افزایش درآمدزایی کشور و رشد اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی، همچنین مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سه ماهه اول امسال ۱۹.۵ درصد است که نسبت به دوره‌های گذشته بالاترین رشد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه از ابتدای دولت سیزدهم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به تولید نفت کشور اضافه شده است، یادآور شد: این حجم از افزایش تولید، مبین رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در این دولت است.

خجسته‌مهر افزود: بخشی از این افزایش تولید، از میدان‌های مشترک انجام شده و در مجموع اقدام‌های مطلوبی برای توسعه این میدان‌ها انجام شده است که از جمله آنها می‌توان به تولیدی کردن ۶۰ حلقه چاه جدید در میدان آزادگان جنوبی و افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری در میدان‌های مشترک اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اولویت توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران، در حوزه توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی است، گفت: تشریح عملکرد شرکت ملی نفت ایران در حوزه صادرات و وصول مطالبات که به افزایش درآمد کشور انجامیده است، از دیگر مواردی است که به استحضار رئیس‌جمهوری رسید.

تاکید رئیس‌جمهوری بر رفع موانع و کوتاه‌کردن زمان فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی

معاون وزیر نفت در ادامه به تأکید رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم در خصوص لزوم رفع موانع از طریق مجاری قانونی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهوری تأکید داشت که در مسیر چابک‌سازی فعالیت‌های انجام‌شده در شرکت ملی نفت ایران، حداکثر تلاش ممکن برای رفع موانع موجود، از جمله موارد مربوط به تسهیل سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز انجام شود.

خجسته‌مهر ادامه داد: یکی دیگر از موارد مورد تأکید رئیس‌جمهوری، کوتاه‌سازی زمان امضای قراردادهای توسعه‌ای این شرکت بود که با توجه به بحث سرمایه‌بر و زمان‌بر بودن طرح‌های توسعه‌ای و درآمدزایی بالای آنها، اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری تأکید ویژه‌ای نیز بر لزوم انجام فعالیت‌ها در چارچوب صیانت از محیط‌زیست داشت، گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل پالایشگاه‌های گازی و پتروشیمی‌ها به همراه گازهای همراه نفت، از جمله موارد مورد تأکید رئیس‌جمهوری بوده است و ایشان با وجود قدردانی از تلاش‌ها در این خصوص اذعان داشت که لازم است این موارد در اولویت فعالیت‌های وزارت نفت قرار گیرد.

رصد لحظه‌ای فعالیت‌های بالادستی نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از مرکز رصد و پایش این شرکت اشاره کرد و گفت: هدف از این بازدید، تشریح اقدام‌های انجام‌شده در خصوص نظارت لحظه‌ای بر تمام فعالیت‌های زنجیره بالادستی صنعت نفت بوده است که به‌منظور احراز شفافیت از عملکرد بخش‌های مختلف شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

خجسته‌مهر اضافه کرد: این نظارت برخط، شامل همه فعالیت‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال، توزیع و صادرات نفت و گاز است.

وی تأکید کرد: در این نشست، همه زحمات کارکنان شرکت ملی نفت ایران در همه شرکت‌های فرعی و مدیریت‌های ستادی، به استحضار رئیس‌جمهوری رسید و وعده دادیم تا رسیدن به افق مطلوب، از هیچ کوششی دریغ نکنیم و به فعالیت جهادی در صنعت نفت ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: در این دیدار، رئیس‌جمهوری نیز از فعالیت‌های انجام‌شده ازسوی کارکنان شرکت ملی نفت ایران در بخش‌های مختلف دریایی و خشکی قدردانی کردند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.