ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است

به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما، علیرضا رزم‌حسینی در برنامه تیتر امشب سه شنبه شب شبکه خبر از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلال‌ها خبر داد.
وی افزود: ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و من فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و … را رد نمی‌کنم، اما با همکاری وزارت خانه‌های دیگر از جمله جهادکشاورزی با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها هستیم.
وزیر صمت با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند به کمتر شدن زمینه‌های فساد کمک کند، چون همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه در این سامانه انجام می‌شود و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی، کامل متصل است.
وی با بیان اینکه در بخش واردات، سامانه تقریباً کامل است افزود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض رفع خواهد شد و الان کالا از بدو ورود و دریافت کدشناسه و ترخیص تا انبار کامل قابل رهگیری است و این سامانه می‌تواند تجارت نو (مدرن) را در ایران فعال کند.
وزیر صمت با اشاره به تأثیر مخرب جنگ اقتصادی و کرونا بر اقتصاد و کسب و کارها در کشور گفت: سیاست وزارت صمت در عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه پاسخگوی تقاضا باشد قیمت‌ها کنترل می‌شود و ما از این به بعد فراوانی کالا خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه وزارت صمت آنچه می‌توانسته در نظارت‌ها انجام داده است افزود: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانی‌های غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت، در حوزه خودرو هم تا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ها کنترل و متعادل خواهد شد.
آقای رزم‌حسینی گفت: ما به هیچ وجه موافق دستوری بودن قیمت‌ها نیستیم بلکه موافق و مدافع شفافیت و تولید هستیم.
وی با اشاره به وجود حدود ۱۱ هزار معدن فعال و نیمه فعال و بلاتکلیف در کشور افزود: در بخشنامه‌ای به کسانی که به نوعی پروانه بهره برداری و توسعه معدنی دارند ابلاغ کرده ایم که وضعیتشان را مشخص کنند و ۲ ماه از این فرصت گذشته و یک ماه بیشتر باقی نمانده است.
وزیر صمت، اکتشاف معادن را از فرصت‌های توسعه اقتصاد و اشتغالزایی پایدار دانست و گفت: در حوزه واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی هم حدود ۱۰ هزار واحد راکد یا نیمه فعال داریم که برنامه داریم تا پایان سال ۲ هزار واحد را به چرخه تولید برگردانیم.
وی همچنین با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو افزود: وزارت صمت دنبال تصدی گری نیست و رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامه‌های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکت‌های تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان مطرح است، و تا خودروسازی رقابتی نشود کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.

فتحنایی

Recent Posts

راهبرد پالایش وپخش؛ استفاده از ظرفیت‌های بیرونی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های…

10 ساعت ago

تفاهم‌نامه حج ۱۴۰۴ به امضا رسید

نشست رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر حج و عمره عربستان در خصوص خدمات…

10 ساعت ago

راهبرد دولت، اصلاحات اقتصادی و توجه به معیشت دهک‌های پایین است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیاست های اصلاحی دولت چهاردهم، توجه جدی…

10 ساعت ago

رکود مسکن، بنگاه‌های املاک را به تعطیلی کشانده است/ پیش‌بینی بازار مسکن تا شب عید

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت: دخالت مستقیم دولت در حوزه مسکن طی سه…

10 ساعت ago

میز حقوقی صنعت بیمه، گامی مؤثر در مدیریت چالش‌های حقوقی

صنعت بیمه به‌عنوان یکی از ارکان مهم نظام اقتصادی، با چالش‌های متعدد حقوقی مانند پیچیدگی…

11 ساعت ago

ضرورت تطابق مستندات ارائه شده به بانک با مشخصات طرفین تراکنش

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی ابلاغیه‌ای در راستای رعایت ضوابط و مقررات مرتبط با…

11 ساعت ago